AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
33.894

Audi all inclusive

Sida 5 av 8
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Här finns ännu ett alternativ Länk. För dem som söker mer utrymme och praktiska fördelar jämfört med audis alternativ och kan leva med mindre status känsla.....Även toyota har ju kört med dessa alternativ, prenaumeration som de kallar det de senaste åren på de flesta av modellerna de säljer. Verkar bli allt mer populärt! Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
IKANO hade ju en ganska stor satsning med just detta för något år sedan med betydligt större utud (från Toyota). De var dock tvungna att lägga ner pga för lågt intresse.

Jag tror faktiskt att folk där blev skrämda av hyreskostnader i 5-6 tusen kronors klassen. Dock är det ju de pengar det kostar! Men folk vill inte se kostnaderna löpande utan helst vid inbytet verkar det som.

-------
//Lövet
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Fenomenet är relativt nytt i Sverige och därför är folk rädda. Dessutom finns det fortfarande en djupt rotad folkhemskultur som bygger på att man köper en bil - kontant eller med begränsade lån - och så behåller man den gärna i tio år. Konsumtionssamhället kräver andra affärsmodeller och denna är en av flera. Känslan av att inte ha några lån ska inte underskattas, låt vara att det finns flera i tråden som ger sig på mer eller mindre avancerade räkneövningar för att styrka än det ena, än det andra.

Jag har faktiskt själv provat konceptet och gillar det skarpt. När vi bodde i USA så hade vi ett treårskontrakt på en SUV. Istället för att slanta upp $35,000 betalade vi en månatlig peng och när det var dags att lämna tillbaka bilen, så stämde jag träff med en oberoende kontrollant som kom till mitt jobb för att gå igenom bilen. Den fick ha en viss mängd märken per sektion, dvs. dörrar, motorhuv, tak osv. Normalslitage i kupén togs inte upp. En vecka senare lämnade jag in bilen hos handlaren, vilket gick i ett huj. Busenkelt. Vi var också med om en krock, vilket gick på försäkringen, men det hade ingen som helst påverkan på besiktningen eftersom det fackmannamässigt gjort. Jag kan inte tänka mig att proceduren skiljer sig nämnvärt från hur det fungerar i Sverige.
Verdi
Kom vi inte fram till att man får betala ganska dyrt för den här tjänsten? Dessutom är det faktiskt ganska många frågetecken kring vad slutnotan hamnar på trots allt.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För det första så vet jag inte riktigt vilka "vi" är, men jag ingår i vart fall inte i den gruppen. Det enda som konstaterats i denna tråden, som jag ser det, är att det inte är svart eller vitt, rätt eller fel. Vi har alla olika mätstickor och tjänsten passar en del, men inte andra. Men det är väl bra att det finns alternativ, eller hur?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Verdi: Vilka frågetecken menar du att det är kring slutnotan?
Verdi
På 3 år vet iaf inte jag hur långt jag kommer att köra. Sen gör de avdrag för diverse skador/slitage också av vad jag förstår. Dessutom får man betala olika månadskostnader beroende på hur mycket försäkringen kostar. (fast det får man ju veta innan iofs)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att dra av för repor skiljer ju inte från när du gör ett vanligt inbyte. Om det är någonstans du har en osäkerhet kring ekonomin är ju när du köper bil privat eftersom du får stå för reparationer direkt när garantin går ut. Samma med försäkringar, det skiljer ju även för privatbilar. Det blir lite dyrare pga räntan inte är avdragsgill men så länge räntorna och restvärderna är samma så blir det inte dyrare utöver det.

-------
//Lövet
Verdi
Främsta argumentet för det här är väl att veta exakt vad det kostar. Men det vet man fortfarande inte. Och vet man inte exakt så kan man lika gärna köpa bilen för det blir billigare 9 ggr av 10. Ok?

(Fattar att du inte gillar mig så jag gissar att vi inte kommer överens här heller.)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
De måste tjäna på att hyra ut, annars skulle de inte bemöda sig med det. Och den som betalar det som lönar sig är alltid hyrestagaren - utan undantag.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

esadh: visst lär dom tjäna på detta men det behöver ju inte betyda att dom tjänar mer eller mindre jämfört med om dom säljer bilen på traditionellt sätt för med denna tjänst som komplement till den vanliga försäljningen så har dom ju möjlighet att få ut fler nya bilar totalt sett.

Tror spontant också att det oftast blir något dyrare att ha en ny bil på detta sätt men på de två exempel jag räknade på så blir det inte några gigantiska skillnader över en 3 års period. Det som är svårast att uppskatta är ju vad en privatköpt bil är värd efter 3 år...

___
//Ulf
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Hela poängen med en privatleasad bil är att det är LÄTTARE att förutspå kostnaderna jämfört med ett privatköp. Du betalar en hyra och i den är slitage inräknat för en viss mätarställning.

På samma sätt som det inte går att säga att "en privatbil kommer kosta X" så går det att fastslå att "alla privatleasing kostar Y" för det beror på hur avtalen är skrivna. Däremot går det att fastslå att normalt sett är det fler kostnader som är fasta i en privatleasing.

När en kostnad låses så innebär det i strikt mening att du flyttar en risk. För detta får man betala en kostnad (på samma sätt som att ett bolån normalt sett är dyrare med fast ränta än rörlig över en konjunkturcykel) och samma sak är det med privatleasing. En mer förutsägbar kostnad men sannolikt inte lägre.

-------
//Lövet
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Programmer:
Ja, det kan väl vara så men jag tror nog att de lägger på mer än motsvarande ränta som man skulle ha fått om man hade lånat någon annanstans. Det blir ju mer som att de får avbetalningar istället för en klumpsumma.

Men fortfarande är det en hyrbil - om man vill byta stereo, chippa, byta färg på lyktglas, tona rutor, montera eftermarknadsgrejer så tror jag inte att det är uppskattat av den egentliga ägaren.

Jag är dock inte avogt inställd till att prova - förutsatt att jag skulle få ekonomi nog att skaffa nytt. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tror att konceptet lämpar sig bäst för unga(dyr försäkring) och välbetalda människor som inte har nått större sparkapital.
//Marin
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Som information går försäkringen på 293kr/mån för mig när det gäller A1:an.

Och ja, det handlar inte om att "räkna" hem affären för min del; utan om att jag inte vill/kan lägga ut cash, men kan ta en månadskost på 3800 inkl allt!

Verdi; precis som Lövet så väl uttryckt, är restvärdet inte på något sätt mera osäkert än det för din köpta bil - inte heller där vet du vad marknaden kommer att bjuda dig om tre år...tror nog snarare att man har större chans att få A1:an tillbakatagen utan extra avgifter, än att för dig att pricka in ett fast värde på din 320d om tre år?
Verdi
Det var absolut inte menat som kritik mot dig, Sani. Det är säkert ett jäkligt skönt sätt att ha bil som passar dig.

Dock tror jag att du får betala lite extra för bekymmersfriheten. Konstigt vore ju annars, eller hur?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nejdå, tog det inte som kritik heller! Och ja, all inclusive kostar...även när det gäller resor ;)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
45.600kr/år x 3 = 136.800 kr för en bil som kostar 158.000 kr i standardutförande.

Jag ser inte att dessa olika erbjudanden ens är kostnadsneutrala. De är dyra.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast bilen i exemplet kostar inte 158 utan långt över 200k

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
För 158' får du inga silverfärgade bågar, fattar du väl ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.