AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
33.895

Audi all inclusive

Sida 4 av 8
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Leasa eller köpa på avbetalning...vad är skillnaden?

3762x36 = 135' dvs 50% av värdet. Troligtvis är den bilen mer värd än 135' efter 3 år och 4500mil.

I vilket fall som helst. GRATTIS TILL EN NY BIL! :-)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tack! Och betänk: En BMW 118 (= samma prestanda) hade kostat mer med samma utrustning, och då är den törstigare och inte lika modern/high tech :)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det går alltid att argumentera i alla riktningar om vad som är bra eller dåligt. För egen del tycker jag att det är bra med ett annat alternativ för de som inte vill låna pengar. Åter igen, detta är mycket vanligt i USA och jag tror att det kommer att bli vanligare i Sverige också.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är du nöjd så är jag ännu nöjdare !! ;-)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sani.

Tycker du valde rätt.
Vi har tittat på detta alternativ själva då vi har några medarbetare som behöver nya bilar.
Har själv provkört Audin och tycker den känns betydligt modernare och trevligare än vår nuvarande 118d.
Misanoröd i kombination med den breda takstolpen i alulook är riktigt snygg.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Förresten, är det två- eller treårskontrakt för de pengarna?
Visa användare
3.753
Sani
Tre år, 4500 mil under de åren "får" man köra - efter det blir det 10 kr/mil...men det lär inte vara aktuellt, då jag snittar 13-1400 mil/år.
(En A5:a med 180 hk och sportpaket hade förresten gått på drygt 6k/mån...inte värt).

Tack alla, länge sedan jag hade en ny bil (Audi då också..), så det ska bli skoj!
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Marin:
Skillnaden mellan att leasa och köpa på avbetalning är ganska stor.

Leasa är betydligt mer som att hyra bilen och du har ingen bil att sälja efter tre år. Du står som ägare men äger väl inte bilen egentligen, eftersom du inte får göra någonting med bilen utan att det påverkar extraavgifterna när du lämnar tillbaka den. Uppslag på dörrar, bulor, skrapmärken - allt sådant får man betala extra för, precis som en hyrbil. Du får väl dessutom inte tillbaka pengar om du utrustar bilen extra på egen hand.

Köpa på avbetalning vet väl alla hur det fungerar? Du äger bilen och får göra vad du vill, när du vill, och det enda som hindrar fantasin är vad nästa köpare vill betala för.

Jag kan tänka mig att leasing är mer för de som inte gör något själva på bilarna. Man betalar helt enkelt för problemfrihet, precis som med allt man hyr. Dessutom slipper man "sista priset kompis", ha en annons ute och vara tillgänglig för spekulanter under en (kanske alltför lång) tid, vara utan bil mellan bilarna alternativt ha två bilar samtidigt under en period för att den inte blir såld fort nog.

Sani:
Jag hoppas att du tittar in om tre år och berättar hur din upplevelse var från början till slut; allt från servicen och smidigheten i leasingen till hur mycket slutnotan hamnade på. Det kan vara både kul och lärorikt att ta del av. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är garanterat dyrare att leasa än att köpa och äga bilen.
10:-/mil för allt över 4500mil, avdrag för alla repor och buklor, som i praktiken är oundvikligt på 3 år.

Visa användare
3.753
Sani
Jadå - har ju hängt här i åtta år, o har inga planer på att sluta... ;)

Mitt främsta skäl att hoppa på detta är att jag har hög lön men inga cash, därför framstår det som det enda (någorlunda vettiga) sättet att äga en ny premium-bil.
Visa användare
3.753
Sani
...nä vänta - nio år har jag ju varit här :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den enda anledningen till att leasing skulle kunna bli dyrare (så länge räntorna är lika) är för att leasingräntan inte är avdragsgill. Så länge restvärdet är beräknat på samma sätt finns ingen anledning att leasing skulle bli dyrare. 30% av räntorna blir det alltså dyrare vilket med dagens räneläge kanske blir någon hundring i månaden. Högst.

Repor, uppslag, skador osv betalar man för hur som helst på en privatbil och kör man under 1500 mil så finns ju ingen anledning att dra av övermil.

-------
//Lövet
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tycker inte 10:- för övermilen är speciellt dyrt.

Räkna på värdeminsking, däck, service mm på en tre år gammal bil så kommer man nog ganska snabbt upp i trakten kring 10:-/mil.
Visa användare
3.753
Sani
Får väl se vad de vill ha för den när man lämnar tillbaka den om tre år - bra förhandlingsläge..? ;)
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
När det gäller leasing (företag) så finns ju möjlighet för företaget att lösa ut bilen för restvärdet och sälja den privat till ett, förhoppningsvis, högre pris än restvärdet. Har man ett högt restvärde=lägre månadskostnad, ett lägre restvärde=högre månadskostnad. Det finns ju givetvis regler och riktpriser för hur restvärdet sätts.

Skall du byta in bilen mot något annat (i stället för att lösa ut den) så görs en bedömning av värdet på bilen. Har du "sunkat" ner bilen så den anses vara mindre värd än restvärdet så får man hosta upp mellanskillnaden.

När det gäller momsen får halva momsbeloppet dras av (företagsleasing).
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Kul att det blev drag i denna tråden igen!
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
En marknad som växer.
Länk!

Länk

Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Detta är ingen provokation för er som leasar bilar. Jag vill bara förstå hur man kan räkna hem en privatleasing vs. köpa bilen på avbetalning.

Exemplet ovan.
En A3 TDi-e för 3k x 36 månader =>108k
Nypris (utan rabatt) 225'. Restvärdet är då 117'

En snabb sökning på blocket, A3 TDi-e -08 med max 4500mil, gav ett medelpris på runt 170'
Det är en skillnad på minst 50k som skall räcka till halvförsäkringen. Allt annat är lika.

//MArin

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Vilket motstånd mot 116i
Undrar om det är lika på andra forum när det gäller små motorer.
Läser man test på auto motor sport 116i så spys det galla över motorn.
Tittar man på andra modeller typ golf seat focus mm med 1.6 liters motorn så passar motorn bra till bilarna ?

Jag valde mellan 116i och en 118i.
Det som avgjorde det hela var lacken sjukt snygg med titansilver på 1an den andra hade någon svartmetalic. Sen fick jag med till 116i både sommar vinter alufälgar 16 tum.
Den andra var det bara plåtfälgar med sommardäck

Så i mitt fal var motorn inte prio.

Låg senast i går på motorvägen mellan Norrköping Stockholm låg mellan 130-140 km ibland 150 går som en dröm(lite högt motorljud dock.

Visst kanske valet hade blivit anat om användatet hade varit annorlunda.

kunde valt 1 annat märke med mer krut i motorn för pengarna typ S40 2.4 men blev helt fast i 1 serien när jag såg den (provkörde)

Snyggare mellanklass bil finns inte i dag på marknaden.

Uppdatering av motor kommer nog det att bli inom 1 1/5 år :)

Ska bli kul att läsa vad som tycks om nya 316i.

Ursäkta att det blev lite off top topic
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Ursäkt till trådskapparen detta inlägg är i helt fel tråd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.