|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga relaterat till detta problem. Jag har en 550i Sedan - Har den också nivåreglering som kan krångla på detta sätt eller är det endast på touringbilarna det finns nivåreglering? //Eric |
|
|
Endast touring - skatta dig lycklig! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Vad skönt. Tack för svaret //Eric |
|
| Hur vet man om den börjar krångla? Får man ett felmeddelande eller? | |
|
Vinyl: Yep... ---- BMW CS #6212 |
|
| Då vet jag. Tackar.. | |
|
Men om du väntar med åtgärder till du får felmeddelande så är det för sent. Då är kompressorn redan utsliten, jobbigt och/eller dyrt..! Om kompressorn är hel så är det enkelt/billigt att åtgärda insugsslangen mm i förebyggande syfte. |
|
| Vart sitter slangen Ulf, kan du visa med bild kanske? är det enkelt att fixa själv? vart kan jag hitta slangen?.. tack på förhand. | |
|
Den omtalade kompressorslangen sitter mellan kompressorn och kompressorns filter, slangen är ca 1 m lång men det sitter en skarv ungefär halvvägs och den andra slanghalvan som sitter närmast det vita filtret är av annan, hårdare sort och verkar hålla bättre. Verktyg/material: -slang av typ bensinslang, 1 m / 6 mm innerdiam. slangklämmor 2 st -domkraft, pallbock -verktyg för att lossa hjulbultar -8 mm fast nyckel/hylsa, gärna med en liten förlängare -10 mm fast nyckel /hylsa -avbitartång, lite kraftigare modell -belysning -För att komma åt allting måste du hissa upp bilen och ta bort höger bakhjul. -Därefter tar du bort plastinnerskärmen, sitter med ett antal skruv (8mm ) och 3 st plastmuttrar (10mm), man får böja och bråka lite för att få bort inneskärmen. -Sedan tar man bort plastbaljan som sitter på höger sida bakom hjulhuset (den täcker området mellan reservhjulsbalja och stötfångare. Den sitter också med plastmuttrar (10mm) och någon skruv (8mm), se upp för grus och smuts då den lyfts ned. -Gömd bakom den nyss borttagna plastbaljan sitter kompressorn upphängd i gummibussningar. Du ser också en svart, ganska mjuk vävomspunnen slang som via ett par fastpunkter försvinner uppåt hjulhuset, blir skarvad och går sedan vidare uppåt till ett vitt runt filter. -Köp en slang med innerdiameter 6 mm, jag handlade en bensinslang, och ett par små slangklämmor. -Byt ut den nedre mjuka vävomspunna slangen som går från kompressorn mot skarven. Du får bruka lite våld med en tång mot BMW´s slangklämmor av engångstyp. Om man vill kan man byta även den övre delen av slangen, eller också strunta i skarven och låta den nya slangen gå hela vägen till filtret. Har dock inte läst/hört om att den övre delen av slangen kan gå sönder. -Ett par buntband kan vara bra för att hålla slangen i sitt rätta läge. original-slangfästena kan vara svåra att få att passa på nya slangen. Jobbet är inte speciellt svårt, det borde inte ta så mycket mer än en timme. Det mesta av jobbet är att ta loss/sätta dit innerskärm och plastbalja. |
|
|
Notera även: På min bil var även tryckledningen tydligt skavd/sliten där den går igenom fästet till kompressorn. Svårt att se men ändå lätt att hitta, bara att känna med fingrarna på tryckledningen. Det är en mycket tunn ledning som inte tål särskilt mycket slitage. På min kändes det som att det var mycket mycket nära innan det hade gått hål. Jag tejpade ledningen och klöv en bit skyddsslang som jag trädde utanpå ledningen och fäste med buntband. (Nya fästet är ändrat så att tryckslangen inte ska skava mot kanten på fästet.) Men tänk på det om ni använder gamla fästet. |
|
| Tack för att ni tog er tid att skriva. Ska ge mig på detta snarast. | |
|
Har satt i en ny kompressor i min e61 pga varning för level control failure. Bilen fungerade perfekt i ca 3 veckor. Nu kom samma problem tillbaka. Någon som varit med om samma problem? Kompressorn trasig igen? Ventilen efter kompressorn som spökar? Alla tips är välkomna. |
|
|
Mogge: Mig veterligen varnar den när kompressorn får gå för länge. Låter märkligt men jag har en bekant som fått upp felet när hans batteri varit på sista versen.. |
|
| Okej. Batteriet bytte jag för 3 månader sedan. Underhållsladdar det minst 1 gång i månaden. Tror inte att det beror på detta. Jag funderar på ventilen som sitter precis framför kompressorn. | |
|
Sjunker bilen på nån sida när det står ett tag? |
|
|
Den har gjort den 1 gång. Höger bak. Sen när man kört en stund blev det normalt igen. Dock kom varningen som vanligt. Var ute i garaget nu och provade lite. Startade bilen, lät den gå på tomgång. Ingen varning. Satte då på ljuset. Då kom varningen. Kompressorn startade inte ens. Nu för tillfället så är den väldigt låg i bak. Men lika låg på båda sidor. |
|
|
Provade nu igen. Stod bara på tomgång. Inget ljus på. Kompressorn startade inte vad jag kunde höra i allafall. Efter ca 2 minuter kom varningen. Blir galen när man inte vet vad felet är!!!! Kan det vara kompressorn igen? |
|
|
Sitter väl ett styrrelä till kompressorn, kan väl vara den som spökar alternativt att någon sensor vid ena hjulet ger konstig signal. Min förra e61 hade fel på fördelningsventilen efter kompressorn och läckte i en backventil där. Fick tag på denna begagnad. Den sjönk på ena sidan men fick inga felmeddelanden. |
|
|
Okej. Min har bara sjunkit en gång. Då stod den i en backe. Åt sidan. Var sitter det styrrelät? Den är ju låg nu iof men den är nästan lika låg på båda sidor. Lite lägre på höger dock. Kan man testa om sensorerna är trasiga på något sätt? |
|
|
Om man skruvar loss sensorerna som sitter vid varje hjul kan man manuellt via att röra dom höja och sänka bilen. De känner av bärarmarnas läge och justerar lufttrycket i bälgarna utefter detta. Jag har för mig att relät sitter i "reservhjulsbaljan". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.