|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
behöver en kompressor till nivåregleringen 525td-05 e61 snarast hittar inga begagnade i sverige. nån som har nått tips hur att få tag i en begagnad eller billig nyimport eller va fan som helst | |
|
gylen64; jag kopierar nedan in vad jag skrev i en tidigare tråd. Jag fick så småningom lämna in p BMW verkstad för byte kompressor. Tror att det gick på drygt 10 000:-. Ingen GoodWill och inget intresse från verkstaden att hjälpa mig på något sätt (snarare tvärtom...) kopierat: Sök på forumet, det finns massor av info om nivåreglering/luftfjädring/Level Control System Failure. För mig och många andra har det varit ungefär så här: Felmeddelande började komma sporadiskt, oftare när det var kallt. Vanligaste felet är att sugslangen till kompressorn spricker (så var det på min), kompressorn suger då in smutsig ofiltrerad luft (luften sugs in lättaste vägen, genom hålet, inte genom filtret). Detta får till följd att kompressorn slits ut i förtid, den pumpar dåligt och måste pumpa under alltför lång period, då bryter elektroniken och man får felmeddelande. Till en början brukar fjädringen funka ok och om du "startar om bilen" så går kompressorn en ny cykel och felmeddelandet försvinner (min bil befinner sig nu i detta stadium). Det är dock en tidsfråga (?) innan kompressorn haverera totalt. Hur som helst så är mitt råd till alla att fixa sugslangen så kanske ni slipper byta kompressor!!!. Det är faktiskt skitenkelt att göra själv, en slangbit och 3 slangklammer, materialkostnad på GDS-macken högst 50:-, tid 30 minuter. Min repades på BMW-verkstaden, utan att jag hade beställt, kostnad över 1700:-!! Byta kompressor verkar kosta omkring en 8 - 10 000:-. En del verkar ha fått helt eller delvis "good will" från BMW medan andra har fått betala allt själva. För min egen del ligger det just nu under utredning om jag kan få någon Good Will eller inte... Enligt min mening så borde själva kompressorn inte kosta mer än omkring 3000:- som originaldel hos BMW (utan elektronik och annan kringutrustning som det ju inte är något fel på!). Ute i fria handeln borde den kosta högst 2000:-. En vanlig 12V kompressor av god kvalitet kan man trots allt köpa för ca 1000:-. Jag har mailat tillverkaren i Tyskland (som alla förstår så är ju inte kompressorn tillverkad av BMW) men de verkar inte intresserade att svara på mail. Om man kunde få köpa en renoveringssats så skulle jag tro att det skulle räcka med ca 500:-! Själva kompressorn, och det som kan bli slitet, är en relativt enkel konstruktion och troligen lätt att renovera. Kompressorns konstruktion och kvalitet är det sannolikt inget fel på men det är alltså installationen i bilen som tyvärr är bristfällig. Men om fjädringen plötsligt går i botten så tror jag att du har ytterligare ett fel! Och det ligger sannolikt på trycksidan. På min bil, som exempel, var tryckledningen tydligt sliten där den går igenom fästet till kompressorn. Svårt att se men ändå lätt att hitta, bara att känna med fingrarna på tryckledningen. Det är en mycket tunn ledning som inte tål särskilt mycket slitage. På min kändes det som att det var mycket mycket nära innan det hade gått hål. Jag tejpade ledningen och klöv en bit skyddsslang som jag trädde utanpå ledningen och fäste med buntband. Detta skulle vara det första jag kollade vid felsökning på din bil! Kompressorn sitter hö bak, under golvet. Skyddad undertill av en täck-kåpa, ett "badkar", där det brukar samlas massor av grus och skit som kompressorn badar i. Kompressorn är extremt mjukt upphängd på fina avfjädrade fästen, vilket medför att komressorn rör sig hela tiden vilket i sin tur innebär slitage på ledningar/slangar eftersom de i andra änden sitter fast i karossen. Så BMW-freak jag är, så får jag ändå erkänna att kvaliteten på den här installationen knappast når upp till nivån ens hos tvivelaktiga kit car-tillverkare... I övrigt så är jag mycket nöjd med min E61! (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
kanske lite mera relevant info till dig: Kompressorn tillverkas av AMK, se länk: [LÄNK] Länk Kompressorn som satt i min bil var märkt: AMK PA 66 GF EB-LV-0010-F0 70565-0 2 1 189 AMK D702 Q 03 13.01.2006 Hoppas denna info kan vara till nytta för någon av er som är duktiga på att söka prylar/leverantörer... Är det någon som känner till var man kan köpa reparationskit/renoveringssats eller eventuellt en ny kompressor? På AMK:s hemsida ser det inte ut som det går beställa delar, (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
skrev i dag ett mail till bmw sverige fick svar i kväll att dom tyckte jag skulle konntakta m-bilar västerås för en utredning. Få se va fan de blir för form av utredning. krävde goodwill men det skule verkstaden avgöra lät det som.vi åker dit i morgon med min gammla ford mondeo och visar mailet så få vi se reaktionen |
|
| Vi väntar med spänning! | |
|
Jag kan fixa kompressor från Tyskland, har fixat en till mig själv. Då jag jobbar som inköpare på ett företag som handlar med maskindelar och har även detta fabrikat som leverantör. givetvis ny, O.E.M.. däremot är priset inte så kul, strax under 5000 inkl frakt. |
|
|
jag hör av mig om allt går åt helvete |
|
|
detta kommer att bli skitspännande |
|
|
gylen64; vi håller tummarna och hoppas att du får bättre hjälp än vad jag fick. matsblad; synd att jag inte visste det när jag bytte min kompressor. Även om 5000 är dyrt så hade det i vart fall blivit mycket billigare. Även på min firma så köper vi in delar från Tyskland. Men AMK var inte intresserade att sälja någon kompressor till oss. De hänvisade då till att den var utvecklad enbart till BMW och såldes bara utav dem..(?). Men det kan vara så enkelt att man måste få fram ett AMK artikelnr (och inte ett BMW artikelnr). De nr jag angav till dem var de uppgifter jag listat ovan (jag skrev aldrig något om att det var till en BMW, etc). Förmodligen kan det gå lättare att förhandla med en av AMK:s återförsäljare i stället för AMK direkt..? Den kompressor du fick fram, var det en komplett sats med fästet och alla detaljer "bolt on"? Inklusive uppdateringar till det nya utförandet (så att det förhoppningsvis inte blir samma problem igen)? Eller var det bara själva kompressor-delen? Bytet/arbetet är ingen svår procedur, om det är en komplett sats, så det kan den normalhändige klara själv. (Om det är enbart kompressordelen kan det bli lite svårare. Och då behöver även installationen ordnas så att man inte får samma problem igen...) |
|
|
Kompressorn är bara plugga in, dock fick jag inga nya fästen med. Som tur var mina i bra skick. de svåra va att få loss den gamla då skruvarna hade rostat. ledtiden är ca 3-4 dagar arbetsdagar, med förutsättning att vi på företaget ska något också! (för att slippa frakt) Oftast köper vi 1-2 gånger i veckan. Det var än en uppdaterad version än den om var på min 06, men det ingick inga slangar, slangklämmor osv. själv byte jag slangarna hela vägen upp till filtret, sedan en tunn extra slang över som är gjorde av pur. "klara alla väder" kostade mig någon hundralapp. Däremot utgående slang, "trycksidan" använde jag den gamla. ska plocka ner efter vintern och ser hur det har klarat sig. |
|
|
Ok, det där låter ändå bra. Det nya fästet är lite förbättrat, dock inget dramatiskt. På min var även tryckslangen sliten, där den går igenom fästet. Där kan det vara bra att sätta på en bit skyddsslang! Jag noterade dock att nya fästet är ändrat så att tryckslangen inte ska kunna bli sliten mot kanten på fästet. Så tänk på det om ni använder gamla fästet. |
|
|
renoverade pumpen kulager 200 kr oringar 100kr plus många svordomar men nu funkar allt |
|
|
Bra Gylen64! Det var som jag tidigare trodde att en renovering borde man kunna fixa själv för mindre än 500:-. PS: Har du fixat insugsslangen upp till filtret, så du slipper samma bekymmer igen? Och kolla även tryckslangen så den inte skaver emot (så som det gjorde på min bil...) Bra gjort, lite trixande och många svordomar till trots så har du sparat 10 000:- Grattis!! |
|
|
Själv var jag ju en idiot som inte begärde att få ut min gamla utbytta kompressor sedan verkstaden bytt till en ny. Jag skulle ju ha renoverat min gamla som reserv, eller sålt den till någon väl behövande E61-vän! Undrar om verkstaden bara "skiter i allt" och slänger bort den gamla? (troligen!) Eller om någon anställd där tar vara på den och gör sig själv en liten hacka..? |
|
| Gylen54: Hur sitter motorn ihop med kompressorn? Jag har demonterat min, men hittade inte hur man skulle få isär axeln från kompressorn. | |
|
Min sugslang var av när jag kollade och jag får nivålarm då och då så det är dags att göra något. Ingen som vet någon firma som reparerar kompressorer? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Jag har ägnat dagen åt att meka kompressor. :( Tyvärr så verkar den nya jag fått också ha sugit sand då den inte orkar få upp trycket utan börjar blåsa bakåt då. Ventilerna verkar funka då den släpper trycket om man höjer den och bygger upp lite tryck. Kollade runt lite och det blir nog en ny från Ebay i Tyskland. Ca 3600kr inkl frakt får man väl säga är OK trots allt. |
|
|
Jag har en -05 men fick precis hem en kompressor som setat på en -09 (1900mil) från en bildemontering pris 3000:- och det ska fungera enligt BMW. Klart bättre än priset på en ny 7613:- utan arbete. Länk En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Då har jag monterat kompressorn och det gick som en dans! Otroligt bra service från airsuspension på ebay. Skickade med UPS så jag hade den på 3:e dagen. Toppen service! Något som jag konstaterade är att man är tvungen att ta ner slangen och filtret och rengöra dem innan man startar den nya kompressorn. Har den dragit insmuts i slangen är risken stor att den tryckt upp smuts ändå till filtret då den släpper trycket genom samma slang som den suger igenom. Nu är det inte så mycket kvar att fixa innan man kan lägga ut den till försäljning! :) |
|
| Noterade också att MB Vito har samma kompressor som E61. | |
|
Tänkte passa på att byta kompressorns slang i förebyggande syfte nu när jag ska skifta till vinterdäck. Slangen som går till kompressorn från det vita lilla luftfiltret är ju tvådelad, se [LÄNK] Är det den hårdare slangdelen som sitter närmast luftfiltret eller den mjukare nätomspunna slangen som brukar spricka? Och när man byter, ersätter man då hela biten mellan kompressor och filter? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.