|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!. Bilen gick 5 min på tomgång innan jag upptäckte att tempmätaren stod förbi det röda. öppnade huven och kände på slangarna som kändes som "glass". Kylaren hade även is vid ena sidan . Värmde upp bilen i värmegarage men tempätaren sticker direkt upp till det röda fältet igen vid start av bilen. förövrigt gick bilen bra när den var tinad. Bör jag vara rädd att motorblocket är kass?. Vattenpumpen och kylaren kass?. Är så satans trött på fel och köpte därför denna nya bil . Förra ägaren har antagligen inte använt någon glykol i bilen . Jag har iof fyllt på med bra blandad vatten + glykol när det har behövts i sommras och höstas. Därav Glass konsistensen på vattnet Var ska jag börja felsöka ?. | |
|
Om du med glass menar att det inte är genomfruset så har du förhoppningsvis klarat motorn. Så länge det är sörja som kan röra sig så bör det inte spränga blocket. Om kylaren är tät har du även klarat den. Att motorn går varm efter upptining (jag antar att det är så du menar) så har förmodligen vattenpumpen havererat när den skulle pumpa halvfruset vatten. |
|
|
Om det är som du säger att tempmätaren sticker upp till rött direkt (notera direkt) efter start så borde det ju rimligtvis vara fel på givaren. Så den hade jag mätt upp eller satt dit en ny. Om det skulle vara så att tempmätaren går till rött efter ex minuter så får vi utgå ifrån det! Är du helt säker på att hela systemet är tinat och att du har ny rätt blandad kylarvätska i hela systemet samt luftat? |
|
|
Mätaren Sticker upp direkt till rött även när motorn är kall. Lät bilen stå några minuter för att sedan känna på vatten och motorn som inte var överdrivet varma ( absolut inte kokt). Var sitter denna givare ?. har försökt leta i bilen och på internet men finns så många. Har kört ner massa glykol ca 1 liter koncentrerad . Men känns jobbigt att ha bilen ingång när tempmätaren beter sig så konstigt. Bara jag vet vilken del det är och var den ska sitta så bytar jag den. Tror med att det är tempgivaren som frusit sönder. |
|
|
Jag har inte bytt en tempgivare på denna motor, du får säkert svar strax på vart den sitter! Ett hett tips är att du i samband med bytet av givare ser till tina bilen ordentligt och tappa hela systemet för att sen med ny givare och kylvätska lufta efter konstens alla regler! Att bara fylla på med glyckol kan ställa till det. Risken är stor att den inte blandas med vattnet i ditt system förens efter väldigt många mil. Men då kan den ju fryst sönder redan:( |
|
|
Hmm hittade något . Är jag rätt ute ?. Länk Finns ju även en till på motorn ? |
|
|
Hej Ser det inte ut så här? Länk |
|
|
Finns tydligen två?. Har tagit ur dem och ska mäta om dom får ström. Hur mäter jag ? |
|
|
Körde bilen försiktigt ungf 1 km. Tittar på temp mätaren som nu fungerar klockrent igen. Underbart!. Men Undrar fortfarande varför den höll på som den gjorde. |
|
|
Härligt! Men tappa ur alla gamla blandningar och slå i ny och rätt blandad kylarvätska! Glöm inte att lufta ordentligt! Ha det! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.