AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.241

Vinterdäck X3

Sida 1 av 2
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Har beställt nya X3 och funderar på vilka vinterdäck jag skall beställa till bilen.
Pratade med BMW och de rekommenderar centraleuropeiska vinterdäck, de tycker att nordiska dubbfria är för mjuka i gummit. Alternativet är att välja dubbade däck då de inte är lika mjuka.
Det skulle hjälpa mig enormt mycket om ni som redan har en x bil vill berätta vilka däck ni kör på och hur ni upplever dem.
Kommer nog inte att välja originalfälg med RFT däck.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Supernöjd med de fräscha Nokian Hakka 5 (dubbade) som sitter på min X3:a. Jag kommer inte att köra friktion mer då jag kör till fjällen och upp till Norr- och Västerbotten då och då. Kanske funkar bra om man inte är ute på dåliga vägar och kör lite lugnare när det är halt.

Har kört tre säsonger med nya Nokian RSi och Michelin på en Peugeot 307 och en E91. Dubbfritt är inget för mig när det är riktigt vinter, eller snarare halvdan vinter med mer halka än snö.

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är egentligen svårt att svara på frågan. Det beror helt på vart du bor och kör. Dvs om du bör välja dubbat eller dubbfritt.

Själv bor jag i Norrland och då är inte dubbfritt ett alternativ utan jag kör dubbat. Jag köpte nya Nokian Hakka 7 och det är de bästa vinterdäck jag haft. Rekommenderas starkt.
Verdi
Med de här vintrarna vi verkar få nuförtiden så är det "norrland" i hela Sverige. :)
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Haha, sant :)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag kör med Gislaved dubb och de funkar väldigt bra på min.

"BMW six appeal"
Hej,

En aspekt att tänka på är att man i en "X-bil" (eller vilken fyrhjulsdriven bil som helst för den delen) inte riktigt får samma varningssignaler om halt väglag som man får i en tvåhjulsdriven bil. Oavsett om man har ESP eller ej så märker man av halkan på ett helt annat sätt med bara två drivhjul, och då är man lite mer mentalt förberedd och håller förhoppningsvis en fart anpassad till väglaget.

På en lite tyngre fyrhjulsdriven bil är det lätt hänt att man håller för hög fart, eftersom bilen utan vidare klarar av det. När det sedan är dags att bromsa kommer man ihåg att den inte bromsar bättre än en tvåhjulsdriven bil...

Jag har själv precis beställt nya X3:an, men får min i maj. Funderar dock också lite över vinterdäck, men är kluven. Jag har kört friktion i ett antal år, men har då kört framhjulsdrivet. Hade en XC60 som hyrbil ett par månader förra vintern, när min var inne på plåtverkstaden efter att ha blivit påkörd av en taxi, och den hade "centraleuropadäck". Fullständigt livsfarligt! Dels blev de hårda som hockeypuckar vid -15 typ, och hade inget fäste över huvud taget, men även i mer normala förhållanden klarade de inte alls av tyngden i bilen i kombination med farterna den inbjöd till genom kombinationen grepp/vägkänsla/komfort.

Hade varit kul med lite input från folk som kör friktion på X-bilar, och i så fall vilka fabrikat/typer.

Mvh
Kalle
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Efter att ha varit dubbdäcks indoktrinerad sedan födsel så har jag nu min första uppsättning dubbfria på X3an, Continental WinterContact 4x4 215/60-17.
Om jag skulle byta däck igen så skulle jag ta dubbfritt igen. Varför?

Förutsättningar:
Jag bor i Sthlm men vi åker minst ett par vändor till Norrbotten/Dalarna (regionen där jag är uppväxt) varje vinter.
Jag har köpt fyrhjulsdrivet för att utnyttja det, inte i terrängen utan i normala situationer. Dvs. acceleration, komma iväg från korsningar samt stabiliteten det ger vid omkörningar.

Jag vet inte men när jag tittar på mina WinterContact kontra ett par Hakka RSI så ser ju mina ut mer i mönstret som ett däck för Centraleuropa. Jag har dock Pirelli Scorpion STR som sommardäck, det är klassat som M+S men ser ut som ett regelrätt sommardäck. Man kan säga att mönstermässigt ligger min Conti någonstans mitt mellan dessa.

När däcket inte greppar:
Det värsta scenario man drabbas av här nere är när de saltat och sedan fryser på, vid fullgasaccelerationer och när man fått upp lite varv kan jag då få bilen att släppa på flera hjul. T.ex. när man ger fullt över 3000 varv på tvåan och trean. Jag kan tänka mig att ett par nordiska dubbdäck hade haft bättre fäste i den här situationen men det hade även ett par Hakka RSI haft.
Vid kurvtagning i framförallt låga hastigheter märks tyngden på bilen, det är lätt att baken viftar till eller att den understyr.

Saker får mig att inte sakna dubben:
Körde förra vintern Norrbotten-Dalarna i ett svep när det aldrig var varmare än -28. Upplever det absolut inte som att däcken frös till och blev som hockeypuckar. Givetvis är det bättre om det är lite varmare men även mina Gislaved nordfrost 5 på andrabilen blir sämre när det är -28.
Jag vet att med nya dubbdäck är jag överdrivet försiktig, är det fläckvis halt och jag får spinn så att det spinner även på torr asfalt så känns det som att sticka en kniv i sig själv, "-Jaha... hur många dubbar tappade jag på det där?"
Med dubbfritt behöver jag inte fundera...

//Stenback
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Själv har jag inte dubbdäck för mina fullgas accelerationer utan för att även kunna få stopp när det är isigt ute.
Det satt på Continental dubbfria (kommer inte ihåg modellen) som hade gått en säsong när jag köpte min bil. Jag bytte ut dem efter mindre än en vecka i riktigt vinterväglag. Det kändes som jag bara kasade runt mest hela tiden.

Men å andra sidan är det förstås det geografiska läget för min del som kräver dubb. Hade jag bott söder om Sthlm hade även jag kört dubbfritt.
Sk
47
Skalmannen
BMW X5 -06
Då jag köpte x5án satt det good year ultragrip SUV på. Har kört dubbfritt i norrland förut utan problem. Men då på en toyota gt4.
Nu var dessa däck ej nya men skulle det varit dubbdäck skulle det ändå funkat fint, ca halva mönsterdjupet kvar. Ca 2 år gamla.
Vissa dagar vågade jag ej ta bilen till jobbet. Har aldrig upplevt sämre kontroll.
De föret som däcken ej klarade var nysnö som saltats bort på e4án medan temperaturen föll under 0 gr.
Däcken var så hala att bilen spårade ej då man inte låg i groparna på körbanan.
Hade däcken varit nya så hade det säkert fungerat bättre men har man dubbfritt måste man nog byta däck ganska tidigt.
Kör nu med Hakka 7 och det bullrar ej så mycket som jag trodde. Visst är de också hala på det föret jag beskrev men på ett kontrollerat sätt.
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Tack för alla svar.
Javisst är det "norrland" i hela sverige.
Bor i Göteborg och har haft 13minusgrader och det är snökaos i skåne.
Funderade först på hackapelitta R men blev osäker då BMW påstår att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit. Då många av er kör på dubbdäck och tycker det funkar bra så tänker jag begära pris på Hacka7 & Continental ContilIce contact dimensionen blir den samma som BMW säljer 225/60/17.
Skall också kolla om AEZ Yacht fälgen passar på bilen, gillar den på bild och blev övertygad då jag såg den på en Audi A5.
Mi
7
Mikael Lind
BMW X3-2,0i-2007
Min fru har Continental centraleuropeiska vinterdäck på sin BMW X3-2007 och dessa funkar ok så länge det inte är för halt. Om vi jämför med de Nokian Hakka R ( dubbfria nodiska) som sitter på vår Volvo Xc90 har inte de centraleuropeiska en chans på riktigt vinterväglag. Tycker du skall fundera på hur din situation ser ut och hur vägarna du oftast kör på ser ut. I 95 % av fallen funkar nog de centraleuropeiska helt ok, men vill du vara " safe" bör du nog välja " Nordiska". Dubbdäck har jag helt övergett efter att ha kört dubbfritt nu i ca 4 år.

Hoppas du blir nöjd oavsett val, MvH Micke
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Har provkört både nokian michelin conti mm både dubbat och dubbfritt... Upplever nokian hakka r som väldigt mjuka "svajiga" dock har dom bra bett men tyvärr känns de som kursstabiliteten fått strycka på foten lite. Michelin xin2 e ju ett säkert kort som passar bra på bmw. Dock har ju conti sitt nya icecontact4x4 vilket verkar vara ett toppdäck!! Skulle nog satsa conti!
Hej,

Jag var ute och körde nya X3:an igen förra helgen, för att känna hur den känns på halt underlag. Demoholken hade dubbfria Pirelli Sottozero. Jag blev väldigt imponerad av de däcken. Både bra fäste under acceleration, bra grepp vid inbromsning och fullt godkänd stabilitet. Testade inte mer än 140, men i den farten gick den som på räls.

Grymt imponerad av XDrive för övrigt. Hade glömt hur kul man kan ha på vintern efter drygt tio år med framhjulsdrift...

Mvh
Kalle
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Nokian Hakka 7 dubb har päronen på sin nya X3 och de tycker att de funkar kanon... Osäker om de är punkteringssäkra eller inte.

Mc
23
McJonas
X3 3.0iA -05
Hej!
Kör dubbfria Pirelli. Första bilen med odubbat. Tycker det går OK, men inte mer. Har bara dubbfria på grund av att jag på vintern ibland drar tungt släp med odubbade vinterdäck (förbjudet att ha dubb på bilen då...). Jag upplever att jag får passa mig lite mer och instämmer med ktjernstrom om att det går oerhört bra att köra - det är bromsandet som är problemet...

Jag har AEZ fälgar på mina vinterhjul, är det nån som vet var man kan köpa BMW emblemet som passar till AEZ fälgarna istället för AEZ emblemet?
lh
42
lho
M235i xDrive 2015
Beställt 330e lev v44
Hej Kets!

Har också AEZ fälgar men jag visste inte att det går att få tag i bmw centrum kåpor dessa. mina AEZ Yacht fälgar har mindre storlek på sina centrum kåpor.
Eller är det bara klistermärket du är ute efter?

Hej Iho!

Jag kommer också ha Aez Yacht till vinterhjul:) men jag har inte sett dom på en X3.
Yacht fälgarna med BMW emblem såg jag det på Blocket, om man söker på BMW aez yacht på bildelar, däck och fälg, hela Sverige, jag tror inte att det är klistermärke, dom kommer att lossna, man kanske ska ringa och fråga.
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Nokkian Hakka 5 SUV eller Hakka 7 SUV. Suveräna dubbdäck som gör din X-drive bil till ett vintermonster!
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag bor i Uppland och rekommenderar dubb utan tvekan. Dubben på Hakka 5 och 7 sitter dessutom fast grymt bra och på min X5 har jag nog inte tappat en enda. Däcken fungerar kanon både på barmark, is och snö. Haft dubbfritt på min X5 tidigare och det går inte att jämföra när det blir riktig vinter. Älskar min X5 med Hakka 5 SUV. Skulle jag köpa igen skulle jag nog gå på Hakka 7 SUV. Inte en tanke på dubbfritt. Vill man ha bästa vinterbilen på planeten är dubb givet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.