|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Tycker att det är en överdrift att påstå att Audi kopierar A4 (som det för övrigt inte är något fel på). Däremot är jag mycket besviken på nya A6 eftersom jag upplever det som att den gamla A6:an fått en facelift. Tråkigt med tanke på att Audi nyligen visat att de kan designa snygga bilar som t.ex. A7 och A1. | |
|
Sani, "Ja du AKN; man är kanske inte så ödmjuk (som man borde) om man tror att man som tja, säg IT-konsult kan "ha rätt" över en panel som satts ihop av diverse internationella designers od..? ;)" Ödmjuk inför Audis design? Hmm, nix! Ödmjuk inför person, ja! Var glad att vi tycker olika. Variation bidrar till mångfald vilket är en förutsätting för vi skall kunna uppskatta av en viss design. mvh/ Anders |
|
|
Audi har bevarat lite kantighet från ur quattron. Min svärfar hade en en 89 som jag var förälskad i, en underbar bil som jag gärna skulle vilja köpa i dag om jag kunde hitta ett fint ex. Design är väldigt individuellt och det vore väldigt tragiskt om alla tyckte om samma sak:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Stefan, det hade blivit ett jäkligt tråkigt forum iallafall:-) | |
|
OT; Det vore roligt att ha ett stort forumevent någon gång i framtiden och träffa alla galningar:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| StefanL: Ja ett sådant event måste fixas :P | |
|
Kanon, StefanL! Vi ser fram emot att mottaga inbjudningar. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
StefanL, du tar säkert initiativt till detta? :-) /Anders |
|
|
esadh; eh..menar du på allvar att du vet vad som är facit på "snyggt"?? Grymt ju :D Vad jag säger är att i och med att det ändå handlar om tycke & smak, har kanske folk som bevisligen utbildat sig i ämnet och arbetar med design hela dagarna liiiiite mera torrt på fötterna när det gäller att yttra sig definitivt om vad som är snyggt eller ej..? Med ödmjukhet menar jag att om inte uppskattar en design, försöker jag utgå från att det är mig det är "fel" på; som inte förstår designe(r)n...typ :) |
|
|
Sani: Det är klart att jag har facit på vad jag tycker, det har alla människor. Däremot påstår du att det skulle finnas ETT facit på det, eftersom du påstår att designer vet bättre vad som är snyggt än andra. Det uttalandet förutsätter ju att det skulle finnas ett enda facit annars går det inte att mäta hur de skulle veta bättre. Hur menar du att man utbildar sig i ämnet att veta vad andra tycker är snyggt? Jag vet vad jag tycker och att uttrycka vad man tycker är en mänsklig rättighet. Att inte få tycka vad man vill kallas åsiktsfacism. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
....nej, det påstår jag inte - fel. Läs igen vad jag skrivit - de har mera torrt på fötterna när det gäller det de facto jobbar med hela dagarna, saker som du & jag kanske inte ens tänker på och därmed förstår..? Att uttrycka sig är en mänsklig rättighet. Att uttrycka sig som att man VET sanningen om en smaksak är...icke insiktsfullt :) |
|
|
"...de har mera torrt på fötterna när det gäller det de facto jobbar med hela dagarna [ang. design /red], saker som du & jag kanske inte ens tänker på och därmed förstår..?" Det uttalandet förutsätter att det finns något som är mer snyggt än något annat. Så jo - du påstår att de vet bättre vad som är snyggt än vad vi gör. Jag uttrycker inte att jag vet sanningen om något annat än vad jag tycker. För jag har facit på vad jag tycker. Det har som sagt alla människor - facit på vad de själva tycker. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
"Det uttalandet förutsätter att det finns något som är mer snyggt än något annat" Lite klumpigt uttryckt kanske. :-/ Klart att vissa saker är snyggare än andra när man bedömer själv. Det jag menar är att uttalandet förutsätter att någon vet bättre vad som är snyggt än vad andra gör, och det i sin tur förutsätter att det går att mäta snygghet på en gemensam skala. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Menar du att hela yrkeskåren bildesigners (mfl) bara är "påhittat"? Att vem som helst, från vilken yrkeskår som helst hade kunnat göra ett likvärdigt jobb..? Att all design i världen, på alla konsumentprodukter (och konst), bara är båg? Förstår att det ligger nära till hands att skoja till det och hävda det; men menar du på allvar att vi kan lägga ner alla designskolor, konstakademier, grafikerutbildningar mm? Åsikter är en sak, estetik en annan. |
|
|
Nu ska du inte byta samtalsämne. Det är en sak att prata om designerns hela arbete och en helt annan att prata om bara utseendet. Jag vet inte vad du känner till om bildesigners, men utseendet är kanske 5-10% av deras jobb. Resten är funktionalitet, strömlinjeformning, materialval, och en hel del annat som man måste utbilda sig till. Det är den biten som är utseende jag kritiserar när jag tycker att något inte är snyggt. Det är den biten jag har pratat om hela tiden. Jag fick uppfattningen om att det var det du frågade om några inlägg upp... Det är hela tiden du som påstår att det bara handlar om tycke och smak och att ingen kan sitta på hela sanningen i fråga om utseende, men sedan motsäger du dig själv och menar att designskolor, konstskolor osv borde veta bättre. Hur ska du ha det? :-) Jag har facit till vad jag tycker. Alla har facit till vad de själva tycker. Det har jag sagt hela tiden. Ingen skola i världen kan veta bättre vad jag tycker än vad jag vet själv. Eller tycker du att någon annan vet bättre vad du tycker än vad du själv gör? :-) "Åsikter är en sak, estetik en annan." Eh, du menar att de är motsägelser? Endera har man estetik eller åsikt? Eller vad? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Oookej, då kör vi igen (kul läsning för er andra, I can imagine): Även om det endast vore 5% av en designers vardag att "bestämma" ett utseende, är det ändå just resultatet av det som vi ser som kund; och det gör de procenten desto viktigare! Och ex JAG hade inte kunnat utföra de fem procenten lika väl, tyvärr.. I och med att jag själv arbetar på Produktutveckling hos ett bilföretag, vet jag tyvärr hur bakbundna en designers händer är, då de har en massa andra parametrar att ta hänsyn till; men låt oss inte blanda in det. Jag godtar ditt exempel med 5-10%, och säger att en design-nisse ändå har större CHANS att göra ett bra jobb map de procenten än gemene man har - säger du emot? Därför är det heller ingen motsägelse när jag säger att allt endast är en fråga om tycke & smak; då det ju ÄR det - ur VÅR synpunkt! MEN om man nu ska drista sig till att objektivt (så gott det går) bedöma vad som de facto är stilfullt eller inte, viker jag helst undan min lekmannaåsikt och lämnar bedömningen till dem som är bättre lämpade för det enligt mig. Och jag tycker inte att hela världen behöver veta vad jag tycker om nya A6 exempelvis, vem f-n är intresserad av det liksom?? Jag är inte erkänd inom den typen av yttranden; därför är det ointressant för omvärlden, vilket jag är beredd att ta utan att gråta mig till sömns.. Min mening om estetik syftade till att du kan tycka vad du vill, men det finns estetik som är kvantifierbar, ex gyllene snittet; det handlar inte om tillfälligheter att något är tilltalande för ögat/handen. |
|
|
Aha, så då handlar det helt enkelt om hur du valde att tolka mitt inlägg? Om man inte säger annat så får man ju anta att det är folks egna åsikter. Men jag förstår hur du resonerar. Vad är det som säger att man ska tolka åsikter som objektiva bara för att det är i ett forum, det är väl snarare att ge uttryck för sina egna åsikter (och idéer) som genererar något kreativt? Vad vinner forumdeltagare på att alla uttrycker gemene mans gemensamma åsikt? Det skulle ju isf bli hyfsat likriktad. Och vem f-n är intresserad av vad gemene man och "erkända" tycker när man ska kommentera något? Blir designen finare för den enskilde då? Dags att lägga ned detta. Jag missade någonstans att du trodde att det jag uttryckte skulle vara objektivt (vilket smak f.ö. aldrig är), men visst... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
OK, gott! Och klart man ska uttrycka sina åsikter på ett forum som detta :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.