AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.383

E38 730 M60 Med stora driftstörningar.

Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Jag köpte en 730 som hade stått ett par år efter att inte ha gått igenom bes.
Motorn gick bra från början om man bortser ifrån att det var lite tickande en stund innan toppen fått olja överallt. Den gick jämnt o fint på tomgång som på landsvägen hela vägen hem. Väl hemma så vart det fika o lite, o sen gick jag ut för o åka iväg o då hade bilfan blivit helt galen. Den går o missar på ett antal burkar så att den låter som en fiskebåt! Den orkade knappt förflytta sig för egen maskin på den igensnöade gården, totalt orkeslös o med ett par burkar väck med andra ord. Förbannad som jag blev så lade jag i parken o tänkte varva ur den o se om den kom på alla, men den vägrade o varva mer än 5000, det känns nästan som om avgassystemet skulle vara igensatt, jag höll stumt på gasen en stund o helt plötsligt så verkade den komma på alla eller åtminstone fler o lyckades varva upp tusen varv till för att sedan pendla tillbaka till 5000, med plattan fortfarande i mattan alltså.. den gjorde alltså lite som den ville trots konstant full gas. Tomgången är låg och orolig. När man lyckats komma ut på vägen o far iväg så går det o åka i normalfart, men den är totalt orkeslös när man trampar på, ibland kommer den lite men de håller inte i sig särskilt länge..

Är det någon vänlig själ som har en idé? Så man vet vart man ska börja?
Kamgivare, vevgivare, lambda, Lmm, soppapump?

Förresten är torkarna helt döda också, o ingen säkring är kass. Dom hade fungerat innan avställningen.
Det är inte kul o äga en bmw när det strular! =(
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad hade du förväntat dig när du köpte ett objekt som inte klarat
besiktningen att den skulle funka perfekt ??
Kan mycket väl vara innanmätet i en eller två katalysatorer som lossnat och täpper igen systemet. Nånstans måste du börja, så prova att hänga av avgasrören vid grenrörer och kör med "öppna spjäll" får du se om det varvar ur.
Har bilen sedan stått ett par år så är det omöjligt att gissa sig till vad det är för fel, utan felsökning är liksom lite för många saker som kan strula.
Kan ju även vara fukt och kondens runt stiften som ger tändningsmissar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Nej då Yngve, jag är med på den!
Finns en del pyssel o göra, det var därför jag köpte den.
Men då var det ju med vetskapen om att motorn gick bra förstås. =)
Blev bara så jäkla besviken igår när den gick så bra bra ifrån början! =) Den har ju vart uppstartad o körd lite till o från sen den ställdes, o inte stått helt still. Visst kan det vara kattarna, jag har vart med om det på andra bilar också, även bmw. Det brukar låta på ett visst sätt i röret, lisom att det flåser.. o kännas att det inte är full genomströmmning ut där bak. Nej det här känns mer som att det är något glapp eller någon styrsignal som är helt vilsen. Eftersom den liksom kommer ibland. Börjar fundera på om det kan vara soppapumpen som bäckat igen jag, känns nästan som om det skulle vara nå skit som ligger o täpper ibland om du är med. Jag är inte säker, men inbillade mig att det luktade mycket bränsle om bilen igår när den började balla.
Det är ju just de, det finns hur mycket som helst det kan vara.. det var därför jag testade o ställa frågan här =)!
O nu har man blivit utan garage också.. tänk om detta kunnat komma till våren iaf. ;) Nej det är nog bara o köra bilen till verkstad o kolla koder o börja med. Ska pröva om det blir någon skillnad o starta upp den idag, igår så prövade jag o rycka ur kontakten till lmm o tyckte att förändringen på gången var obefintlig, de andra bilarna man testat detta på har ju stendött eller dykit märkbart. Men denna gick aldrig nå bättre för att jag ryckte ur den sen dock, bara likadant. Men jag lät batteripolerna vara av i natt så kanske med lite tur att det blir skillnad när boxen resettats.. =)
Tack så mycket för ditt svar! Alltid kul o ha med kunnigt folk o göra!
Mvh Tobias
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Luftmassemätaren gjorde ingen skillnad.
Och ett nytt problem har nu uppkommit, motortempen vägrar gå upp mer än till toppen av det blåa fältet hur man än beter sig.
O det är omöjligt att få den o gå mer än 50km/h nu.
Jag tänkte åka till en verkstad o få en diagnos, men ville kolla om jag kunde hitta på nå som var tokigt själv ikväll, den verkar inte dra tjuvluft eller den reagerar inte på startgas någonstans iaf. O på förarsidan av motorn så var det innersta stifthålet dränkt i olja/sörja. Att den går dåligt tack vare det förstår jag, men undra om det verkligen bara kan vara det. Ska gå ut nu o lätta kåpan på andra sidan o kolla där också..

Någon som har fler idéer jag kan testa/kolla?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det kan visst "bara" vara olja eller vatten i tändstiftsbrunnarna som är boven i dramat. Jag har själv haft M60-motorn så jag vet...........
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Jag hittade felen när jag höll på.
Västersidan, där var alla stift dränkta totalt.
Dessutom så var ena katalysator igensatt så den fick smaka på storsläggan o plötsligt kunde motorn andas igen! =) Nu blir det o leta efter nya kattar, hoppas det finns till bra priser för dom är ju inte alltför billiga original. =)
Den är ännu dum när det gäller värmen dock, får väl kolla termostaten till o börja med. Ha en skön dag o tack för era svar!
Mvh
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har 2 kattar från en 530 -93 till salu, samma motor som din...
Visa användare
50
Tobbegotland
730 E38 M60
520 E34 M50
528 E28 M30B35
Där ser man!
Hur mycket vill du ha för dessa då?
Det tråkiga är att man bor på Gotland så frakten blir dyr..
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
det mest prisvärda borde väl vara att köpa några universal kattar och svetsa dit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.