AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.542

Djupfryst E36 startar ej

wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Så är bilen djupfryst efter en natt med -15 i Stockholm. Suck.

Samma förra vintern och då hjälpte K-sprit och upptining i garage. Vis av den erfarenheten hällde jag i en flaska vid tankningen i helgen, men uppenbarligen ingen framgång.

Är det för mycket fukt i tanken så att inte ens sprit räcker? Kan man i så fall få en verkstad att tömma tanken helt? Vad kan det kosta?

Nu står bilen i varmgarage men det vore skönt med en mer stabil lösning.

Du får beskriva problemet lite bättre. Går startmotorn runt? Om ja, normalt eller långsamt? Dvs. mer detaljerad information.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Chris87, givetvis...

Startmotorn går runt som vanligt.

Batteriet är nytt sen februari och dessutom underhållsladdat i helgen.

Viss bensindoft uppstår runt motorn efter att startmotorn gått 5 sek.

Bilen går i huvudsak korta sträckor och blir knappt varm (eller urvarvad för den delen, frun som kör bilen....)

Inga startproblem eller andra problem med motorn.

323:a som gått 9700 mil, -97.

Ingen aning om det är detta, men tänkte på om oringen som sitter uppe på varje spridare om den är otät eftersom du får bensindoft.

Ser du om det läcker runt omkring spridarna om du skruvat av det lilla skydds locket över dem. Bilen borde i och för sig startat, men gått oroligt.

En annan tråd skriver de om frusen vevhus ventilation, som kanske är troligt eftersom bilen mer eller mindre aldrig får gå varm. Det låter som troligt i ditt fall om jag tolkar de inläggen i den tråden rätt att du aldrig blir av med eventuell kondens.

Skulle du få igång bilen nu efter den stått i varmgarage, så hade jag hädan efter gett den en ordentlig runda minst en gång i veckan. Lekt på en parkering eller något så du kan varva den rikligt och bli riktigt varm.
Min gamla körskole lärare ger stampet på sina lärobilar 2 gånger i veckan på en parkering. Eftersom bilarna går väldigt sakta med eleverna och knappt över 3500 varv, så går de som en påse nötter. På somrarna rastar han av dem på motorvägen.

Byt bränslefilter som steg 1 (kan vara så mycket vatten/fukt i filtret att det fryser nästan). Sedan tankar du fullt o har i ordentligt med K-sprit för att få ut ev vatten/fukt ur tanken, kör en ordentlig sträcka på minst 20mil. Korta-sträckor leder till att det blir mer o mer kondens både i motor och tank.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt tändstift till 4 elektrod Ngk Platina stift som används i nyare BMW från -99. Dessa stift är okänsligare på surning/sotning och kortkörningspersonaliteter:)
M52 surar väldigt lätt och luktar det bensin så startar den knappast om man inte skruvar ur stiften och torkar dom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Efter en natt i varmgarage startade bilen direkt.

Hasso: Bilen har platina-stift, oklart om det är den modellen du föreslår.

Nu har bilen fått väldigt fula, men väldigt praktiska skivor framför njurarna så motorn blir varm fortare.

Fråga: Var sitter bränslefiltret på E36 Coupé med M52? Är det en stor peng att låta verkstan göra jobbet?

För övrigt verkar K-sprit vara en bristvara i dagsläget....

Wigert; Brukar sitta under bilen, oftast i närheten av tanken på passagerarsidan. Bytet är enkelt men bulten(-arna?) som håller filterfästet kan va ordentligt rostiga... Kort förklarat så gör man som så att man rycker säkringen till bränslepumpen o startar sedan bilen o låter den "själv dö" (för att minska trycket i bränslesystemet). Sedan börjar man med att lossa själva filterfästet, det är här problemen kan uppstå. När filter/fäste är loss så lossar man slangarna från filtret, en i taget, gäller att vara snabb att få dit det nya filtret (jag brukar sätta på en "plastplupp" i den ände som inte är ansluten, detta för att minska bränsleförlusten. Rekommenderar även att du har med dig lite 5-56 eller liknande som du kan smörja filtrets anslutningsrör med, blir lättare att få dit slangarna. Givetvis bör du inhandla nya slangklämmor...Att lämna på verkstad borde inte kosta mer än max 1000kr inkl filter.
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Dawwe, tack! Som vanligt är du snabb med bra svar på frågor!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har för mig att filtret sitter på samma ställe som E46 och då är det under ett täcklock ungefär rakt under förarstolen (under bilen).

Tar bara någon minut att byta (byt även slangklämmorna och de korta gummislangarna som är av vanlig bränsleslang, som eventuellt sitter mellan filter och bränslerör!) så det kan inte bli så dyrt om du låter någon göra jobbet.

Filtret borde inte kosta mer än 350kr i alla fall och sedan några slangklämmor för några tior...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
wigert:

Var det länge sen stiften byttes? Skruva ur en åtminstone och kolla hur den ser ut.

Istället för svindyr K-sprit så tanka 2-3 liter E85. Fast all 95 oktan har väl 5% Alkohol/E85 redan?

Om du vill bli av med fukt och vatten i bränslesystemet så funkar denna klockrent, dyr (ca. 160:-) men fungerande:

Länk

Mvh Robert
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Återupplivar tråden efter att ha bytt bränslefilter (920 kr inkl arbete på lokala verkstan). I natt - 12, bilen frös igen. Nu tinas den upp under presenningar med byggfläkt under, liksom förra veckan....

Nästa steg, byta stift, om inte det finns andra idéer?

Det får väl bli så framöver att jag tar bmwn och frun får ta spritvolvon en gång i veckan så bilen blir urblåst ordentligt...
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Jag tror att du löser problemet genom att använda bilen på sådant sätt att den blir varm. Är bland det sämsta som finns att aldrig varmköra en motor.

Min erfarenhet säger iaf att det sällan är vatten i tanken, har åtminstone aldrig hänt mig under de nio år jag kört bil.

Kortkör du däremot så blir motorn till ett fin tillhåll för kondens som kan frysa till och skapa problem, bla med VV.

Börja med att köra den på ett sätt så att den blir varm vid varje färd, kan mycket väl lösa dina problem, kanske kan du å frugan byta bil?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Vet inte om du har löst problemet wigert. Här kommer i alla fall några erfarenheter från mitt liv med div bilar.

En bil som vägrar starta med fräscht batteri och som ger bensinlukt den har något problem med tändningen.

Min förra 525 med M50b25 var otroligt känslig när det gäller att bli sur. Ganska troligt att den hade en eller flera dåliga tändspolar. Min nuvarande 525, också med M50b25, klarar samma situationer utan minsta problem.

En bil som kallstartas vid -15 får rätt mycket extra bränsle när startmotorn börjar dra runt. Genom att köra startmototrn väldig kort stund innan du släpper nyckeln och börjar om så riskerar du att motorn blir sur på nolltid. Genom att röra gaspedalen vid starten kan du ställa till det för insprutningen.

Jag hjälpte sambons dotter med en bil som bara gick att starta i minusgrader om motorvärmare gick hela natten. Där var det en vacuumslang som hade torrsprickor i båda ändarna. Motorn fick tjuvluft och gick för magert vid start. Efter slangbytet testade jag bilen genom att låta den stå i -20 under 6 timmar utan motorvärmare. Startade utan några som helst problem, något som varit otänkbart tidigare på dagen.

Hoppas du hittar något användbart i detta.

//Göran
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Hänt sen sist:

Vid två tillfällen igen har den vägrat starta (ca 12 timmar i -7 resp -10), varpå bilen täcktes till mark med presenningar och jag satte kupefläkten 600 w plus en byggfläkt 1500w under bilen. Vid -7 så tog det 1,5 timme så var bilen igång igen. Vid andra tillfället ca 2 timmar. Mellan dessa tillfällen byttes bränslefiltret. Det var iofs läge att byta men alltså inte det felet.

Nästa steg vore väl att byta platinastiften som sattes in vid 6000 mil (nu 10000 mil)? Är det så att många starter knäcker stiften snabbare?

Nu har jag kört den några gånger t.o.r. jobbet (50 km enkel) så den har fått rastas.
Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
kolla vevhusventilationsslangarna och insuget efter kondens som sedan fryser..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.