|
|
|
|---|---|
|
Jag har en bmw 7serie ifr -95. Och på bakluckan så sitter ju knappen som man øppnar luckan med. Men var ær nyckelhålet till før? Nær jag stoppar in nyckeln dær så går den inte att vrida runt. ær det meningen att man ska kunna låsa upp bakluckan dær lr genom att vrida nyckeln? Någon som vet om det isf ær en mekanisk påverkan som låser upp luckan? lr elektriskt som dørrarna ær Anl till varfør jag frågar ær att mitt batteri i bilen ær stendøtt å kommer inte in i bilen. Ær också jævligt svårt att komma åt att hissa upp bilen då den står på en typ av ramp, hade ju annars kunnat komma åt startmotorn å ge den lite power dærifr. Ska køpa dubbelglas till våren så den sista utvægen ær att krossa en ruta, men vill verkligen inte! Bilen står i varmgarage så låset i luckan har inte frusit. Tacksam før svar | |
|
hej! har haft exakt likadant fel o saken är att pga av att man använder fjärrnyckeln till bakluckan så "bäckar" låset där igen så kör med mängder av 5-56 wd40 osv o spruta in och kör nycken in o ut länge o spruta in mer o mera o varje gång du tar ur nyckeln så torkar du av smutsen från den o sedan sprutar du in mera! sen tar du o stoppar in nyckeln och börjar att jucka i sidled höger o vänster osv osv osv till slut efter lång tid kommer d ge sig o du kan ta i rätt mycket men var försiktig så nyckeln inte går av! när det väl släppt och låset fungerar så köper du låsfett o kör in! för 5-56 o wd40 tar nämligen bort fettet om det nu finns nåt kvar:) |
|
|
Funktionen på bakluckelåset är likadant som till dörren, dvs nyckeln påverkar bara microbrytare och man måste ha spänning för att den skall öppnas. Jag vet inte om man kan "nödöppna" förardörren på E38 (så som går med E32 & E34) men troligen finns svaret här på forumet. /Stefan |
|
|
Jag har för mig att det är olika nycklar, en masternyckel och en som inte kan öppna bakluckan, omdu tex.lånar ut bilen o inte vill att nån ska komma in där. Men det är jag VÄLDIGT osäker på ifall det var just på E38:an |
|
|
Det är rätt riku, en av nycklarna kan inte öppna luckan på E38. Men utan spänning går inte luckan upp. /Stefan |
|
|
oki, nyckeln jag har prøvat med ær ganska ny. Så kanske ær den andra ældre nyckeln som funkar till bakluckan då. Ær softclose å just normal øppning och stængning av bakluckan sker ju elektriskt. Jag har smørjt med massa 5-56 i låset och juckat fram å tillbaka å høger å vænster. Ær ju fortfarande lika stumt nær man førsøker vrida lite hårdare åt sidan. Men alltså ær det æven dær microbrytare å inget mekaniskt. Det jag tænker gøra næst ær att bryta bort en av njurarna i huven å førsøka ta mig in den vægen. Jag har en jobbatkompis som har gjort det førut å har haft exakt samma problem som mig. |
|
|
Kanske denna videon kan vara till hjälp ? Länk Eller också trycka ut (in) gallret i ena njuren enligt denna länk och försöka komma åt wiren till huven ? Länk Lycka till. /Stefan |
|
|
Nyckelhålet bak tror jag e till för att kunna låsa så det inte går o öppna alls utan huvudnyckeln, då bmw levereras med 3 OLIKA nycklar från fabrik. om du vill kan jag kolla i instruktions boken på min o kolla va som står. men menar att det till ex e för att om du lägger privata saker där i och lämnar bilen på service, sedan ger verkstaden "service nyckeln" så kan inte mekanikern eller annan obehövig gå in och sno dina saker. Handsfacket vet jag har den funktionen, men liiite osäker på bagageluckan. Som sagt åter kommer med korekt svar om du vill. |
|
|
Tja. återkomm redan nu då jag blev nyfiken sj. Ditt nyckel hål e nog ihop kärvat så gör som dom över visar att lirka upp med wd-40 osw. Men angående nyckeln, endast huvud nyckeln passar bak. Vrider du nyckeln åt höger " vågrät ställning" så e luckan bort kopplad från central låsen, och kan endast öppnas med hucudnyckeln. :) iaf enligt min instruktions bok :) |
|
|
Och JO, huvudnyckeln kan låsa upp luckan utan spänning "till ex bort kopplat batteri" då vrider du nyckeln åt vänster :) praktiskt sätt o hindra folk o komma in eller köra iväg med den om dom bryter upp låset då batteriet e i bagaget ;) |
|
|
Helt rätt Larssaaa, måste lära mig vända blad i instruktionsboken.... /Stefan |
|
|
wow, helt underbar information ju :D Men hur vet jag vilken som ær huvudnyckeln? Jag fick bara en nyckel nær jag køpte bilen och den ligger 60 mil hærifrån. Ær ju inte sækert att det ær huvudnyckeln heller då. Du sæger larsa att huvudnyckeln endast passar i bakluckan, men då måste det næstan vara samma med førardørren också då? Som han på videon som Otto lænkade till så låste han upp førardørren utan batteri också. Min ena njure sitter redan lite løst då jag dragit lite i den redan, så halva jobbet dær ær ju redan gjort. tror dock att jag måste køpa ny då palsten sprack :( |
|
|
Huvud nyckeln e den med centrallåset på, alltså fjärrmanövrering. Service nyckeln e minde och ganska simpel. ja det e samma før dørren, men den kan du inte koppla bort av central låset. det kan du bak, och låsa den så ingen annan kommer in utan din huvud nyckel :) |
|
|
Om du kommer in i bilen och kan öppna motorhuven, har du en pluspol där. Om din bil är i jungfruligt skick, finns det en svart, ca 3*4 cm plastkåpa, ungefär bakom den vänstra (i bilens färdriktning) tändfördelaren (kamaxelns framkant), med ett rött plustecken på. Under den sitter en sexkantig direktanslutning till batteriet. Ser ut som en mutter utan gängor. Sätt på en batteriladdare där en stund, så kan du öppna bagaget sen. /Lennart CS #6887 |
|
|
Grejen här e att du kan öppna bagaget både med och utan el. Och du kan hindra andra att komma in om dom inte har huvud nyckeln :) Så om batteriet e dött, öppnar du den låsta uckan med nyckeln och lika gärna kopplar rakt i batteriet. en smak sak bara ;) |
|
| Kænner min lite dum nu :D Men trodde verkligen inte att det gick att låsa upp dørren utan batteri, med tydligen så. Men om man inte vet vad man håller på med ær det ju lætt att saker går sønder. Tack før den videon! | |
| hehe jo det ska gå ;) fast kolla bara så låset inte kærvar ;D | |
|
För att hitta huvudnyckeln kan man även prova handskfacket som också bara går med huvudnyckeln Ha deT |
|
|
Länk Kan där se vilka nycklar som finns :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.