|
|
|
|---|---|
|
Råka hälla på fel i en bensintank,,så det vart kanske 4-5 liter diesel,,tanken e på ca 55... Jag hällde på me 98 oktanikt kanske 40 liter o sen etalol resten. Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! | |
| Så du menar att du kombinerat både bensin (98 oktan), E85 och diesel? | |
|
Rapportera gärna hur bilen gick när du har kört ur tanken. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Lär få väldigt lågt oktantal.... Vilken bil är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Roman2007: Mycket beror ju på vilken motor det är, en nyare M3/M5 tar (mycket) mer skada än en lågtrimmad äldre motor. Jag hade av misstag i ca. 2 liter diesel i en Micra med förgasare, det hördes/kändes att den inte gick lika bra men det var allt. Efter 10-15 mil tankade jag igen och då gick den precis som innan. Mvh |
|
| Undrar samma sak, vilken bil och motor handlar det om? | |
|
Det handlar om M42 motor, E30 318 IS Jag startade den för några månader sen med den blandningen- Först höll inte motorn tomgången själv( har stått ett tag), sen när motorn var varm då lät den som det ska. Men fortfarande vill jag veta om det e skitfarligt eller inte. Jag googlade igår och det verkar som att det e farligare att köra tvärtom dvs köra en diesel på bensin,,då skär skiten ihop bokstavligen... Men nu e frågan om bara 10% diesel i tanken,,,inte 80-90 %! Jag hällde på lite etanol för då höjer jag oktanen en bit o det kompenserar ju dieseln, sen e 98 oktan soppa e ju åxå rätt bra för att "jämna ut dieseln % i tanken. Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| Dieslen smörjer ju rätt fint annars i motorn har jag hört... | |
|
Egentligen vad ska hända? han tankade 5 liter diesel och 40 liter soppa, den groggen är svagare än om du bara tankade 5 lite diesel och kört på det. Det enda som händer är att den går dåligt och den borde normalisera sig efter en tank bensin, om du tror att det satt sig pyttsa i 10 - 15 liter etanol i en full tank med bensin då blir det rent. |
|
|
Tja det är väl bara att räkna lite: 5 liter diesel á ca 20 oktan 40 liter bensin á 98 oktan 10 liter E85 á ca 100 oktan (5x20 + 40x98 + 10x100)/55= ca 91oktan = ungefär "öststatsbensin" Inget du bör hårdpressa motorn med, men den lär inte rasa... Den mer smörjande effekten av diesel kan ev. vara gynnsam för att smörja upp spridarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla underbara kommentarer! |
|
| finns det en rädsla för lågt oktan så är det kanske bara å köpa en flaska oktanhöjare | |
| Du behöver ju inte köra slut tanken innan du tankar igen. Tanka successivt vart efter du tömmer tanken så kommer endast några få mil ha körts på den dåliga blandningen. Sedan blir förhållandet snabbt bättre. | |
|
Johan B, du räknar helt fel sambandet är inte så enkelt. Roman > denna lilla mängd diesel är nog ingen fara, rensar motorn. |
|
|
turbo4ever, Vad är rätt då? __________ Mvh Grelle |
|
|
Turbo4ever, du får gärna visa hur man skall räkna! Visst kan jag förstå att det uppstår vissa synergieffekter där olika kemikalier förstärker eller försvagar varandras egenskaper gällande knackningsmotstånd, men jag tror nog ändå att det ger en rätt bra fingervisning om ungefärligt oktantal...men jag kan ha fel! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej allihoppa! Nu vill jag avlägga en rapport om det hela!!! Nu har jag äntligen kört slut på den "elaka" blandningen!!! Motorn höll HURRAAA för M42:a!! Det enda jag märkte är att den var lite konstig på tomgången och det kom mer avgasrök än vanligt ur avgasröret. Bilen har gått ca 470 km på 55 liter. Nu har jag såsat i 45 liter V-Power för att ge motorn lite lördagsgodis. Saaattaann nu går den bra!!! Tack för alla kommentarer gubbar !!!! Sladda utav helvette medans det finns möjlighet till det nu under vintern!!! :-))) Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Diesel rensar ur skiten mycket bra,så det kanske är läge att byta bränslefiltret ( om detta är möjligt på E90? ). |
|
|
Sorry läste fel,E30 såg jag nu årsmodell -90 hehehe... Byt bränslefiltret är mitt råd :) |
|
| Då väntar vi bara på att turbo4ever ska visa hur Johan B´s uträkning ska gå till... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.