|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag tänkte ladda batteriet på min mc med min smartladdare från clas olsson. Men när jag sätter igång laddaren så hoppar den direkt över till underhållsladdning? All elektronik på hojjen har dessutom slutat funka, så ja tog ur batteriet för o ladda de. Sist jag kollade me multimeter va det knappt 8 volt i de. Kan batteriet va pajj? Btw så funkar laddaren:) Mvh patrik | |
|
Kolla så att laddaren skall klara av att ladda batteriet..men ett mc-batteri klarar ju de flesta av att ladda så det borde inte vara det som spökar. Vilken laddare är det och vad är det för batteri? |
|
|
Kontrollera att antalet Ah på MC-batteriet finns inom laddarens intervall. Försöker man ladda ett MC-batteri med en för stark laddare börjar det koka. Låter förövrigt som batteriet nu är kasst. |
|
| Laddaren är en ctek kopia från clas ohlsson, den kostade 300 spänn har jag för mig:) den ska klara av ett mc batteri, den har läge för det o i det läget laddar den i ca 0,8ah . Även fast batteriet är nästan tomt så slår den över på fulladdat :) | |
| Batteriet är ett varta 12volt 4ampere | |
|
Problemet med en del så kallade smarta laddare fungerar inte att ladda batterier om där är mindre än 9 volt. För att ladda batterier med mindre än 9 volt så ska det vara pulsladdning på laddaren eller använda ett friskt batteri mellan laddaren och det tomma batteriet mvh stefan |
|
| Afan stefan det va mer än jag visste:) kan jag testa o ge det lite syröm från mitt bilbatteri med förhoppning om att strömmen ökar? Och sedan koppla på laddaren? | |
|
Har du startkablar kan du sätta dom mellan bilbatteriet och mcbatteriet sen laddaren på bilbatteriet. |
|
| Okej:) ska jag sätta dom i serie ? | |
| Parallellt borde det bli. | |
|
Okej från plus till plus och från minus till minus från bilbatteriet till mc batteriet :) sen laddaren på bilbatteriet, inställd på laddning av mcbatteri, dvs låg laddström:) Har jag fattat rätt?:) |
|
| du ska sätta plus på plus minus på minus så det är parallelkoppling. | |
| Du har fattat alldeles rätt. | |
| Tackar tackar :) jag återkommer sensre ikväll när jag är i garaget o har kopplat:) | |
| Igår kväll va jag och satte det hela på laddning:) laddaren börja ladda precis som den ska, och nu ska ja köra o kolla om det gett resultat:) | |
|
Batteriet gick åh ladda :) över 13 volt blidde de, men nu har det sjunkit till runt 10 volt ,, Kan batteriet vara trasigt? Kanske en cell som e pajj?? Det vibrerar o studsar ju endel på dessa maskiner o plötsligt slutade elen o fungera, och nu har batteriet blivit laddat, men har sjunkit massor utan att ens varit inkopplat.. |
|
| Säkert en kortsluten cell hade samma problem i båten, det var bara o byta | |
| Jag misstänkte väl de:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.