AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.147

Hjälp med 535 e34 som ryker vitt.

Ka
2
Kayhan
535i -90
Hej, har precis skaffat mej en 535 e34, har nu märkt att den ryker lite vitt, att den gör det när den är kall förstår jag, men den ryker även när motorn gått upp till arbetstemp, den ryker mindre och mindre ju mer jag kör, har jag sån jävla otur att blockpackningen gått eller kan det vara något annat?
Bilen är i övrigt fullservad i bok fram till 20k mil, har nu gått snart 22,
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, om du inte har några problem med vare sig motortemp eller att den "går ojämnt eller dåligt" så tycker jag det låter som helt normalt.
Har du kontrollerat att det inte försvinner kylarvätska?

Stort avgassystem i den vagnen som det kan ta ett bra tag att få genomvarmt och fuktfritt/kondensfritt, helst nu i minusgrader som det är i princip i hela landet..

Samlas ganska mycket kondens i bakre avgasburken har iaf jag märkt vid kortkörningar främst, vilket gör att den ryker vitt ett bra tag emellanåt.

Mvh Janne.
Ka
2
Kayhan
535i -90
Får tacka så mycket för svaret janne,
Den går precis som den ska, det enda jag märkt är att om jag ligger på jämn gas typ säg 70, så kan den rycka lite alldeles som om det vore nått med tändningen, men direkt jag gasar eller släpper så¨försvinner det,
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det där ryckandet kan ju vara lite av varje, men det KAN vara lite slitage i lmm(luftmängdsmätaren), men det kan också bero på att det t.ex var ett tag sedan den servades ?

Extremt viktigt på den motorn är att byta stift och justera ventilerna regelbundet...
Visst, olja och filter i motorn är såklart superviktigt att byta relativt ofta för undvikande av slitage i onödan + luftfilter och bränslefilter mm.

Mvh Janne.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kolla oljestickan och oljelocket i ventilkåpan om där är vit/grå gegga.
Om så inte är fallet ska du bara köra bilen genomvarm,dvs längre sträcka så är allt frid och fröjd(ta bort vatten och kondens). Om det är mycket gegga är det troligt med toppackningen.

Mvh Jonas B.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Glömde ju ryckandet som kommer om man "gubbkör" en längre tid. Motorn mår utmärkt om den får andas när den väl är varm. Kanske lite fel årstid att "dra ur den".......På 70-talet stot det t.o.m i instruktionsboken (de med M30 motor iaf) att bilen skulle "dras ur" efter en tids stadskörning.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.