|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag hällde i lite mer än 3 liter olja. Då var oljenivån lite över mitten. Jag startade motorn och lät den gå på tomgång i ungefär fyra minuter. Jag ser hellre till att fylla på olja i efterhand än att fylla på för mycket. Men vilken risk tar man egentligen om oljan är över maxnivån? Det är väl inte så pass att motorn inte vill gå igång då eller har tung start? Hur viktigt är det att man byter brickan (kopparringen) på oljepluggen? Jag fick nämligen inte av den på min bil. Den satt väldigt hårt och såg ut i det närmaste som svetsad vid skruven. Kan den ha rostat fast tror ni? Eller finns det oljepluggar där brickan är svetsad på skruven så att man måste byta ut hela den? De hade ingen sån oljeplugg på macken så det blir nog att köpa en sån till nästa oljebyte. Men det här var märkligt tycker jag. Jag köpte lite rostlösare (CRC 5-56) som jag sprejade på rikligt mellan brickan och skruvhuvudet. Jag lät det stå i några minuter och provade att ta bort den men det gick inte. Jag provade två gånger till innan jag gav upp. Jag rengjorde pluggen och satte dit den som den är. Så att jag har bytt brickan till skruven på filterbehållaren och bytt gummiringar, men inte brickan på oljepluggen. |
|
| Ja, precis, vill man ha något mer där att göra nästa gång så är det lika bra att man gör rätt från början. Det är bra tänkt. Jag ville i alla fall säga till att de har dragit för lite pengar, jag ville inte gå och tänka på det och ha dåligt samvete. Därför har jag påtalat misstaget. Men sedan är det väl upp till de om de vill rätta till det eller inte. Tycker de inte om pengar så ska jag inte protestera. :) Jag har nu sparat 160 kr på det här. Det är inte alls så dumt. Det får nog gå till bensin istället. | |
|
Electrogeeza, det är 1.5l olja mellan max och min sträcket på oljestickan, därav 0.75l mellan mitten nivån och upp till max. (eller tvärt om mellan mitten och min). Eftersom man aldrig får ur alla de 4.25l olja oljefiltret "sväljer" 0.25l) i mitt fall blir det kvar omkring 0.25-0.5l i systemet. Detta ger att mn sällan får i mer än ca 4 liter olja när man byter olja och sk man ha en oljenivå som ligger mellan max och min kan man alltså dra bort 0.75l från 4.25l, vilket ger 3.5l olja som både är skonsammare och billigare än att "promt" fylla upp till max på stickan. (BMW själva har alltid lämnat oljenivån omkring mittenläget då man servat) Min bil tar förmodligen ingen olja alls eller mycket lite, då min förbrukning beror på läckage i den övre oljetrågspackningen så påfyllning brukar ske var 700mil, men ofta hinner jag serva bilen innan. |
|
|
Vad är det som är skonsammare? Mindre mängd olja blir ju mer belastad än en större mängd som cirkulerar i systemet. Jag fyller alltid 4L vid byte villket blir till maxstreck. |
|
| ja till svar angående kopparringen till oljepluggen så är ju inte den så jätteviktig att byta. man brukar kunna använda dessa flera gånger om men det är bäst att va nogrann. om det skulle läcka ur den så forsar det ju inte ut utan det kommer snarare fukta runt den å tillslut komma nån droppe eller så. jag brukar alltid hälla på den angivna olje nivån som ska vara i motorn låta den stå och sen kolla stickan för säkerhets skull. för mig tog det runt 30 min att byta olja och filter på min BMw 525-94. men snart är de dax igen:) | |
|
Håller med Riku. I med rätt mängd. Min ska rymma 6,5 och häller alltid i det. Blir max strecket, precis som det ska vara. Varför köra med mindre ser jag ingen anledning till. Likaså dricker min c:a 0,3 liter på de 1500 mil som jag har mellan bytena. Varför jag skulle lägga i enbart 6 liter och ligga mer eller mindre de sista milen på minus strecket är inget som är bar enligt mig. Visst kollar man oljan mellan åt, men känns bättre att veta både för mig själv och motor att det finns olja i. Än att snåla när du endå gör bytet. |
|
|
riku, Clintan66, Det blir en större belastning för systemet och dess packningar, lättare att det blir oljeläckage och är det läckage så blir det större av en större oljemängd som megör större tryck i systemet. Gansk enkelt att bevisa och märker själv vad fort det går för nivån att sjunka om man fyller max, sedan planar förbrukningen av. Att ligga på MAX helatiden är aldrig riktigt bra, säger sig självt...MAX betyder MAX. Kör man bankörning och hård körning finns det fog för att fylla till MAX, men det är en annan sak. Olja är ju heller inte gratis, varför inte spara på packningarna och någon 100 ing vid varje oljebyte? Är man rädd att oljenivån sjunker för fort är det bara att underhållsfylla med olja lite tätare. |
|
|
Det blir inte större tryck i systemet, oljepumpen håller samma tryck o.a.s. oljemängd förutsatt att det inte är alldeles för lite. Läcker den så mycket olja att man inte kan fylla max då är det dags att byta packningar alt. renovera motorn. |
|
|
Självklart håller oljepumpen samma tryck, men att fylla upp systemet upp till max ger ett större tryck mot packningarna iallafall, även om man teoretiskt tycker att pumpen ger ju konstant tryck åt oljetillförseln. Desto mer volym = ju högre tryck mot omgivningen (dvs packningarna) och lägesenergin blir ju högre mot packningarna hur som helst. Tror nog inte man renoverar en motor som läcker olja genom packningarna! Det är mycket lätt att se att en motor som "svettas" lite, svettas betydligt mer om oljenivån är på MAX jämfört men mittennivån, varför kan vi alltid spekulera om. Finns som sagt ingen anledning att fylla till max vid normal körning, BMW hävdar själva det och efter service är det uppfyllt till ca75%, även BMW inriktade firmor (varav en i Västerås omnämnd här i AP) intygar att man inte bör fylla till max. Har själv servat bilen där och just ifrågasatt varför oljenivån ej är på MAX när man hämtat bilen. |
|
|
Ja visst blir trycket högre men den är försumbar, 1cm vattenpelare=0.001bar. Är packningarna så slut då skulle iallafall jag byta dom, dessutom så gillar inte bilprovningen det heller. När jag lämnat nya bilar på service har dom alltid fyllt max, visserligen Japanare men dom läcker sällan olja inte ens när dom är gamla. Hade en Toyota Camry i 11år den läckte inte en droppe däremot började den dricka olja med tiden. |
|
|
Klart som spader att det skall fyllas till max linjen. (Inte över. Även om du fått 1 - 2 DL för mycket skulle inget hända) Risken när du kör med för lite är att det inte finns nog med olja att trycka in i alla diverse kanaler. Firman som intygat detta för dig skulle jag gärna vilja se deras service papper på och kostnad. Står det att de drar av 150-200:- för olja som man betalt för, men inte fyllt på. Skitsamma för detta leder ingenstans. Kör inte med för lite Electrogeeza är rådet alla fall. Vid detta tillfället som denna tråden vart, så är det snart dags för nästa service. Servar själv 5 stycken Bmw årligen med c:a 15 oljebyten/år. Kör alltid efter hur det skall vara och dessa varken läcker eller klabbar på annat sätt. |
|
|
Senast jag skrev i den här tråden så hade jag nog ca 80% olja i motorn om man ser på oljestickan. Förra veckan har jag fyllt på med resterande olja jag hade i dunken. Jag hällde inte ut riktigt allt. Det blev väl någon deciliter kvar i dunken eftersom jag nådde MAX strecket innan 4 liters dunken var tom. Jag passerade nog MAX strecket med någon millimeter. Det är nog bättre att ha för mycket än för lite olja i motorn tror jag. Man bör dock inte överskrida MAX strecket tror jag. Jag har inte riktigt fått svar på frågan vad som händer om man har i alldeles för mycket olja. Frifart har gett mig en indikation om vad som händer då, men ni andra håller inte med honom. Så jag får nog gå efter eget huvud och nästa gång hälla i strax under MAX strecket för att få ett slags "snitt" mellan det ni sagt. :) En dum fråga kanske, men hur kan det vara 1,5 liter mellan MIN och MAX strecket när man häller i 4 liter? Plasten på oljestickan är i och för sig längre än så. Men var lägger sig all denna olja? Är det bara de 1,5 litrarna som smörjer och skyddar motorn? |
|
|
Det är bara 1 liter mellan strecken. Inte 1,5. |
|
|
1.5 liter på mina tidigare 323E21!, trodde det var samma för alla? men uppenbarligen inte. Det betyder att det blir ca 0.5 liter kvar i systemet för min 318 då "all" olja runnit ut...känns lite mycket. Fick i 3liter olja och då ligger nivån strax över mittenstrecket på oljestickan. Clintan66, det som står på papperat är hur mycket olja de använt till bilen, varför dra av? Fråga vem som helst om att fylla på över MAX, det är INTE bra eftersom det blir väldigt stort påfrestande tryck på packningarna. Alla har vi våra erfarenheter att referera till men enligt en kille jag känner som driver en auktoriserad Toyota verkstad har fordon börjat läcka olja efter sådana påfyllningar. Anledningen att MAX och MIN finns är ju för att det finns ett spel man kan ligga inom och varför inte ligga i mitten, dvs inte extremt åt något håll, då sparar man både packningar och servicekostnader. Sedan beror ju oljeläckge mycket på hur långt ett fordon rullat och ålder och "rör" man sig med nyare bilar hinner man ofta inte uppleva att fordonen börjar läcka olja eftersom det ofta påbörjar runt 20000mil. Även om packningar är slut så finns det ju ingen anledning att byta ut dem ifall man inte behöver fylla på olja innan nästa service. Har man bara lite intresse av låga driftskostnader är det självklart att man lägger pengarna på lite mer akuta eller vettigare saker. (såvidare man inte skäms över några små pölar på garageinfarten eller att det misspryder de fina stenplattorna). Läcker en bil pölar som kan liknas vid ett "gäng" 5kronor så påpekar inte ens bilprovningen detta och lite oljeläckage är bara bra med tanke på att man får en kontinuerlig underredsbehandling av oljan som smetas ut under bilen. Dessutom får man en vana av att kontrollera oljenivån då och då, något som många "ljushuvuden" under årens lopp inte klarat av och därför kör bilar till haveri. |
|
|
Koncentrationen av orenheter i oljan blir mindre om man fyller max. Och trycket kan man bortse ifrån. På bilar som dricker olja brukar jag pendla mellan max o mitten. |
|
|
Det blev en intressant diskussion det här, om konsten att fylla på olja. :) Det är nästan så man garvar. Och alla verkar ha egna idéer om hur det ska vara, för det mesta baserat på egen erfarenhet förmodar jag. Men jag ska nog försöka mig strax under MAX strecket i fortsättningen. Men nu till något annat. Jag har inte släckt lampan för oljeservice än, men jag har noterat mätarställningen när jag bytte olja. Då vet jag när jag ska byta nästa gång. Men hur fungerar den här räknaren, hur vet den när det är dags för oljeservice och när lampan ska tändas igen? Går den efter X körda mil från det att man har nollställt den? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på om jag ska släcka den själv eller låta BMW göra det. Jag har inte gjort det tidigare. Alltså kan de på BMW se typ när oljeservice är gjord och hur många gånger? Har datorn någon logg liksom där den för varje nollställning av lampan för oljeservice skriver in mätarställningen i loggen, som de på BMW i sin tur kan avläsa? I så fall kommer det ju stå fel på min bil eftersom jag har kört några mil sedan oljebytet och har inte nollställt lampan i samband med bytet. Är min teori korrekt eller har jag helt fel? Förstår ni vad jag menar?... Finns det någon risk med att utföra fusktricket där man kortsluter pin 7 och 19 i dataporten under 4 sekunder? Jag har inte gjort det tidigare som sagt. |
|
|
Den räknar väl antal liter bränsle man gjort av med? Då kommer ju körstil också med i beräkningen. Jag skulle nog nollställa,antingen hos BMW eller med en serviceåterställare. |
|
|
Det hade varit hur bra som helst att bara kunna plugga in datorn och ta reda på när oljebytet gjordes senast, och även ta reda på när tidigare oljebyten gjordes. Så att datorn loggar och datumkodar alla såna händelser, det skulle jag vilja se. Det räcker ju med att man loggar vad som är gjort, när det gjordes, samt hur mycket fordonet hade rullat när det gjordes. En sån rad för varje oljebyte kräver ju inte mer än 100 Byte. Och då skulle jag faktiskt vilja se att man som ägare själv kan plugga in en helt vanlig PC dator och avläsa den informationen. Varför ska man lägga ut tusentals kronor på en programvara och ett kommunikationsgränssnitt för PC bara för att som ägare kunna ta del av den informationen som finns lagrad i den egna bilen? Enda anledning som jag ser det är för att dels de som utvecklar programvaran och biltillverkarna vill kunna tjäna pengar på oss. Jag menar, det behöver ju inte ens vara ett lika komplett datasystem som verkstäderna har, man kan ju tänka sig en enklare nedbantad version där man kan se några grundläggande saker som det jag nämnde här och eventuellt utföra en enklare, gärna automatiserad, diagnostik. Då skulle man ju inte behöva ha en noggrant ifylld och komplett servicebok på bilen när man köper begagnat. Det räcker med att man pluggar in datorn i bilens dataport och bilen talar då om allt som tidigare ägare har gjort på den, och oavsett om de har gjort det själva eller låtit en verkstad göra det. Man får reda på allt och allt är samlat på ett ställe, i bilens huvuddator. Jag vet att vi är på väg mot ett sånt scenario. Dagens bilarna har redan ett mycket imponerande informationssystem inbyggt. Det finns inte en enda viktig biltillverkare som inte har det i sina bilar. Bilarna blir mer och mer intelligenta tack vare den snabba utvecklingen vi sett de senaste tio åren inom elektronik, digitalteknik, datateknik och inte minst it-teknik. Men vi är inte riktigt där än. Och trenden är idag att man ska låta en verkstad göra allt på bilen, och så ska det vara auktoriserad verkstad dessutom. Det enda man som ägare tillåts göra är att köra bilen. Vad är nästa steg? Autopilot? Så att man endast tillåts sitta i bilen? Man måste vända på den här trenden. Jag frågade BMW igår om de kunde släcka oljelampan. Först sa de att det ingår i oljeservicen när man byter olja, och att de inte gör det om man bytt olja själv. Men först när jag påpekade att jag måste kunna få byta oljan själv på min egen bil, först då fick de fram att det kunde de visst göra och kostnaden skulle då vara 250 kr. Vad är det de tar 250 kr för? Är det material? Tidsåtgång? Inhyrd experthjälp? Jag fattar inte! De pluggar ju bara in en dator i datauttaget och trycker på några knappar så är det klart. Det går inte åt något material direkt, annat än någon krona i elenergi som driver datorn. Tiden det tar kan inte vara längre än 2 minuter, 5 max! Vill ni veta varför de tar så mycket för en sån liten och obetydlig åtgärd? Det är för att de vet att du och jag kan inte göra detta själv! De vet att vi behöver deras specialutrustning! De vet att vi är beroende av dem! Det är alltid så med bilverkstäder, man tar gärna mer betalt än nödvändigt för en åtgärd om man som ägare inte kan åtgärda det själv, utan att ta så stor hänsyn till material, tidsåtgång och svårighetsgrad. Varför kan man t.ex. inte släcka en fjuttig lampa själv? Varför kan man inte göra en sån obetydlig sak själv? Varför ska bilen lämnas på service bara för det? Alltså 250 kr är ju en rätt stor summa pengar för en enkel åtgärd. Men det är inte ens priset som irriterar mig. Det är principen! Att kunna serva sin bil själv om man så önskar, utan såna här hinder. Jag vet att det går att nollställa lampan på nya bilar själv. Men det borde liksom funka på gamla bilar med en sån här dator också. Det borde liksom ha varit en självklarhet redan från början. Varför skriver man annars ut specifikationer på typer av motorolja man ska ha till bilen i instruktionsboken om det är inte tänkt att man ska kunna utföra hela oljeservicen själv, inklusive nollställning av lampan? Bara det säger ju allt. |
|
|
Jag säger så här. -Dataporten på bilen ska vara USB! Är inte seriell anslutning tillräcklig så får de väl använda vanlig standard parallellport som till PC. -Programvaran ska vara gratis! Biltillverkaren ska kunna ordna en gratisversion, det ska ingå i priset för bilen man köper liksom. Det ingår ju programvara och kablar med våra mobiltelefoner, varför ska det vara annorlunda med bilar? Bilar är ju bara prylar, våra leksaker som alla andra, bara större. |
|
|
Tja, overheadkostnader i form av analysdatorer och ständiga programuppdateringar är ganska höga hos en modern bilverkstad. Prisnivån är 100.000 kr + för dessa datorer.....hur många avläsningar behöver man göra innan man är break-even? ;o) Så i praktiken betalar du ganska lite för datorscanningen om man räknar med all tid som det tar för bilverkstaden att: 1. Ta emot din beställning 2. Utfärda arbetsorder 3. Iordningsställa utrustningen. 4. Ta emot och köra in bilen i verkstaden, samt koppla upp den. 5. Göra diagnosavläsningen med diverse olika "val" i datorn. 6. Kontrollera att man fått med rätt uppgifter. 7. Koppla loss bilen och köra ut den igen. 8. Ta betalt och svara på diverse frågor samt återlämna nycklarna. Så man måste nog se helheten även om man kan tycka att det verkar dyrt om man rycker kostnaden ur sitt sammanhang och tror att det är ett jobb på några få minuter när bilen väl är uppkopplad med diagnosdatorn )som givetvis är "gratis för verkstaden". Att man sedan troligen skulle kunna förenkla/standardisera gränssnitt och kablage/kopplingar till "PC-standard" eller liknande är en annan femma...frågan är bara hur stor andel rent procentuellt av alla nybilsköpare som faktiskt efterfrågar en sådan funktion och är villiga att betala merkostnaden för detta. Tror nog att "behovet/önskemålet" av den typen av funktioner mest återfinns hos de som köper bilen begagnad efter ett antal år...och då är det snarast en fördel för biltillverkaren att bilarna inte är allt för lättreparerade eftersom det missgynnar nybilsförsäljningen indirekt. Sedan skall man vara medveten om att det är på reparations- och servicearbeten som de flesta bilfirmorna tjänar pengar på, nybilsförsäljning ger förvånansvärt lite marginal procentuellt sett och beg.bilsförsälning medför att handlarna binder stora kapital i lager... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.