|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har bl.a en e34 520i-96 som ska få lite omvårdnad nu under vintern.. Dels har jag ytrost i en femkronas storlek under tanklocket och dels finns det en hel del precis i "hörnet" under vänster baklykta. Hur mycket vet jag inte än, det har inte brutit igenom lacken, men det är rätt bubbligt.. Planen är att slipa bort färgen och lägga rostomvandlare, men för att den ska funka ordentligt kan jag inte slipa bort rosten och därför antar jag att ytan där omvandlaren verkat inte kommer att vara direkt jämn.. Funderar alltså på spackel...och undrar om det kommer att fästa som det ska på den omvandlade ytan? Någon med erfarenhet av rostomvandlare får gärna komma med tips och berätta hur resultatet blev. Har någon bättre förslag på hur skadorna ska repareras är jag idel öra men jag har tyvärr inte tillgång till någon bläster så trots att jag antar att det vore det bästa är det alltså inget alternativ i mitt fall. Tacksam för input! Jag är inte dum.. Jag har bara otur när jag tänker! | |
|
Jag skulle vilja säga att du ska skippa den. Slipa bort så mycket du kan med dremeln, sedan skulle jag vilja säga hagmans 2K epoxy primer Länk Sedan något mer skydd, sedan lack på det |
|
|
Verkar ju vara en schysst primer men misstänker starkt att jag inte kan få bort rosten med dremeln utan att det går hål. Det, plus att jag knappast är någon wiz med plåtarbete, gör att rostomvandlare känns som vägen att gå. Har nu hört att man inte får slipa på en rostomvandlad yta direkt så alternativet som det ser ut nu är att köra omvandlingen, sedan en bra primer på den (som t.ex den du länkade till) och sedan eventuellt spackla upp. Resten av bilen är fin som tusan men vi snackar inte nyskick och kravet (eller snarare önskemålet) är att det ska bli bättre än rostbubblorna så jag testar. Går det åt skogen går det ju alltid göra om (och rätt..*s*).. Jag är inte dum.. Jag har bara otur när jag tänker! |
|
|
Det bästa är alltid att ta bort så mycket som möjligt av rosten, men om du inte känner dig säker med slipen så kanske det inte är ett alternativ för dig. Jag har aldrig testat rostomvandlare så kan inte svara på det tyvärr. Har dock sett många mer än mig rekommendera den primern jag länkade till. |
|
|
Satsa på en punktbläster så får du en helt ren yta som dessutom blir aningen skrovlig, perfekt att lägga primer på. Spackla o lacka |
|
|
Sorry såg inte att du skrev att bläster inte fanns, men en p-bläster kostar inte mycket 179kr på BT o kompressor kan du kanske låna/hyra. Den behöver inte vara stor |
|
|
Jag har testat rostomvandlare/rostätare och det är rena smörjan, hade lika gärna kunnat kladda på nån salva eller liknande för det gjorde absolut ingen skillnad för min del. Slipa/blästra, primer, måla, klarlack. |
|
|
Tackar alla för synpunkter, och jag gör som ni säger! Kompressorer finns i mängder på jobbet och jag har lånat en bläster (samt ägaren till den för att göra jobbet..*s*) så det blir lite seriösare än jag planerade.. Då jag inte behöver bilen på ett tag har jag även snackat med lackeraren på jobbet och kan det tas lite pö om pö så fixar han visserligen inte rosten men när det är gjort gör han grundjobbet och sprutar hela bilen.. Priset? En flaska whisky och två flak med pilsner... Blir visst en pärla även denna till våren.. Om jag nu inte strular till rostlagningen vill säga, men blir det inte bra får jag väl hyra in expertis och få det fixat. Killen med blästern har säkert en idé eller två om han ändå är på plats.. Det ser alltså inte ut att bli det enkla hemmamek jag planerade men jag får väl ta tillfället i akt att se och lära istället för att själv sitta med verktygen. Bilen lär tacka mig..*s* Mvh Jag är inte dum.. Jag har bara otur när jag tänker! |
|
|
Om man köper en riktig rostomvandlare fungerar det alldeles utmärkt. Den omvandlar nämligen rosten till magnetit, och det rostar inte. Vi på verkstäderna använder ofta omvandlare från t.ex. partsmaster eller teroson, och det funkar väldigt bra. Man får dock inte slipa med för grovt papper innan grundning eftersom det bildas ett skyddande lackskickt över magnetiten. Slipar man hål i detta så kan det rosta iallafall.Det är möjligt att Biltema och liknande märken saknar detta lackskikt. Det fungerar väldigt bra om man gör rätt. Jag vet att t.ex. Mählers använder detta på alla sina produkter som ett extra rostskydd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.