|
|
|
|---|---|
|
jag har en 316 -95 som det är SKIT dålig värme i, termostaten ska vara nybytt. DEt kommer ingen värme om jag inte gasar, på typ 40 sträcka blir det kallt i bilen märkbart fort på typ 30m Vad kan vara problemet? toppen? Orsaken till att jag skriver som en kratta är för att jag har Dyslexi | |
|
Rookkeer, du skriver bättre än flertalet som INTE har Dyslexi, hittar inte ett enda fel i din text....typ :-) Ibland vet man inte det utan magnetröntgen pga sprickans ringa storlek !!! Det klassiska är följande, beroende på storleken på "skadan"; -Vit rök ur avgasröret (pga vatten) -Dålig kompression på cylindrarna eller den cylindern som just har skadan -förlorar kylarvätska -man kan se att det finns olja i kylarvätskan som "simmar" runt -det kan "fräsa" om toppen då den är varm pga vatten som tränger ut på den varma motorn Börja med att provtrycka motorn, kostar 200-600kr och du får reda på om läckage i systemet finns och var i så fall, kan vara en hel del som är fel och inte nödvändigtvis toppen. De 4 cylindriga motorerna brukar klara sig bra relativt sett! Du kan ha problem med "skit" i systemet, bla igensatt kylare. Man bör spola igenom systemet ordentligt för att utesluta detta! Värmeventilerna kan spöka, dvs de kärvar eller har kärvt fast! Ditt kylsystem kan ha luftbubblor dvs den som luftade det har inte klarat av det ordentligt! (därav ofta vandrande värme som kommer och går). Din vattenpump kan vara dålig och inte klarar av att rotera ordenligt pga kärvhet, därav mer värme då du gasar. Har du en cirkulationspump kan den vara defekt, vilket leder till liknande symtom som dålig vattenpump och bilen blir dessutom enormt svårluftad. Vet att möjlighet finns att ditt värmereglage kan ha tappat kontakten med spjället och lossnat från det, därför kommer bara värme när det blir ordentligt varmt i omkring motorn. |
|
|
När började detta problemet? Tänkte om de börja nu när det började bli kallt ute. Och då kommer följdfrågan om hur pass bra blandning av glykol och vatten som är i din motor. Funderar då på om du kanske har lite dåligt med glykol till mängden vatten, och en möjlig ispropp någonstans i kylsystemet. Då är mitt tips (om så är fallet) att fylla på med lite ny fräsh glykol för att kanske med lite tur få bort den eventuella isproppen. Och så en tanke till, hur länge sedan var de du tömde kyllsystemet och bytte till ny och fin kylarvätska i rätt blandning? Byter man inte vätskan med jämna mellanrum så får den sämre kylegenskaper, och där med att de kan bildas korrosion eller rost som följd och detta kan i sin tur försämra cirkulationen i kylsystemet. "PS" De finns säkert fler felstavninga i min lilla text här än vad det finns i ditt inlägg, för jag kunde då inte hitta ett enda fel. |
|
|
Tack för svarena frifart och robban 328. Jag har ägtbileni 1,5 mån den förra ägaren bytte terostat så det finns nog ny glykol jag har också fyllt på, jag blandar 50/50. Nu till problemet jag ahr nog hittat det, det är en luftficka som säller till det men jag tror jag fått bort den. jag har det där med dyslexin som signatur har haft folk som hoppat på mig tidigare Orsaken till att jag skriver som en kratta är för att jag har Dyslexi |
|
|
Jg luft är nog den vanligaste orsaken till dessa problem samt den billigaste att rätta till, inte alla fel som är gratis! (Har själv alldeles nyligen haft problem med luft i systemet och då vr det en mekaniker som jobbat med fordon i över 50år som inte klarade av att lufta systemet på min E34a, kom jag på då bilen nyligen provtrycktes pga vätska försvann, men nu är det stabilt.) |
|
| Hehe appropå dyslexi, jag verkar själv ha det. Kom på att man behöver trycka lite extra på tangenten a då den är dålig :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.