AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.162

Första vintern i E46 Coupe, fönsterna wtf!?

Njuren
Hej!

Är det min bil som är felkonstruerad eller är detta normalt med fastfrusna fönster? När jag väl får upp dörren så brusar det fruktansvärt precis som om dörren är halvöppen :D
Vill man vara fin får man lida pin antar jag..

Gee
Det är inte din som är felkonstruerad utan ett vanligt problem :) Ett tips är att använda ett silikonstift och smörja in listerna med, anledningen till att det brusar är att fönstret inte klarar av att gå ner de 5 mm de ska när man öppnar dörren så glaset hamnar utanför listen sen när du stänger dörren
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Sitter rutan fastfrusen så försök inte öppna eller stänga. Tina upp och skrapa tills rutan rör sig som den ska. På min cab (med hardtop på) så frös rutan fast - jag öppnade ändå och skulle sedan ta ner den med elfönsterhissen - pang sa det inne i dörren då ett stag gick av och då föll rutan ner. Minus 15 och 40 mil hemifrån. Måttligt kul men samtal till nummeruppklysningen och koppla till närmaste BMWfirma - Skövde. En dryg timme senare och någon tusenlapp fattigare var jag på väg hemåt med en svetsning. Surt sa räven men heder åt BMW Skövde som tog hand om det akut.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att köra med elhissen när man vet att rutan fryst fast är väl inte så himla smart va :-)
Men är silikon så bra att använda, är väl inte så skonsam mot lacken?
Tänkte på sån här Ice breaker som man kan köpa på flaska som man sprayer på glas så isen ska släppa, och även förhindra att ny is ska ha svårare att sätta sig igen, kan det vara någonting?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Silikon ska man undvika i största möjliga mån.
Ja precis det skulle vara nåt kanske som Haas föreslog, De ice spray
Mitt tips är att låta rutan vara nere ca: 0.5 - 1cm hela tiden. Den håller sig mot listen ändå. På det sättet slipper du att rutan behöver gå ner när du öppnar dörren i minus 20 grader. Det funkar riktigt bra för mig. Glöm inte även passagerarsidan.
Jag körde min e46 coupe förra året och sa aldrig mer. Nu står den avsälld i garage. Rutan frös fast i listen. elhissarna frös. låset frös och dörren gick inte att stänga, "bara studsade" Känns som den fick ta mycket stryk det året. Nej. detta året står den bra i garaget :)
Fegis :)
fl
43
flumm
330ci -02
Jag var inte beredd på första kylan här så rutan var frusen. gick o öppna men stänga var svårt. har alltid skrapan i jackfickan nu. gäller bara o komma ihåg o flytta över ifall man bytar jacka!

skulle det krisa får man väl tränga sig in bakifrån!
Som BMW528M skrev, sänk rutan så den automatiska upp/ned funktionen inte aktiveras vid dörröppning. Det har jag provat och det är nog den enklaste metoden tycker jag. Dessutom idiotsäker då hissen aldrig kommer att aktiveras.
Gee
Att sänka rutan är nog det bästa dock missförstod ni mig nog med silikonstiftet det använder jag inte på någon lack utan på gummilisten runt fönstret, gör inte detta på min e46a då den står i garaget över vintern men på våra andra bilar funkar det bra för att hindra att dörrarna fryser fast.
Njuren
Jag tack ödmjukt för era svar, blir ut o veva ner rutan en bit nu :)
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hade samma problem som du förra vintern. Kostade mig en ny fönsterhiss à 3500kr.

Aldrig en bil med ramlösa fönster vintertid för mig.

-------
//Lövet
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ett tips: Köp avisningsspray och spraya på sidorutan och längs listerna så isen smälter, sen är det bara att öppna och stänga utan problem.

Jag använder alltid sådan spray istället för att skrapa rutorna och gjorde detta på min 120d 3d hela förra vintern och hade inga som helst problem

BMW CS #5139
J.L: Avisningsspray låter som ett alternativ för bilar med ramlösa fönster.
Själv har jag testat det men då rutorna blev så fruktansvärt immiga efter det har jag gått tillbaka till att skrapa rutorna.
Det gäller att inte glömma avisningssprayen i bilen bara....
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
JL: Jag körde med varmluftspistol för att få bort isen. Hissmotorn gick sönder ändå. Man glömmer alltid någon gång, och ibland så fryser ju rutorna tillbaka igen om man ställer den några timmar och inte har tillgång till el.

-------
//Lövet
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Om rutorna är isiga så brukar jag bara ta något tunt, typ kreditkort och dra längs den nedre listen på fönstret så den lossnar innan jag öppnar dörren. Aldrig några problem. Använder också silikonstift på fönsterlisten då och då.
/J

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.