AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.388

Skumt kylproblem, ENDAST på vintern

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
För andra vintern i rad börjar kylaren läcka på höger sida. Verkar som att packninen på kylargaveln ger sig. Mellan plast och metalldel.

Men det lustiga är att jag bytte kylare pga. detta förra vintern, som även den var bytt våren innan.

Jag bytte kylare, vattenpump, termostat mm. med nya delar från BJbil för ca. 5000mil sedan 2008, varpå kylaren började läcka förra vintern och då byttes igen. Allt är inte original men OEM.

Märket på kylaren är Nissens.

Men vad är det som spökar till det på vintern? Under hela året, funkar allt som ska och systemet är tätt, men vid första minurgrader så verkar kylaren ge sig.

Kan det vara termostaten?

BJbil har även provtryckt eländet, de hittade inget konstigt. Innan jag bytte delar 2008 var det inga problem, men originalkylet såg ut som en banan vilket är vanligt på E39 tydligen. Därför bytte jag rubbet 2008....

Vattenpumpen?

Hursom, jag är tacksam för tips, men jag ska byta allt igen, inkl. exp. kärl denna gång (byttes ej innan).

Tacksam för tips!

Mvh,

Zoltan
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Kan det vara övertryck i systemet?
Bara en gissning, kan inte mycket om detta..

Har själv bra intryck av BJ Bil, de är kunniga.
Har du kollat med andra verkstäder?

prosperity is a mindset!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Nja, då skulle de på BJ noterat det. De mätte både arbetstrycket och pumpede upp till övertryck, då på 2bar löste kylarlocket som det skulle.

Jag misstänker termostaten, eftersom det verkar vara temprelaterat. Undrar om det kan ha att göra med ev. brott i kabeln till den keramiska motståndsvärmaren i själva termostaten.

Det kan fan inte vara fel på kylaren igen. Inte 2 på raken. Övertryck skulle medföra t.ex. avgaser i vattnet, och det är det inte. Det är uppmätt.

Jag får koppla upp nån dator med och kolla. Kan man tvinga utspänningen till termostaten? Inpa?

Men först ska jag byta rubbet imorgon, spola rent kylsystemet igen.

Fler tips?

Mvh,

Zoltan
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Expansionskärlet?
Vet att det brukar ge med sig efter några år..

prosperity is a mindset!
Lite dum fråga kanske men har du kollat så du har rätt mängd glykol i vattnet så att det inte fryser på vintern?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag tror och hoppas på att jag hittade felet. Termostaten verkar inte ha öppnat som den skulle, vilket medför att den högra sidan av kylet fryser i stort sett.

Efter lite INPA-live analys, kan jag direkt se att en ny termostat beter sig annorlunda ock öppnar tidigare.

Kylet är nämnligen så effektivt att, tills termostaten öppnar, är utloppet från kylet nästan lika kallt som uteluften.

Jag tror att gaveln läckte några droppar just vid detta extremt kalla tillstånd, ett kyl är ju designat för att överföra värme, inte kyla...

Vi får se, jag ska köra o logga lite imorrn. Nu har jag bytt rubbet i fronten. Det tråkiga är att den förra termostaten var inte gammal, och dessutom BMW original.

Här är lite dumpar:

Länk

Tack för tipsen iaf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.