AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.854

Köpa dubbdäck 2010

Ska köpa dubbdäck och undrar om någon har erfarenhet av dessa olika jag hittat på dackonline. Jag slår nog till på UG Extreme.
Goodyear UG Extreme 1600kr 6400/4st
Goodyear UG Extreme BSW 1780kr 7120/4 st
Gislaved Nordfrost S 1900 kr 7600/4st
Michelin X-ICE North 2 2170 kr 8680/4 st

PS. Det är fFörsta vintern med X1an och den är som att åka pulka på vintern. Glider ner mot vägkanten när man startar och är för lätt på drivhjulen.

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Vilken dimension har du på däcken? Jag köpte just nya Nokian Hakka 7 och de kan jag varmt rekommendera! Det är klart de bästa dubb däcken jag haft.
peterve05: Däckonline brukar inte vara det billigaste stället för dubbdäck. Kolla även på Länk och Länk

Nokian tillverkar annars väldigt bra dubbdäck. Hakkapeliitta 7 är bland de bästa på marknaden och finns i 225/50-17, om det är den däckdimension du är ute efter.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag köpte mina däck på Länk De var billigast där då jag jämförde runt på just Hakka 7. Snabba leveranser oxå. Jag fick mina däck efter 2 dagar.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har också köpt Hakka 7, snacka om grepp...Dock lite högljudda jämfört med X-Ice jag hade tidigare. Satsa på Hakka 7, alltid i topp på tester. Överlägset på is.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har Hakka 5 på min X3:a och är toknöjd. 7:an skulle vara givet val för mig och det vann ett test jag läste nyss. Blir nog såna ostar på sambons Astra.

Da
222
Daniel N
530D XDrive G31 -18
Stämmer in i hyllningskören för Hakka 7. Vi har alltid kört dubbdäck av bra märke som Continental, Michelin, Pirelli osv men inga andra har varit i närheten av Hakka 7 som vi kör på nu när det verkligen är vinterföre. Beställde först UG Extreme till A6an som ska fungera som andrabil i vinter men efter att ha läst lite tester från 2007 där de inte fick några vidare recensioner så blev det Hakka 7 till den också.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Intressant att du upplever X1an som sladdrig, jag har totalt tvärtom upplevelse efter att ha bytt från 320 touring -08 (med sjyssta dubbdäck) till X1 med dubbfritt. Jag är helt frälst! :-)

Har du S-drive eller X-drive?

mvh
Anders
Det fick bli Hakka 5 för 8600,00 inkl montering. 7:an verkar bättre men slut hos generalagenten och ont om tid nu.

Ja, X1an slirar friskt på sommardäcken i låga fart/krypfart. Satt fast i morse trots att jag hade 3 platser efter varandra på längden på gatan. Körde fram och tillbaka, fastnade helt när jag skulle över den lilla snövallen plogbilen gjort mot de parkerade bilarna. Sen kom det två pers med spadar och puttade ut mig på vägen.

Hade samma problem med 118 där jag fick köra en omväg mot enkelriktat :( för att kunna ta mig hem upp för en liten kulle. Detta var med friktions vinterdäck. la en saltsäck på 25 kg i bagaget och kom då upp för backen.

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jaha heheh kör du sommarpuckar i den här vargavintern förstår jag om det känns lite sladdrigt :-)

Hade nog helst tagit dubbat jag med men nu blev det friktionsdäck, mycket beroende på pris på 18". Får se om snålheten bedrog visheten...

mvh
Anders
peterve05: Jag tycker det är oansvarigt att åka runt med sommardäck när vägarna är så hala som de är. Man riskerar inte bara sitt eget liv utan andra trafikanters också.
Tur att du har fått på vinterdäcken nu då, för annars hade du fått ställa bilen imorgon. ;-)
Som skåning har man varit van vid få dagar per år med vinterföre och kan man låta bilen stå då så kan det funka med sommardäck året runt. Verkar vara tuffare vintrar nu för tiden så nu får det bli dubb.

Däcken verkar rätt grymma. den är en helt annan bil med dubbdäcken nu, sladdar knappt alls med antispinn på även om man provocerar. behöver inte ens lägga en saltsäck i bagaget som jag gjorde när jag hade friktionsdäck.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Brukar du köra sommardäck året runt?

captainoats
530 E39 2001
Skåne, slut på era guldår, nu får ni skitvinter såsom vi alltid får i Stockholmsområdet =)

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag utgår ifrån att du menar att du ställer av bilen helt på vinterhalvåret då du haft sommardäck...
Kom ihåg att det är lag att ha vinterdäck på vintern även när det inte är snö på vägarna...
Faktiskt inte Amli.
Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december till den 31 mars. Vinterväglag är det om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägarna. Polisen bedömer om det är vinterväglag.

Ja, i Skåne har det tidigare gått att ha sommardäck året runt vissa vintrar om man har möjlighet att låta bilen vara vid vinterväglag de dagar det varit det.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vintern för två år sedan så tror jag att jag körde två dagar på vinterväglag, har möjlighet att jobba hemifrån så det var säkert ett par dagar till som bilen fick stå. Förra vintern och denna är ju av en helt annan kaliber och bra vinterdäck är ju ett måste även i Skåne.

Idioter som kör på sommardäck finns det ju ändå...Förra veckan blev frun påkörd av en Renault med sommardäck som kom runt hörnan och inte lyckades hålla sig på rätt sida av vägen.

___
//Ulf
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
peterve05, du har alldeles rätt. Fel av mig. Sorry ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.