|
|
|
|---|---|
| Min e34 diesel har blivit väldigt svår startad dom senaste dagarna, det beror inte så mycket på hur kall den är, det verkar ha större betydelse hur länge den har stått. Står den ett dygn får jag hålla på i flera minuter för att den ska hoppa igång. Men har den bara stått några timmar går det på någon sekund. Har det med kylan att göra eller rinner dieseln tillbaka i ledningarna? Eller har någon en annan ide? | |
|
jag tror att dina glödstift är slut dom brukar paja efter några år. inga problem att starta på sommaren då motorn inte blir särskilt kall. men när motorn blir kall vid - grader så blir det svårstartad utan fungerande glödstift. som du skriver så hinner inte motorn bli helt kall om den står några timmar men det hinner den bli över natten vid -grader. har bytt mina stift 2 ggr på 7 år. |
|
|
Kan va glödstiften. Att dieseln rinner tillbaka tror jag inte. Då borde den starta för att dö igen. Det finns ju alltid diesel i pumpen. Kan även vara dags för ett kompprov. Dåligt med komp brukar göra dom känsliga mot kyla. Mest troligt är glödstiften. //Thomas |
|
| Okej, tack för svaren. Jag har nya stift liggandes i garaget sp jag får väl byta dom. Men det ser oerhört trångt ut. Går det att byta dom utan att plocka bort insuget? | |
|
Hej Låter som om det kan vara läckslangarna/returerna från spridarna som tar tjuvluft. Har du märk någon skillnad om den stått parkerad i lutning? Nosen ner= Startar bättre. Nosen upp= Startar sämre? |
|
| Nix jag har inte märkt någon skillnad om jag parkerar olika. Har kikat på returslangarna och där är det torrt och fint. | |
|
jag har m57 motorn på min och antar att du har ungefär lika trångt att komma åt att byta glödstiften på din motor. det är bara att lyfta bort insuget, sedan är det lätt åtkomligt. det är inte så svårt att ta bort insuget ca 20 min extra. |
|
| Okej, ja det skulle nog vara det enklaste. Men det är lite tråkigt att behövs byta packningarna till insuget. | |
|
på min sitter det gummiringar emellan insugningsröret och toppen. så det var ingen hård papp packning som kunde gå sönder. du kanske har annorlunda på din motor med packningen. men det är inte så mycket annat att göra än att bita i det sura äpplet och handla in en ny packning. annars så kommer du nog inte åt att byta glödstiften. kolla på Realoem.com hur det ser ut med packningarna på din motor. har du tur så är det gummiringar som inte behöver bytas, om dom inte är spruckna förstås. |
|
| Okej, tack för det. Bara o kolla om man har gummi ringar då:) | |
|
Nu har jag bytt glödstiften och det gjorde susen! Jag lyckades byta alla 6 utan att skruva bort en ända pryl:) |
|
|
Hej! Använder en gammal tråd då jag tycker att den passar in bra på mitt problem, dock en annan motor, bensinare Har precis samma problem med min 520-96. Någon som har någon idé? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.