AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.296

Bilstein dämpare till e39 touring - BRA?!

ol
5
olaschager
528iA touring -98
Bytte till bilsteins sportdämpare bak/fram till min e39 touring-98. Båda bak har gått av på kolven. Det tredje haveriet bak gick gängorna till en adapter ( varför en adapter överhuvudtaget?? ) på stången upp till övre fästet. 2 st fram sönder via intag av fukt/vatten. Nu den senaste sönder fram höger, har ej hunnit konstatera felet men nu är det nummer 9 jag är inne på sedan c:a 5 år. Fattar det absolut inte, men nu är det definitivt nog med bilsteins dämpare. Dessutom den absolut sämsta firma som man kan tänka sig att reklammera dessa dämpare hos, totalt avsaknad av service och att följa regelverket för reklammationer. SKÄMS, så uselt, minst sagt av en specialinriktad stötdämpar-firma i Alingsås vars vd inget annat har att säga än att det beror på monteringen. -Bah! Nonsens! Det har jag hört upprepas till leda. Adaptern lovade man mig en ny och dessutom behöll min för övrigt hela bakdämpare, nu har det gått ett drygt halvår och flera påstötningar och ännu ingen retur på min dämpare - än mindre någon adapter. Fler kanske har erfarenheter av dessa dämpare - eller?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
4000 mil 4 år utan problem även körd på riktigt dåliga vägar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det enda jag kan säga om Bilsteins dämparna jag hade på min fd M535:a var att dessa höll så länge att jag bara trodde(jaja, fel av mig) att dämparna var slut efter sisådär 25-30000mil, men jag hade fel, det var fjädrarna som var slut istället..

Visst, jag har INTE dokumentation om att dämparna varit bytt tidigare, men dessa gula Bilstein var outstanding i hållbarhet anser ju jag..Körde flera tusen mil med dämparna själv iaf.

Bilstein räknas som ett bra märke när det gäller stötdämpare annars..

Känns som att du har något fel på din bakvagn om inte monteringen är felaktig, bussningar, leder etc..
Är fjädrarna hela och schyssta annars ?

Vet ju att dämparna är "snedställda" på E39 touringmodellen vilket kanske spelar in slitagemässigt och att allt annat är så friskt som möjligt i bakvagnen pga det..
Vet naturligtvis inte men men..

Mvh Janne.
ol
5
olaschager
528iA touring -98
Lustigt att det var just du Hasso som svarade, kollade just in din 540 innan jag såg att du hade svarat och konstaterade att du hade inköpt bilsteins dämpare till dig. Nu åker för min del orginaldämpare på hädanefter. kan inte annat än att ge upp bilsteindämparna efter detta, som du förstår, eller? Som "ny" på forumet så försår jag att du kan rätt mycket och hur kan det ha blivit så här för mig, tror du? Bilsteins rykte är ju att det är bra dämpare och jag har inget att anmärka på egenskaperna hos dem så länge de har varit hela. Men.. kan man ha sån otur som jag? Verkar orimligt, tycker jag. Är det förresten samma version på dämpare till dkin bil?

Jösses, det låter ju helt vansinnigt. Vet inte om jag läst om denna typ av problem med Bilstein dämpare tidigare?

Har för övrigt Bilstein sport (gula) fram på min 540 sedan ett par månader tillbaka. ;-)
he
93
heavylidde
530D touring,00
525D Touring, 07 LCI M-sport
har monterad bilstein dämpare (pro sport)bak på min 530D touring
tror det var 2006
har nu kört ca 12000 mil på dom och är inget annat än mycket nöjd med dämparna.
ol
5
olaschager
528iA touring -98
Var bara tvungen att skriva av mig om det här märkliga eländet och var så nyfiken på om det fanns liknande erfarenheter ute i BMW-världen. I affekt över att ytterligare en dämpare krånglar fram blev jag ovarsam med uppgiften att det var 2 st tidigare fram som krånglat, 1 ska det nog vara. Ja,ja, tillräckligt unikt ändå,antar jag. Får lite dåligt självförtroende - hur kör jag egentligen.. ja, vi i ärlighetens namn...Nämen de borde tålt bättre även om en del gupp och gropar har passerats utan att man upptäckt dem i god tid. Hade de gamla dämparna under flera tusen mil innan dess. Alla verkar ha gott att säga om dämparna och jag instämmer gärna, speciellt angående egenskaperna. Men irritationen över haverierna har med råge översköljt det positiva, tyvärr. Har liksom inte råd att försörja en stötdämpar-försäljningsfirma resten av min livstid - min 528 Touring säljer jag inte i första taget. Den är jag alldeles för kär i. Vilken trogen och ypperligt bra vän - helt suverän. Ibland tröttnar man väl på den men man får snabbt tillbaka uppskattningen efter att suttit bakom ratten i en annan bil ett tag. Orginaldämpare får väl duga, men det hade ju vart kul med något bättre..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sachs/Boge originaldämpare är lika bra som Bilstein eller andra märkesdämpare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
olaschager: Oroväckande och helt sanslöst. Hoppas det ordnar sig.

Stämmer säkert som hasso säger att Sachs/Boge original är lika bra. Jag skulle definitivt bytt från Bilstein om jag haft dina erfarenheter. ;-)

Original är väl oftast bra med tanke på de rigorösa tester de tvingas gå igenom hos BMW.

Sedan antar jag att även Sachs/Boge har "sport" varianter liknande Bilstein Sport om man vill ha lite styvare, sportigare dämpning. Själv uppskattar jag verkligen mina Bilstein Sport på min 540 som är lite mer framtung är övriga i 5 serien, det är klockrent och något jag rekommenderar alla E39 540 ägare, bilen byter verkligen karaktär till det bättre.
ol
5
olaschager
528iA touring -98
Ytterligare info: vid besiktning nu i december fick jag utdömt dels min högra dämpare fram som hade kommit vatten i och nu frusit, och tro det eller ej men även den andra dämparen fram blev underkänd för att ha varit i det närmaste helt stum ( troligen vatten i den också ). Båda dämparna var endast lite drygt 2 år gamla och helt korrekt ditsatta. Nu sitter det original fram, men det ska erkännas att det inte är samma körkänsla med de mjukare orginalen, förhoppningsvis billigare!!! Byter gärna till hårdare dämpare om jag måste byta någongång i framtiden, men aldrig Bilsteins..

olaschager: Ska bli väldigt intressant att se om det kommer in andra inlägg med personer som har negativa erfarenhet av Bilstein, dina erfarenhet är extrema.

Hur blev det ekonomiskt? Fick du någon ersättning för att du tvingades byta?

Var det nio eller tio stycken Bilstein dämpare som havererade???? ;-)
ol
5
olaschager
528iA touring -98
Fick hjälp att byta dämpare hos Gbg bilservice, vilken för övrigt är en ypperligt utmärkt BMW-verkstad. Bara att ha en sådan verkstad att åka till gör att man aldrig vill byta bilmärke. Fick rekommenderat mig att lägga upp de odugliga dämparna på skrivbordet till ägaren av den
" kända "stötdämparfirma i alingsås som sålt dessa till mig. Vår erfarenhet av denna firma är att man inte alls vill kompensera eller på något sätt hjälpa en kund som fått problem utan mer är gärna skyller på faktorer man inte kan eller vill ta på sig själv. På verkstaden fanns kännedom om fler BMW-ägare som var missnöjda med bilsteins dämpare då vi diskuterade min
" otur " med dämparna. Min förra dämpare som inlämnades hos alingsåsfirman i våras då adaptern till den hade gängat ur sig ( bak ) är ännu inte återlämnad till mig , trots att man vid minst tre tillfällen lovat mig dämparen tillbaka med en ny adapter påsatt. Nu i dagarna ska jag gå in med de två framdämparna. Hur reaktionen blir kan jag räkna ut själv. Någon ersättning eller kompensation räknar jag inte med. Vi får väl se om jag orkar gå vidare med saken.. Svar: 9-10 dämpare köpta på 5-6 år - två kvar = de där bak

olaschager: Helt vansinnigt sjukt! :-)

Men intressant att även Gbg bilservice hävdar att även fler BMW ägare varit missnöjda med Bilsteins dämpare.

Själv tror jag aldrig jag hört talas om eller läst om missnöje med Bilsteins dämpare. Tvärtom att de oftast rekommenderas och nyttjas flitigt som utbytesdämpare!

Du har även varit i kontakt med Bilstein eller dess agent i Sverige själva? Om agenten varit trög tycker jag du ska höra av dig direkt till Bilstein i Tyskland, det skulle jag gjort. Även om sjlävklart risken finns att de hävdar att installationen i så fall kan varit felaktig. I så fall kan man verkligen hoppas att verkstaden som installerad dina 10 Bilstein dämpare fölorar rätten att göra det i fortsättningen (installera Bilstein dämpare).

Men jag ska nyttja sökfunktionen här och kolla om jag hittar någon annan med negativa erfarenheter, mest av nyfikenhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.