|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som vet något bra sätt att slippa få snön och fastna i hjulhus och under bilen? Frugan har teflonspray under hästens hovar på vintern och det funkar där. En kollega körde liknande på sin snöskyffel och han säger att snön inte fastnar då. Funderar på att prova detta på bilen. Någon som provat? Är det kanske dumt? Hade jag haft en gammal bil hade jag provat direkt men jag vågar inte på min nya (den e ju bara tre veckor gammal). | |
|
Dra på lite spraywax är även lite rostskyddande! Har funderat på ifall inte isbildning under bilen är lite skyddande under vintern så länge man inte parkerar i varmgarage då de smälter, och då är det även jobbigt med all skit som blir på garagegolvet. |
|
|
Hur gör ni med snö i hjulhusen? Har precis stått o hackat med spaden, känns sådär men vad ska man göra när det blir isvallar i bakkant... mvh Anders |
|
|
Känns som vi levt med snö i hjulhus och på underredet på bilar så länge det funnits bilar och vintrar. Ett stort problem eller? Om det vore ren vit pudersnö alltid så kanske man kunde fundera vidare, men att spraya på t.ex silikon hjälper föga snön innehåller grus, salt osv, och när det finns minsta kant, springa, ficka osv där det kan packa in sig. FP |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
kör in bilen i värme, spola o tvätta av den. finns som inga genvägar tycker jag. |
| Om man vill vara lite försiktigare än vad det blir med spade så funkar hammare och skruvmejsel utmärkt för att avlägsna is i hjulhusen. Särskilt om det är riktigt packat med is så är spade inte ett bra alternativ. | |
|
Jag skulle undvika alla mekaniska försök att få bort isen med tanke på att innerskärmarna är av plast och vid minusgrader har plast en tendens till att bli väldigt skör. Även underredsmassan/kitt är lätt att skada med en spetsig skruvmejsel. |
|
| Det brukar väl av tradition vara Citroën som hittar på lösningar till problem som inte finns ;) | |
|
Man får ju naturligtvis vara väldigt försiktig om man ska använda sig av skruvmejsel, och spade. Nu menar jag dock inte att man ska hacka rent under trösklar och skärmkanter utan om man vill få bort packad is i hjulhusen kan skruvmejsel vara ett hjälpmedel. Mit vorsicht und fingerspitzgefuhl! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.