|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att DSC fungerar förträffligt när bilen åker i över 10km/h. Tar hand om både under och överstyrning på ett föredömligt sätt. Men funktionen som skall bromsa det spinnande hjulet verkar inte så bra? Man kan ju lätt stå i en liten uppförsbacke med ena hjulet spinnande och det andra står stilla trots att man hör ena bakbromsen "slamra" av/på! För det är just det, pang-pang av/på, inget fint steglöst... Om man startar med ena hjulet på is och det andra på asfalt kan man känna en förbättring jämfört med att ha systemet avstängt då det kommer en liten "knuff" framåt från hjulet som står på asfalt varje gång bromsen slår till på det spinnande hjulet. Men funktionen verkar inte vara tillräcklig när man står stilla och inte kommer framåt! Är detta bättre på E60, E90 mfl? | |
|
Har manuell. Tycker inte den dödar motorn om man inte provocerar den, den brukar hålla lite över 1000rpm medan den "gräver" med bakhjulen. Dock kan motorn nästan dö om man med flit släpper kopplingen lite för fort utan att ge särskilt mycket grundgas. Med DSC av får man då bara hjulspinn, men med det på kan motorn hosta och eller knacka och nästan dö. |
|
|
Instämmer, DSC på E39 är inte till någon större hjälp när man står stilla, har också fått motorstopp med det påslaget. Upplevde samma problem med systemet i den X3 jag körde en del för ett antal år sedan, motorn ströps tills den dog när man försökte ta sig fram i snö. ASC+T på min gamla E34 fungerar klart smidigare just när man behöver dragkraft. //Magnus |
|
|
Jag håller med även om jag inte upplevt några problem ännu i år pga fantastiskt bra dubbdäck (nya Nokian Hakka 7). DSC fungerar toppen vid körning men inte under dåliga förhållanden från stillstående eller vid långsam krypfart när det lutar. Självklart inte bara DSC systemets fel, det är ju även vid situationer som dessa man blir lite straffad för att ha en bakhjulsdriven tung bil. Säkert bättre stänga av systemet under visa kluriga förhållanden (åtminstone vid start från noll). Men som sagt, däcken har sjukt stor betydelse. Har aldrig känt mig så komfortabel bakom ratten som med dessa Nokian Hakka 7. |
|
|
Fast oavsett yttre omständigheter så kan ju systemet uppenbarligen inte skicka över tillräckligt med kraft till andra sida. Bak/framhjulsdrift handlar ju bara om 80kg i skillnad på drivhjulen om det är moderna bilar, sen finns ju väldigt framtunga framhjulsdrivna bilar också. En betydligt större faktor än bakhjulsdriften är den låga markfrigången på många BMW, särsklit med M-chassi. |
|
| Jag har ca "en mobiltelefon" i markfrigång. Frontspoilern fungerar som snöplog. | |
|
marin849: Åh, så frontspoilern sticker upp ovanför motorhuven och är svängd åt vänster? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Känns som vi rörde ihop den här tråden lite? Vad har frontspoilern att göra med DSC systemet? Kan vi inte för enkelhetens skull förutspå vinterväglag med fri markfrigång? ;-) |
|
|
Jo absolut, och min ursprungliga fråga är: Är ADB-X (automatisk differentialbroms) som ingår i DSC bättre på E46, E60, E90 mfl än på E39? Jag har en av de absolut sist producerade E39orna så den borde ju ha senaste versionen för E39. |
|
|
Ok, då svarar jag på frågan själv. Ja, troligtvis! Bilar med X-drive har definitivt en förbättrad variant. Där ingår en beräkningsmodell för bromsskivans temperatur och när den når 600C (!!!!) upphör ADB-X att fungera tills temperaturen sjunker. Detta tolkar jag som att, JA, funktionen är förbättrad, men fortfarande troligtvis närmast värdelös jämfört med en riktig diff (förutom när det gäller att låsa ett hjul som helt saknar friktion, vilket är vad man brukar se i demovideor på youtube) vilket endast rena sportbilar har (och Saab XWD som har en variant med riktig diffbroms bak). |
|
|
e60 har ett mycket bättre fungerande DSC system som jobbar nästan helt utan "ryck". Man kan stå med ena hjulet på blankis och andra på asfalt i 20%ig lutning och bara gasa, den tuggar sig upp. Har testat :) Jag pratar dock om automat. |
|
| Intressant. Då är det inga problem att köra rakt in på en oplogad parkering med 20 cm snö även om man har M-paket? | |
|
Sant, men det finns ett gränsland som är rätt så brett där man fastnar med "1,1-hjulsdrift" som jag har med DSCIII men tar sig fram utan problem med 2,0 hjul som driver. Om E60 då har nästan två drivande hjul bör den funka mycket bättre. I vintras blev det en del urkopplad DSC och gungande fram/tillbaka och ta sats för att komma ut från parkeringen pga underredet tog i och ett hjul spann. |
|
|
E60s DSC funkar bra när underlaget är halt eller split-friction, men fastnar man är det vanlig hederlig diffbroms som gäller. Skulle nog säga att lamelldiff är det bästa i alla lägen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.