|
|
|
|---|---|
|
När det blir kallt händer samma sak; låg spänning på batteriet, klockan ger sig först, sedan ventilationen. Mystisk felsymbol med en linje under trösklarna, ser ut som en dipolantenn. Var inne hos BMW förra året, de kunde (såklart) inte hitta felet, ville inte bekosta nytt batteri utan det fick jag betala själv. Generatorn funkar enl dom. Nån med samma erfarenhet? This is not the end | |
| Kolla i hörnet höger bak under lyset brukar rinna in vatten där med massa spökfel som följd | |
|
Låter som batteriet igen eftersom bilen stänger av visa funktioner vid låg spänning. Många start stopp + korta kör sträckor och nu med-grader gör att batteriet inte får full laddning mellan körningarna/och behöver då underhållsladdas då o då. Åk till någon annan oberoende verkstad som får testa status på batteriet och att bilen laddar på som den ska. |
|
|
Tack för tipsen. Laddade batteriet själv, och nu funkar det hela efter viss fördröjning. Ska kolla laddningen på annan verkstad, borde gå med enkel tångamperemeter, Nån som vet vad följande felsymbol innebär på displayen? (bilsymbol) || || || ____________ This is not the end |
|
|
Och nu är problemet tillbaka igen. Irriterande. Hittar inte felsymbolen i handboken och inte på nätet heller. Frustrerande. Den består av en bilsymbol, en vågrätt streck under den, sedan kommer två lodräta streck och längst ner ett längre vågrätt streck. Vad är detta???? This is not the end |
|
| Det betyder service om jag inte har fel, ser väl ut som en "bil lyft" | |
|
Om du menar (typ): (Bilsymbol) __ | | ___ Så betyder det service. Det låter verkligen som om du har problem med batteriet/laddningen, själv skulle jag vara en dryg djävla kund hos din handlare och få dom att kolla det igen. Min 120d går ibland flera veckor i rad med väldigt korta sträckor (2-5km) utan problem. Sen får den sig förvisso en riktig långtur med jämna mellanrum. Som konsument har du rätt att få felet åtgärdat från den dag du anmälde det, med andra ord, inte från den dagen dom hittade felet. Utifall garantier har förfallit. |
|
|
Tråkigt hoppas du får ordning på det. Precis åk till din handlare/nu vet jag inte när du köpte bilen eller villka garantier du har kvar/stå på dig. |
|
|
Ok, tack. Ett år kvar på garantin så den ska in till Carlsson bil igen. Kollade laddnivån på batteriet som var ok, och felet kommer tillbaka enbart när temp sjunkit till ca minus 10-15. Killen på macken trodde att det sitter nån strömtjuv nånstans, verkar troligt. När det är kallt sjunker batt kapaciteten och datorn kopplar bort div utrustning. This is not the end |
|
|
Du har kanske gjort det redan, men laddningen mäts väl enklast med en voltmeter. Ska väl vara runt 14,5 volt med motorn igång. Eller gäller andra saker på dessa högteknologiska bilar? |
|
|
Har själv fått ett liknande fel som jag antar beror på dålig laddning i batteriet. Hade kört väldigt många kortare sträckor under en period i kylan när jag först fick varningen för låg batterispänning. Körde en lite längre sträcka och sedan har bilen stått i några dagar. När jag nu startade den i morse fick jag också symbolen med en bil på en verkstadslyft. Dessutom hade klockan och en del andra inställningar nollställts. Åker väl in till BMW och ber dem kolla om det finns någon specifik felkod. Låter ju onekligen som att det bara handlar om låg batterispänning här. Vet inte vad som triggar symbolen med verkstadslyften, men en teori kan ju vara att den visas efter att bilen haft så låg batterispänning att den tvingats stänga av vissa funktioner och "tappat minnet". |
|
|
Var inne hos BMW, som inte hittade nåt fel förutom en del korta körningar. Deras förklaring var att en massa elförbrukning drar igång varje gång man startar så att generatorn inte hinner ladda. Verkar som BMW inte riktigt tänkt på de svenska vintrarna, bilen lyser som en julgran innan start. Att ingen av mina föregående BMW haft samma problem förklarade de med mängden elektronik i nyare bilar. Men jag undrar, det måste finnas massor som har samma körmönster i 1-serien utan problem. Sammantaget den dyraste batt laddningen hittills, kollen kostade 800 spänn. Och nu har låset till bensinluckan hängt sig.. This is not the end |
|
|
Har samma fel på min 09 118d. Jag har själv mått upp laddning från generatorn till 14,5 volt, så den verkar ladda. När jag besiktade den erbjöd de felkodläsning, Jag bad dem kolla, och det var två felkoder. 4B1C ; Relä, uppvärmning bränslefilter, samt 4A44 ; Glödstift cylinder 3, aktivering. Det lutar att någon av dessa ligger stjäl ström på något vis, eller har ni andra tips?? Pelle S |
|
| Bräslefilter värmaren brukar gå sönder och då tömmer den batteriet där har du ditt fel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.