|
|
|
|---|---|
|
Har en E39-02 Touring där jag märkt att ljuset pendlar i styrka på ett pulserande sätt.Är det någon som upplevt detta och vet vad det beror på? Har en teori att det påverkas av sätesvärmarna men är inte säker. | |
|
Tack för snabbt svar!Kanns som det är bra kräm i batteriet men jag skall kolla det. |
|
| Har haft 2 e39 med samma symptom, förekom endast med båda sätesvärmarna inkopplade på låg effekt | |
| jag blev konfunderad över att jag fick lite ojämn tomgång helt plötsligt, självsvängde med 1gg/sek. Körde livedata och såg att tändtidpunkten vandrade fram och tillbaka, drog ur lmm och jämförde osv. Tills jag kom på att speglar, spolarmunstycken och stolsvärmen pulsar! :) | |
|
Åtgärdade du problemet eller kom det följdfel i form av skjutna säkringar eller liknande?Kan det ha med batterit att göra? |
|
| kan ni också få fram något svängande tomgång om ni bara har en sätesvärmare på lägsta steget (och den varit på länge så att den är varm)? vet ej om båda värmare plusar samtidigt = värre variation, eller om de turas om=mindre variation | |
|
Kanske bara att acceptera då .....? |
|
|
Kan nog vara så att det ökar något när båda går. |
|
|
Nej jag tycker inte det finns något att åtgärda. När stolsvärmen kommit upp i inställd temperatur och börjar pulsa blir ju elsystemet "pulsbelastat" och därför fick jag lite variation i tomgången. Konstruktionen är så. Men detta märks ju bara på tomgång! Vid minsta höjning av varvtalet ger ju generatorn mer ström så att spänningen inte sjunker. Jag har inte märkt något på lyset med Xenon är ju inte känsliga för batterispänningen då drivdonen reglerar styrkan. Skall kolla om innerbelysningen varierar något nästa gång motorn står och varierar i tomgången när jag har röv-värmen på. |
|
|
Jag har har det pulsande ljuset i instrumentpanelen och ytterbelysningen fram å bakbelysning.Inte speciellt mkt men ändå så det stör. |
|
|
Jag har samma problem, någon som löst problemet! En gång BMW alltid BMW. |
|
|
Inget som kräver någon ätgärd så långe batteriet är så pass fräscht att du kan starta bilen och att generatorn är så pass frisk att den håller systemspänningen uppe under belastning när du höjer motorvarvtalet över tomgång. På tomgång är det ok att spänningen sjunker vid belastning. Som sagt, stolsvärmen pulserar och tar så mycket effekt att man faktiskt hör hur tomgångsvarvtalet svajar lite. Detta skall sluta när du stänger av stolsvärmen. Gör det inte det, ja då kan något annat vara fel. Sen vet jag inte hur mycket spolarmunstycken och elspeglarnas uppvärmning drar, ej heller hur snabbt den pulsar. Den styrs själv av utetemp. |
|
|
Ska generatorn ladda runt 14 volt på tomgång? kan man mäta det genom att mäta på batteri polerna? En gång BMW alltid BMW. |
|
|
Det behöver den inte klara vid hög belastning. Men med motorn på, och bara det nödvändigaste på så ja. Klarar den inte det så ska det räcka att höja varvet några hundra rpm. Behöver inte vara 14,0 exakt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.