|
Sida 8 av 12
|
|
|---|---|
| 1 liter på 25 mil? ;-) wow | |
| Var det inte just motorväg som är boven eftersom det blåser kallt rakt in i motorrummet? | |
| inte på min bil :) Isolerade även oljestickan och slangböjen vid ventilkåpan. Nånstans 30-50km/h verkar hålla kylaren varm (delvis täckt) dvs det är plusgradig luft som strömmar in i motorrummet, men i 90 kyler det så att den kallnar. alltså ja, det kan vara ett problem att köra i hög hastighet. Största rsiken borde vara att starta i -20 och gasa upp i 70-80 direkt eftersom man då hinner köra ett tag med kall motor och kall luft som sveper in. | |
|
Körde en 10mils sväng igår men det var bara minus 5, fast jag hade koll på motortempen hela tiden och den pendla mellan 94-95, ibland upp på 96 grader, och jag kör med täckta njurar som inte sitter perfekt tätt fick jag se när jag kom hem..........:-( Hastigheten ca 100km/h........... |
|
| Jag tror inte att det är riktigt bra med HELT tätt. Känns ok att det läcker in lite så att det blir cirkulation, dock ej den riktiga avkylningen. | |
|
FredrikE39 : Känner lika att heltätt är nog onödigt. Glömde tilllägga att under oljelocket såg det rikting torrt och fint ut, så det stämmer nog att en längre sväng är nog bra............. |
|
| Är det någon som har en bild på den här sörjan som uppstår på oljelocket? | |
|
@andreas.a: Tänk en kopp cappuccino ;) Stämmer ganska väl med utseendet..;) Jo 1liter på 25 mil är enormt,men efter detta så hade den kokat ur all fukt tydligen för efter påfyllningen är nivån helt stabil och inget skit under locket heller. Ser nästan fabriksny ut hehehe.. |
|
| Även om njurarna är helt täckta såvirvlar ju viksofläkten upp kall luft även vid ventilkåpan. | |
|
Ok, nu har oljan kommit från mapodo, och i kväll är det bytt. Hasso har ju med stor inlevelse hävdat att Mobil1 är bättre än castrol, och vaddå, varför inte prova? Skulle ändå byta och mapodo hade Mobil 1 ESP Formula 5W-30 till bra pris, så jag slog till på det. Tror nog att motorn gick liiite tystare efter bytet.... Skall kolla imorgon när jag kommer till jobbet ifall kletet kommit tillbaka. I natt verkar det bli KALLT! |
|
|
Ska också prova Mobil 1 men jag tänkte köpa New Life 0W-40 oljan Mobil kör kampanj nu i Jultder för 4L+1L 499kr i ett paket, nästan halva priset.. |
|
|
En fräsch olja minimerar risken för klet, vare sig det är Mobil, Castrol eller Biltema. Så ev avsaknad av klet ska vi främst tacka oljebytet för. Oljebytet trollar inte bort befintligt klet, för det krävs en ordentlig varmkörning eller manuell rengöring. Bara så vi imorgon inte ropar Haleluja eller Varg på felaktiga grunder... |
|
|
FredrikE39: Vet att Hasso undviker Castrol men är det just Mobil som han föreslagit istället? Trodde att han själv använde framförallt Shell 5w-40 samt tidigare Valvoline 5w-40? Hasso: Hur ligger det till? Det mesta är lämpligare än just Castrol? ;-) |
|
| Isolerad vevhusventilation, isolerad nederdel av oljestickan och täckta njurar tror jag är en betydligt större bidragande faktor till att undvika problem än märket på oljan! | |
|
Det är förmodligen en serie av olika omständigheter som gör att detta händer. var och en av dem kan vara avgörande. Jag tycker väll oxå att oljeteorin är lite udda, men som sagt, jag gör vad jag kan för att undvika problem, och då är det värt att pröva allt. Hellre det än att bara sitta där och vänta på raset. |
|
|
Kolla sista tre bilderna Länk |
|
| Jag täckte för mina njurar i helgen, men har sedan fått höra att det inte är att rekommendera när man har automatlåda eftersom dennas kylare är integrerad i den vanliga kylaren. Alltså risk för överhettning av lådan. Är det någon som vet om det stämmer? | |
| När jag var under bilen idag märkte jag att det saknas plastskydd under. Det är bara det främsta plastshoket som sitter där. Hur långt bak skall det vara plast normalt? Skall tanken och bromsrören vara synliga? | |
|
Ja, men det verkar råda delade meningar om man skall ha en eller två "hasplåtar" där fram (motor+växellåda). Har aldrig fått någon riktig klarhet i det. Det finns som reservdel på realoem men alla bilar verkar inte ha båda utan bara den främre. |
|
| Hittade inte den på real. Kan du peka på den? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.