|
Sida 7 av 12
|
|
|---|---|
|
Hörde av mig till verkstaden för att höra vad man kan göra, och det var ganska svävande svar, men korta körsträckor nämndes som ett problemområde. Frågade vidare ang rengöring, och det skulle kosta ca 1000-1500 att få systemet rengjort. Kanske är värt det, när ett ras kan kosta 10 ggr mer. |
|
| Som tur är sp känner far en bra mek, så lämnade bilen där idag. Verkstaden ligger 35kn från mig och bilen gick fint dit. Men visst hade det tryckts ut lite olja via ventilkåpspackningen och det fans gult klet under oljelocket. I mitt fall räcker det med byte av packning och rengörning av vv + ny olja o filter såklart. Det roliga var att meken visste vad det handla om direkt, han sa även att MB drabbas av detta. Hans rekommendation var att byta olja precis före vinter varje år. Och att då och då ta en riktig långtur med bilen. Verkar som att jag haft lite tur ändå, inget riktigt ras. | |
|
Har numera stenkoll på värmen och har temperaturen uppe i instrumentet så mycket jag kan. Har sett att den brukar komma upp i 75-80 grader när det är riktigt kallt på vägen till jobbet. Idag var det inte lika kallt och körde lite längre stadskörning. Kom då upp till 95 grader. Men den pendlade mellan 93-95 hela tiden. Aldrig uppe i 96. Är min termostat lite dålig kanske? Var riktigt varmt och skönt under huven iaf och inga spår av klegg på locket. |
|
| Om du har mycket kupevärme på kan motorn tappa i temperatur om du motorbromsar eller står på tomgång etc. Särskilt om du inte har täckt för njurarna så att viskofläkten hela tiden blåser (nåja) kall luft genom motorrummet även stillastående! | |
| dallev79, om det kommit ut olja va ventilkåpan är risken stor att den slagit sig. Ropa inte hej förräns du vet säkert att så inte är fallet. | |
| Har tempen inställd på konstant 20 grader nu på vintern för att inte ta för mycket värme och njurarna har jag täckt så enda luftintaget är spoilern. | |
| FredrikE39: Det var ju det jag skrev, nämligen att jag verkar klara mig med ett byte av ventilkåpspackning och rengörning av vv. | |
| Dom byter till ett nytt rör. Det kostar för mycket att stå och göra rent delar för deras del. Sköter du inte grejerna med varmkörning osv så uppstår samma problem igen. | |
| Dammsög min idag, det kom ingen sörja alls, bara olja :) | |
|
Dammsög min med idag, kom bara ren olja men röret jag knäppte loss från övrekåpan hade lite gult klet i böjen och i skarven till kopplingen..... Inte fel att knäppa loss den kanske ett par gånger under vintertiden och kolla om det finns en massa gult klet och dammsuga. Jag lirka ner en slang som jag använder till luftnipplarna för luftning av bromsarna och sen in med slangen i dammsugaren och en trasa för att få det tätt och visst orka min gamla garagedammsugare att suga upp olja...:-) Hade även rör isolering hemma till 15mm rör kvar när jag drog till ett nytt vattenutkast som jag skar upp och isolerade oljesticksröret + rör/slangen som går upp till kåpan, kanske hjälper till lite i förebyggande mot kondens ?? Funderar på att täcka njurhålen så tempen går fortare upp................ |
|
|
Någon som känner att de kan ta kort på hur ni täckt njurarna? |
|
|
finns väl tidigare i denna tråd eller i tråden "frusen vevhusventilation" |
|
|
hej tänkte göra en vinterservice på min vevhusventilation dvs. byta ut delar som kan orsaka frysning samt rengöra där det kan rengöras. någon som har tips på detta? jag har en 530d 2006/02. Tror att det var på gränsen att den frös förra vintern. lika bra att göra det i tid. mvh daniel |
|
|
Funderar över samma sak med min, några tips? Har hört att det sitter ett litet membran under vevhusventilationsfiltret som kan krångla. Finns det på min bil? mvh |
|
|
Mr Diesel : Läs tråden....................från början :-( Eller sök på era modeller...... |
|
| Täckte mina njurar idag. Mycket lätt. 59 kr för dämpmaterial som jag skar ut att passa precis i hålen (e46). Kan ta bilder im. | |
| Täkt mina njurar nyss med `= 0 kr........ | |
|
Jag bytte till cold-climate kit i helgen. Det fanns INGET klägg öht på oljestickan. Såg ut som ny. Hela systemet var nästan helt rent, bara ytterst lite klägg i någon slang böj. Men då sög jag rent nån vecka innan. :) Det konstiga var att slangen som ligger på insuget och oljeavskiljarcyklonen var redan cold climate, men inte slangen från insug-avskiljare, ventilkåpa-avskiljare, och returslang till tråg!? Kan ni förstå dessa datumkoder på nya och gamla cyklonen? 09-2 04-20 resp 09-5 04-10. Se bild: Länk Båda tillverkade 2009? Eller 2002 resp 2005?? Köpte den nya 2010-03-11 och det verkar ju vara god åtgång på dessa. |
|
|
marin849: Har du lust att posta vilka delar du köpte? Tack på förhand från en som är lat så här sent på kvällen ;-) |
|
|
Körde 25 mil via E20 från södra Dalarna till Nynäshamn i fredags ( skulle till Visby ). På sträckan som är 25 mil så drog min E46a 320 ca 1 liter ! Vis av erfarenhet hade jag 1 lit Mobil 0w40 med mej i fall VV skulle strula och se man fick nyttja den :S. Hur som,fyllde på då den gula började lysa ( 1lit blir alldeles utmärkt ) och begav mej hemmåt i går igen. Från Södertälje är det 100,110,120 som gäller till Kungsör så bilen gick ordentligt varm ;) Kom hem och kollade av nivån,inte en droppe den tagit och allt varm genomvarmt och rent under locket igen. Vidhåller med Dom som tipsat om en motorvägsrunda då och då,det gör susen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.