|
Sida 6 av 12
|
|
|---|---|
|
men när oljan är helt varm dvs 100c borde ju vattnet försvinna eller menar du att vattnet och oljan bildar en ny substans? nyare bilar har ju oljetemp över 100c, tycker vattnet borde flyga all världens väg (eller åtminstone ut genom vevhus vent för transport genom insug förbränning och avgasrör) |
|
|
men när oljan är helt varm dvs 100c borde ju vattnet försvinna eller menar du att vattnet och oljan bildar en ny substans? nyare bilar har ju oljetemp över 100c, tycker vattnet borde flyga all världens väg (eller åtminstone ut genom vevhus vent för transport genom insug förbränning och avgasrör) |
|
| Talade nyss med BMW. Vv fryser även om man har isolerade slangar och att sätta en skiva bakom grillen hjälper minimalt. Det drabbar bilar som kör kortare sträckor. Voila! | |
| Gäller det M54 eller vad sa BMW om olika motorgenerationer? | |
| Generellt var det, jag påpekade att jag hade en 523a men han talade nog generellt. | |
| Det här verkar endast drabba vissa som kört flera korta sträckor på varann vilket gjort att kondensvatten från luft och avgaser stannar i den kalla slangen och fryser. Har inte att göra med märket på oljan, men kanske om oljan är gammal och innehåller mycket föroreningar. | |
|
Som sagts, korta körsträckor ger vv problem, gäller dom flesta bilar innan avgasreglerna kom(förr hade vv-ventilationen en slang ner i backen som en gammal moppe om ni minns ?? ) Nu ska den återvinnas i motorn pga miljöskäl. Oljan Mobil/Castrol.... har nog ingen större betydelse om den är bytt normalt med mil intervallen................... Men korta körsträckor och isolerade slangar/rör,njure får upp tempen snabbare så helt fel är det inte............ Minns förr när man såg gamla bilar med galon framför grillen, problemet fanns nog redan då men antar att dom ville få värme i kupen, termostaten kanske inte var lika bra på den tiden????? Fanns ju sommar/vinter termosat då som man bytte fter årstid... Men vi har varmt och skönt i kupen men får betala för tät vv-hus.........:-) |
|
| Martin849: Japp, isolerade hela röret ända ner. | |
|
Är det inte så att olja binder vatten? (Det gör PAG olja i alla fall, nåt fruktansvärt). Då bör det vara så att ju längre tid man kör med samma olja, desto mer H2O innehåller den => desto större risk för mer kondens. Mao. byt olja. Jag har aldrig haft detta problem med mina strippade importbilar, men jag byter också olja var 500-700:e mil |
|
|
Vad menas med korta sträckor egentligen? Jag har 15-16 kilometer en väg till jobbet men har ändå klegget på oljelocket så här års, dock inget vv haveri ännu så länge som sagt. |
|
| 16 km är ju inte så långt... Vill minnas att M5an inte kommer upp i normal oljetemp sommartid på den biten. Om jag inte kör på höga varv då men det gör man ju inte vintertid gärna, normalt sett. | |
|
Men vadå "binder vatten"? Så även om man värmer oljan/vattnet till 100C då vatten inte bara dunstar utan kokar (!) så skulle vattnet ändå stanna kvar eller vad? |
|
|
Ni som byter vevhusventilations slagar osv ska också byta styrröret till oljestickan. Det här är ytterligare en ny förträngning som kommit fram hos BMW. Dom bilar som BMW uppgraderar på byter man även den delen. Tydligen är röret dubbelt där stickan går in i det inre röret och vevhusventilationen är kopplat till ytterhöljet. Där gegger det också igen sig och sedan är det kört när det fryser eller täpper igen sig. Otroligt att man inte löser detta problem. Har precis köpt en 116 -05 och när jag kontaktar min kompis som jobbar som mek på BMW och hör mig för vad man ska kolla på/akta sig innan köp så dyker naturligtvis detta problem upp igen. Gjorde det innan köpet och ändå så slår man till. Varför gör man så här ? När det finns ändra bilmärken som inte har några problem enligt ägarna. Nu har ju dom fyrcylindriga bensin bilarna ännu större problem än just tilltäppt vevhusventilation men ändå märkligt att man inte löser det. Kolla in forumet för 1:an om vill se riktiga problem. Kamkedjor som kuggar över pga slitna spännare och plastskenor. Valvetronik pinnar som slutar fungera resulterar i ganska omfattande reparationer m.m ändå så köper man bilen. Vad är det för fel på mig? Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Men vad byter BMW till då? Finns ett nytt oljesticksrör? Annars är det ju ingen vits att byta!? Eftersom man kan rengöra menar jag. |
|
| dallev79: Har en exakt likadan bil som dig och exakt samma sak hände mig idag :( | |
|
Gör så här: Lossa anslutningen till vevhusventilationen i framkant på ventilkåpan. Lossas genom att trycka på den ovala låsningen så att den öppnar. Sug ur ventilkåpan. Ta av oljelocket. Sug lite mer. Sug ur slangen, stoppa direkt när det kommer mörkare olja (så slipper du fördärva dammsugaren!) Ta bort oljestickan. Byt till utblås på dammsugaren. Blås i slangen till vevhusvent. Notera bubbel i oljestickans rör. Klart! Om det ej kommer mörkare olja eller om det ej bubblar i i oljestickans rör = problem! Jag gjorde detta nyss (i år igen). Det kom lite gult först sen mörkt. Skulle slutat tidigare, nu är dammsugare nummer två full med olja. :) Jag vill gärna tro att följande bidrar till att det inte har frusit: Alltid motorvärmare som även värmer oljan (på morgonen, ej hem från jobbet). Njurar täckta, spoilern täckt i varierande grad beroende på temperatur. Kupefläkten på lägsta hastighet tills motorn är varm. Har kört någon månad nu med bara 6-8-kilometers körningar till/från jobbet varje dag utan en enda längre resa. Kommer bara upp i kylvätska 75-80C och olja 58-65C till jobbet. |
|
|
Hade lite gult klet förr vintern och fick i år syn på de igen innan de började bli kallt så har nu haft koll på det och även kört lite längre sträckor och då är problemet helt borta. Körde med båda njurarna täckta förra vintern och det hjälpte mycket. Tog vanlig kartong och klippte till sen lite silvertejp på insidan för att hålla fast dem. |
|
| Xvid: tråkigt att höra. Själv ska jag försöka få iväg bilen till meken idag. Bara att påpeka, själv har jag 40km till jobbet enkel resa, så det blir 80km 3-5gng per vecka. Så det där med korta körsträckor köper jag inte. Risken är säkerligen större med korta körsträckor, men det verkar kunna drabba alla bilar oavsett. | |
| När detta hände mig, så upplevde jag inte att bilen varken gick eller lät konstigt. Och inga felkoder fick jag heller. O andra sidan körde jag sakta för att sedan stanna på en parkering, det var då jag upptäckte röken och den brända lukten. Bilen fick stå kanske 30-40min, sen satte jag mig och åkte hem. På vägen hem märkte jag inget speciellt. Upptäckte att det läckte olja först på uppfarten hemma, då jag lyfte på motorhuven för att kolla läget. | |
|
marin849: Tack för instruktionerna, det är ju inte så svårt att lista själv hur man ska göra men när du gjort det med gott resultat så kan man ju lika gärna göra precis som du gjorde :-) Får bli en vända med dammsugaren och ta bort det lilla gula som finns. Återigen, tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.