|
Sida 5 av 12
|
|
|---|---|
|
Bilen i garaget under natten i ca 10grader + och ingen motorvärmare, till jobbet ca 5min, i med motorvärmaren där som har timer och gått ca 3 tim, åkte hem på lunchen och knappa fram vattentempen som kom upp i 73 grader när jag körde hem i ca minus 15 grader........= knappt 5 min körning. Om det är 96 grader som gäller så finns nog stor risk att jag får vv haveri. Men jag åker alltid längre sträckor ett par gånger i veckan så jag hoppas att kondensen försvinner då...........????????? |
|
|
Här kan ni se lite tempar från bl.a. körning i -12 till -14. Tomgång från ca. +5 i garage. Nu tror jag att min termostat var lite skum. Men temparna talar för sig. Det är svårt att komma upp till 96 grader vid -10 ute. Om man inte täckar för... Länk |
|
|
Körde ett par km extra för kolla tempen, fick upp den i 96 grader ganska (motorvärmare i 3 tim före) Minus 15 grader ute men den sjönk snabbt till 91-92, termostaten öpnna väl antar jag men sen var den uppe i 96 grader igen ganska snabbt........ Men en sak som kanske inte alla tänker på att 96 grader är vattentempen, att få upp oljetempen tar betydligt längre tid, så då gäller längre körning, kan nog tänka mig ca 1 timme i minus 15 grader.??????? Eller har jag fel ???????? |
|
| helt rätt. Min oljetemp släpar ca 20C efter kylvätskan. Men den sista biten från 80 till 100C på oljan tar flera mil, om den ens går över 90. | |
|
Gjorde som så många andra här i tråden och kollade min vattentemp genom att gå in i menyerna och ställa mig på 19/7. Det gav 96-99grader under hela färden hem från jobbet. 2,6mil i -7grader. Finns det inget sätt som man kan se oljetempen genom detta sätt? Eller är man låst till vattentempen? Anledningen till min fråga är att även jag har det fruktade gula/vita klegget under locket till oljepåfyllningen. Läste om att man kunde dammsuga för att få bort en del, men lyckas inte hitta det inlägget igen samt hur man skulle bete sig rent praktiskt för att göra detta. Så en länk eller förklaring här i denna tråd hade varit kanon. Mvh Christofer |
|
|
Har idag kört Fagersta-Västerås tor. Ca 14 mil totalt. Som kallast var det -22 på vägen ner imorse. Klart som fan man var lite nervös. Tittar i bakspegeln och tycker att det ryker betydligt mer om sin egen bil än andras, men gör det verkligen det osv. Men framme i Västerås åkte huven upp och bort med oljelocket, yes, tomgången ändrades, ett visst undertryck finns när man känner med handflatan över påfyllningshålet. Skönt. Men sen när man ska hem så är nervositeten igång igen men väl hemma så resulterar den obligatoriska kollen i oljelocket att inget vitt klegg finns. Ska säga att jag nu täckt båda njurar och större delen av spoilern med till klippt sittunderlag. Slaviskt koll på vattentempen i obc under all körning så man har koll också... Blir en jobbig vinter:( Mvh Martin |
|
|
Börja tro alla börja få nojja på vv- haveri....:-) Vill tilllägga att uppgifterna jag skrivit gäller inga täckningar för njurar samt spoljer hålet.......... Ps.. Kände på röret i hårdplast från toppen som går ner till VV-Huset, och den var riktigt varm efter den korta körningen,,,,,,känns tryckt,,,hoppas jag...??? |
|
|
Jag är också en av många som är drabbad av "gult klegg" under oljelocket och i vv slangarna. Min bil (530 -01) har rullat snart 16K mil utan att råka ut för frusen vevhusventilation, bilen har således inte heller den uppdaterade, isolerade varianten av slangarna. Därför var jag idag och inhandlade 2m rörisolering för 15mm rör och spenderade en timme i garaget med att isolera dom befintliga slangarna. Isolerade slang nr 4 och slang nr 2 på bilden samt röret till oljestickan från tråget och upp: Kostnad: 49:- Länk Passade även på att täcka för njurarna från insidan med svart "sittunderlag". Var ute och provkörde en sväng, tempen varierade mellan 13-19 minus. Vattentempen går upp till 96 grader ganska snabbt och håller sig sedan mellan 92-98grader efter att termostaten öppnat första gången. Nu återstår bara att se om klegget minskar eller om vevhusventen fryser. |
|
|
Isolerade du även något på nedre delen av oljesticksröret/skarven där oljereturen är ansluten? det bör man nog göra |
|
|
Klart att man är nojjig. Det är ju skitdyrt att drabbas. Sedan är det rent för djävligt att det skall behöva vara såhär. Skall man behöva åka runt och oroa sig för det här hela tiden nu? |
|
| Åk o sladda lite i låg hastighet. Då tinar grejerna. :) | |
| Mmm, känns rätt surt att man drabbats. Dock ej konstaterat att det verkligen är vevhusventilationen, men troligen. Första året med denna bil oxå. Såpass vanligt som detta verkar vara borde BMW ha någonslags goodwill på detta, även på våra äldre E39. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
marin849 har en poäng här, att se till att motorn är varm innan man ger sig ut och åker landsväg i 90-100km är nog inte alls fel tänkt, själv kör jag ca 3 km genom stan innan jag ska ut på riksvägen, vintertid väljer jag dock bort E20 för gamla E18 med 50- 80 väg dels för att mindre avkylning i 50-80 än 110 och motorn blir genomvarm fortare vilket också ger goare kupevärme. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ett tips från min sida är att om man rullat 1000mil sedan sista oljeservicen så byt olja nu redan. Starta med ny olja när kylan kommer,då är risken mindre att "kletet" uppstår. Longlife i all ära,men i vårat klimat gäller nog ShortLife ;) |
|
|
Alex84: Håller med dig, bra tips men vissa har ju evighetsoljor i sina bilar tror dem :) Dem som snålar med oljebytet och berättar historier om att man inte behöver byta olja pga longlife mm och envisas med att köra 2500 - 3000 mil med samma olja får betala ett högt pris nu när vintern slår till. Man ska inte köra en bil mer än 1000 mil eller oljebyte varje år enligt mitt tycke och skippa all denna j---ä olja som kommer från Castrol. Har haft 2 bilar med M54 i sammanlagt 9 år och peppar peppar har jag aldrig drabbats av frusen VV. Byter olja varje år eller max 1000 mil och kör med Shell Helix Ultra 5W40 tack o lov. Byter hellre olja än frusen VV ;) BMW M-POWER |
|
|
Jag byter alltid olja på våren OCH hösten, bytte nu i slutet av october, castrol som vanligt och som vanligt, gult klegg på och intill oljelocket! Nu är det fjärde vintern med e39an och inget vv haveri ännu, men man är ju på helspänn hela vintern!! |
|
| Själv bytte jag olja i somras Mobil1, bilen har absolut inte gått 1000mil sen det oljebytet. Kör i stortsett alltid minst 4mil, dvs. enkel resa till jobbet 3-5 gng i veckan. Bilen drabbades ändå. | |
|
Tycker det börjar bli löjligt om t.e.x jag solm kör 1000-1500mil/är skall göra två byten per år. Då blir plötsligt olja+filter 20% av bränslekostnaden mao som en tvåtaktare!! Så jag kör exakt dubbla byten mot servicindikatorn ca 1250mil. |
|
|
På sommaren är luftfuktigheten som störst. Juli-Augusti toppar listan på de fuktigaste månaderna. Oljan binder fukten naturligtvis,men den blir så småningom mättad och när det blir höst med regnrusk och det smyger så smått mot minus,ja då spelar det ingen roll vilket märke av olja som finns i motorn. Har själv börjat byta olja okt-nov månad för att ha en sån bra start som möjligt på vintern. |
|
|
Har ni som täckt njurarna sluppit problemet med frusen VV? Vad använder ni för mtrl och hur fäster ni det? Gösta |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.