AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
53.007

Att motverka fryst vevhusventilation

Sida 4 av 12
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tog en titt på bilen i kväll, och det fanns LITE gult på oljelocket. Gjorde rent ordentligt för att kunna jämnföra.

Kikade oxå in i slangen som går från ventilkåpan och visst, där finns det gult klet. Frågan är om det gör något.

Bötjar bli lite paranoid här, skall man inte kunna använda bilen utan att behöva vara beredd på ras?

Slangen på kåpan, är det till eller frånluft? Alltå ort från kåpan eller till densamma?

Fattar inte hur övertryck i systemet kan spränga kåpan, en slang borde ju ge sig först.

Hur fungerar det här systemet egentligen? Måste man byta skiten varje år eller vad?
Kahn-d:

Ok, provar igen imorgon.
Men Test 19, finns många tester + finesser att plocka fram ?
Vart hittar/finns den listan på alla display funktioner ...????
Gällande 525 03,a......
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Redpower: kolla länken. Länk

Däremot struntar jag i steg 1-2. Jag har bilen på tomgång när jag håller in trippmätaren. Går lika bra.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är fullt normalt med gult glegg under oljelocket vid denna tid på året.
Har en "monsterexempel" i garaget som rullar 2 km och sedan blir stående 8 timmar i kylan ute och sedan kallstart och åter 2 km flera ggr i veckan.
Visst finns det lite gult glegg under oljelocket, dock inte på oljestickan som också förekommer ibland. Man att det ska frysa är ju inte normalt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ja, det håller jag med om. Men det som stressar är ju vad som händer när den här smeten finns i rören.
Vattenånga kommer från förbränningen. Smet blir det av kondensering + oljedimma. Så länge rören kyler vevhusgasen blir det smet, för kallt och det fryser. Varmare vevhusventilation är lösningen. Antingen värma vevhusventilationens komponenter eller höja motorrummets temperatur.

mvh/ Anders
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har täckta njurar och isolerade vv-varianten sen förra vinterns hemska upplevelse.

Har inget klegg i locket men det finns en hinna i slangen som går från kåpan i framkant. Detta beror nog på att jag inte kommer upp i tillräcklig temp. Kör bara korta sträckor.

Kollade tempen i servicedisplayen enligt tidigare tips och som mest kom jag upp i 85 grader efter att ha kört från jobbet och hämtat frugan. Är ca 1 mil. Men då var det också 14 minus ute.

Ska köra den riktigt genomvarm imorgon. Ska väl gå upp till 95-96 grader iaf?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Då är din olja ca 60 grader. Dvs vattnet försvinner bara sakta.
När motorn når 96 är oljan fortfarande ca 20 grader efter och i långsam hastighet blir den inte varmare än 85-90. Vid landsväg 95. 100 om man kör långt eller fort.
Lite offtopic gällande kondensen..
Eldar med ved där jag bor och sotaren påpekade att ca 1m från toppen av skorstenen bör rökgaserna ligga på 100 grader för att inte det skall uppstå kondensavfällning i skorstenen,dvs rökgaserna skall ligga på minst 70grader vid toppen av skorstenen för att kunna transportera bort vattenångan i rökgaserna.

Detta gäller lika med oljetempen såklart.
Under 70 grader vid ventilkåpan eller i värsta fallet på väg upp till ventilkåpan och kondensen stannar kvar på vägen upp..

Ikväll ( -22 grader just nu ) så åkte njurbältet på igen ;)
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Perfekt. Gaserna åker alltså UPP till ventilkåpan via den här slangen.
ma
7.450
marin849
För att kondensera i ventilkåpan och droppa över kamaxlarna?

Nej det måste ju vara så att gasen ska ut i toppen, igenom separatorn och luften in till insuget och oljan rinna ner i tråget, om det inte har frusit på vägen dit...

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Lite gegga på stickan trots uppgraderade vevhusventilationen... Gul gegga under locket också.

Nu har jag monterat isolering på främre delen av ventilkåpan för att försöka få upp tempen lite där och se om det kan hjälpa upp situationen nått.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett moln av avgaser och rök och oljestinkade stillastående Peugeot av nyare årsmodell passerades i morse, en bilmodell som har samma problem med frusen vevhusvent.

Länk
Trots att jag drabbades av detta förra vintern med min förra bil har jag inte forskat så mycket i det här och hur det kan undvikas.

Motorvärmare borde hjälpa väldigt mycket kan man tycka, åtminstone vid kortare körningar. Ett stort problem är ju så klart att man kanske inte har möjlighet till motorvärmare jämt beroende på vad man parkerar för dagen.

Men det det kan alltså bli problem på längre turer pga av all kallluft som kommer in genom njurarna? Därav alla försök till isolering man läser om?

Men konstant påslagen motorvärmare när man inte kör + isolering av njurarna borde räcka en hel del kan man tycka? Åtminstone vid väderlek kallare än minus 5 eller vad ska man dra för gräns?

Hasso: V8a är mindre drabbade eller dig veterligen helt förskonade? Jag antar att folk här vinterkör deras V8or också?

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Då var det dags för min 525:a också. Nämligen troligtvis frusen vv, med resultat att det blir högt tryck och att olja trycks ut via ventilkåpspackningen. Ska lämna in på verksta nu på fredag. Men detta är min teori. Lite bakgrundsinfo. E39 525i, 2001, snart 16000mil. Bytte olja nu i somras och det var Mobil1 ESP-formula. Kör till och från jobbet 3-5gng/vecka, 4mil enkel resa. Innan bilen börja kissa olja så visa oljestickan strax under MAX, efter upptäckten så var det runt mitten på oljestickan. Ser inte exakt var läckaget kommet ifrån, men det har läckt mot passagerarsidan av motorn så att säga.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M62/TU är mig vetligen förskonade från detta.
Har ju en helt annorlunda konstruktion som inte ligger "utanpå" motorn som M52TU/M54 som drabbas oftast. M52an drabbas inte heller på samma sätt, trots inte helt olika konstruktion med M54. Men där byts oljan oftare och inget krav på LL olja.

Länk
dallev79: Glöm ej att skälla på BMW hos din lokala handlare, som jag skrivit tidigare så tycker jag de bör erbjuda rabatt på reparationen.

Skulle vara intressant att höra vad de säger.

Själv får jag absolut intrycket att problemen med M52TU/M54 motorerna är avsevärt värre än får majoriteten av andra bilmärken.

H-vete vad bilverkstäderna måste tjäna grova pengar på frusten vevhusventilation, sanslöst.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Nån som har en bild på hur modifierad vevhusventilation ser ut jfrt med ursprungliga..? Är röret för oljestickan detsamma i båda fallen eller är det isolerat om vv är åtgärdad?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
mats_epost: Tänker inte ens bemöda mig att ta kontakt med BMW. Har fått så dåligt intryck av dom så det räcker (Skövde). Tror dessutom inte att jag skulle få någon form av "rabbat". Dessutom måste jag åka 4mil till BMW verkstan. Lämnar in bilen på MECA, har haft bilen där tidigare och alltid trevligt bemötande, de har alltid tid och gör ett bra jobb.
ma
7.450
marin849
jag låter motorvärmaren stå på hela natten (där rök miljövinsten). Idag med ca -13 i garaget var kylvätskan 26 och oljan 19grader. Mao hoppas jag att ev klägg sakta hinner rinna ner (smälta) under natten så att jag överlever hemresan till nästa nattliga tömning så att säga.
Då vid stillastående måste ju oljeförgreningen som är en del av tråget också vara 10-20 grader, däremot är ju resten av slangarna fortfarande kalla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.