AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
53.007

Att motverka fryst vevhusventilation

Sida 3 av 12
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Tänk om det kunde finnas någon vetenskaplighet i det här med oljor. Det skulle vara mycket värt.
Är det någon som råkat ut för fryst vevhusventilation med annan olja än Castrols i motorn? Vilken olja hade du i så fall?
Efter förra säsongens haveri ( BMW 320i-01 ) med VV så bytte jag märket på Oljan från Castrol SLX 0w30 till Mobil1 New Life 0w40.

Den sista veckan har tempen legat på under -7 och de sista dagarna runt -12 till -21 på mornarna.

VV byttes ut till vinterkittet i januari detta år och olje bytet från Catrol till Mobil gjordes 1 månad senare.

Märkbart var att gult klet fanns med under locket efter bytet av VV kittet,men försvann direkt efter olje bytet !!

Eftersom det mesta av oljan ersattes eller fylldes på vid VV bytet och då till Castrolen ( BMW verkstad ) och den gav klet direkt ändock så håller jag fulltfast vid Hassos rekommendationer av byte från Castrol till Mobil.

Märkbart är att min 320 drog ca 3-4 liter under en cykel av 2-2200 körda mil ( serviceintervall ) tidigare.

Nu med Mobilen och körda 1500 mil hade jag bara justerat nivån med ca 1-2 dl efter oljebytet som gjordes i februari detta år.

Eftersom jag köper Mobil oljan billigt för 1900kr / 20 liter så bytte jag oljan igen i oktober ( efter 1500 mil ).

Har inte gult klet och nivån ligger stabilt som aldrig tidigare.

Förutsättningarna för mitt bilåkande är exakt detsamma som tidigare varvid denna test är korrekt.

Skillnaden är att jag täckte för njurarna förra säsongen innan haveriet med VV,men jag kör utan täckta njurar nu för att verkligen hårdtesta Mobil oljan samt det uppgraderade VV kittet.

Ni som tvivlar på oljans egenskaper hos Castrol vs Mobil tycker jag skall testa att köra på Mobil oljan denna vinter.

En annan viktig aspekt är att byta oljan ( oavsett miltal till nästa service ) i oktober månad för att försäkra sej om fräsch olja över vinterhalvåret.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Hasso:
Castrol är BP så tillverkning har de i allra högsta grad.
Din bekant från Örebro är lika mycket hörsägen som min kompis svärfar. Utan fakta är inte Mobils varumärke inte dugg bättre än Castrol.

På 90-talet såldes Mobil överallt, hos BMW, Mercedes, Volvo och på mackar. Nu för tiden vet jag inga andra ställen än ICA och Harald Nyborg. Enl uppgift ändrades tillverkningsprocessen men har inga fakta att backa upp det med.

Man behöver inte gilla alla varumärken men att rabiat racka ner på just ett inger inte förtroende.

FredrikE39:
Det finns hur mycket vetenskaplighet som helst. Bara det att du har ett par dagars läsning framför dej isf.

Bavega:
Inte helt ovanligt på Volvo 850. Den jag skruvade på för ett par dagar sedan gick på Texaco-olja iaf.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag hade Shells helix i min.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

@majtii: Förövrigt så äger jag en Audi och flera av mina kompisar dito.
På tal om Castrolen så har den även använts av Märkesverkstäder som ex Audi.

Samma visa med VV problem och nu när Du belyser hörsägen så har några kompisar faktiskt provat Mobil oljan i sina Audi bilar med samma resultat som jag erfarit i mitt tidigare inlägg här ovan.

BMW har förövrigt lämnat Castrolen som rekommendation och tagit Mobil istället.
Varför undrar man ??

Att oljor har olika egenskaper är inget nytt och jag köper Hassos erfarenheter rakt av eftersom jag provat och sett skillnaden och inte spekulerat utan testat !!
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Ok, jag beställer Mobil 1 ESP från mapodo as we speak, och skall byta snarast möjligt för att testa.
ma
358
majtii
F36 4-serie
Alla äro saliga på sin tro.

I min egen och bekantas bilar används det Castrol och den jobbar precis som den ska.
Man häller i det som ger en bäst nattsömn.

En fräsch olja sorterar bort en del problem men lagom snopet för den som häller i Mobil och ändå står med en frusen vv.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag skall ändå byta och eftersom att oljan är slut i garaget så måste jag ändå köpa ny. Kan vara värt att testa, och jag kommer definitivt att följa upp här med mina erfarenheter. Förhoppningsvis är oljan här före helgen.

Vart lite förvånad över denna kommentar:

"BMW har förövrigt lämnat Castrolen som rekommendation och tagit Mobil istället. Varför undrar man ??"

Är detta verkligen korrekt?
Kan väl säga att jag hört det att Mobil nu rekommenderas av BMW.

Men har tagit kontakt med Mobil för att utreda saken.

Återkommer med fakta..
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Kanske kan vara lämpligt att ta kontakt med BMW oxå...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMW fick bättre spons av Castrol / Castrol betalar bättre för att synas hos BMW?
Tror inte det är så stor skillnad på olika märkesoljor. Om inte annat har ju BMW en officiell (?) lista på godkända oljor där tex Mobil1 New Life 0W40 som även jag köper på 20l dunk och kör halva bytesintervallet med finns med.

Dock, jag gjorde själv service i våras och bytte då till nämnda Mobil-olja från vad BMW nu hällt i vid 7500 mil. Har inte bytt vevhusventilationen än, men konstigt nog har jag ännu inget gult klägg trots 100% kortkörning/stadskörning till från jobbet 8km senaste veckorna! Förra året var det lite svårt att bli av med klägget. Kör med täckta njurar även i år. Det enda jag gjort är olja+filter.

Kan kanske också ha att göra med att gamla hade gått 2000mil och den nya nu 7-800.
bavega: Ja, jag har fått frusen vevhusventilation med annan olja än Castrol på min 530 (förra året.)

Servar min regelbundet på Bil & Motorteknik och vad jag vet använder Perre alltid Agip. Dessutom hade jag servat min i Oktober 2009 (drabbades januari 2010).

Kan mycket väl vara så att inte Castrol är så bra för svensk vinter, inte vet jag. Men det skulle vara extremt överraskande om enbart BMW med Castrol drabbas.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
majtii. Min kompis bilverkstad är en rätt bra referens och knappast någon hörsägen, dessutom tjänstgör jag där ibland som konsult.
Jag vet att BP äger Castrol men det gör knappast oljan bättre för det.
Så länge de inte gör hela tillverkningen utan köper delar av oljan från labratorier så är det oljeblandare :) Nu gäller det väldigt många av dagens oljemärket ska väl tilläggas.
Castrol är ingen dålig olja alls smörjmässigt, men har iallfall för mig skapat oönskade problem där Mobil el andra oljefabrikat fungerat bättre tex.
Och det finns ingen som bevisat att det Castrolen inte skulle vara en del i av problemet när det gäller kondensegenskaper för det är överhuvudtaget ingen som funderat över gissar jag..
Sedan har ju vevhusventilationsproblemet överlag ökat oavsett bilmärke med de längre serviceintervallerna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Detta är vad Mobil Sverige svarar mej via mail....

[Start Citat]

Hej,

Mobil har oljor godkända för BMW. Om du vill kan jag se efter vilka oljor vi kan rekommendera, för detta skulle jag behöva veta vilken bilmodell och vilken smörjpunkt vi talar om (motor/växellåda/etc...).
Vad BMW rekommenderar vill jag inte kommentera, det kan också skilja sig lokalt och ändras med tiden.

Aron Leonhardt
THD Engineer Scandinavia

Technical Help Desk - Europe Africa Middle East
ExxonMobil Business Support Center Czechia s.r.o., Vinohradská 2828/151, 130 00 Praha 3, Czech Republic, mail point 79
email techdeskeurope@exxonmobil.com

This email is sent on behalf of :
ExxonMobil Lubricants & Specialties, division of ExxonMobil Petroleum & Chemicals B.V.B.A., Antwerpen, Belgium

[Slut Citat]
Väntar på svar från BMW Sverige..
Visserligen slipper min bil salt men några mil blir det vintertid (när det är saltfritt). Den erfarenhet jag har är iaf att det inte är någon som helst skillnad mellan Castrol Edge sport 0W-40 och Shell Helix Ultra 5W-40 vad gäller "smet" eller hur oljorna emulgerar med vattnet. Däremot inbillar jag mig att motorn går lite mjukare med Shell Helix tack vare något högre grundviskositet.

mvh/ Anders
Och slutligen BMW...

[Start Citat]

Hej Niclas!

Tack för ditt mejl.

Vänligen ta kontakt med din närmaste BMW återförsäljare eller verkstad. De kan bäst hjälpa dig med den information du söker.
På vår hemsida www.bmw.se hittar du en förteckning över alla våra återförsäljare och serviceställen.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar
BMW Marknad

-----------------------------------------------------------------------------

BMW Group Sverige
Gårdsvägen 11
Box 1525
171 29 Solna
T 08-470 60 00
F 08-470-60 90
marknad@bmw.se
Länk
Länk

[Slut Citat]
Kahn-d // Martin :

man håller in trippmätaren tills test dyker upp i displayen. Sen klickar man till test 19. Då visar displayen on off om vart annat. När off visas klickar man en gång på trippmätaren. Sen klickar man fram test 7. Då visas vattentempen i displayen. Vaskat förstått ska den ligga stabilt på 96c.

Får fram allt tills när jag klickar när det visar OFF Eller ON så går den tillbaka till det normala......??
Eller måste bilen vara igång.??????
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag kan få fram det med tändning i läge 1 alternativt med bilen igång. Jag brukar trycka fram det efter att jag backat ur garaget och står på tomgång.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.