AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
53.008

Att motverka fryst vevhusventilation

Sida 2 av 12
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Igår gjorde jag rent vv genom dammsugsmodellen som omnämns i några trådar om nämnda problem.

Idag har det varit mellan 12-16 minus i mitt område och jag har kört ca 15 mil (tor Norberg - Västerås) självklart var man orolig, men när jag öppnar oljelocket efter att kommit hem så finns inte ett spår av vit/gul klegg i locket. Ett visst undertryck finns i motorn när jag står på tomgång så vv måste vara ok. Kan tillägga att njurarna är täckta samt att jag täckt för delar av luftinsläppet i spoilern. Jag hade tryckt fram vattentempen i färddatorn för att hålla koll på tempen i och med att jag täckt för så mkt och den höll sig stabilt på 96c, vid nedförslut och motornbroms en längre stund kunde tempen gå ner till 94-95c. Får hoppas att turen håller i sig i vinter.

Mvh Martin
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Körde idag med ena njuren täckt och det blev bättre, nästan inget gult alls. Nu har jag täckt båda, men jag är lite orolig att det skall ge motorn för dålig kylning. Just nu är det ca 12-15 minus. Finns det någon risk att den överhettar?

Kikade in i det nedre intaget, och om man kikar in framifrån så finns det en liten "lucka" (dock inget lock, men något som liknar snäpplås) till höger. Finns inte på vänster sida, där sitter fläkten. Iaf vid denna "lucka" satt det fullt med löv, så kylaren var övertäkt där. Nu åtgärdat.

Hur klickar man fram motortempen i instrumentet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
redpower. Rödluvan och vargen är väl som Castrol och Mobil ungefär :)
Oljor har olika egenskaper tillsatser och olika grundessenser. Mobil tex har egen framställning av grundessenser medans de flesta köper sina från de få labratorier som finns i världen.
Det vore inte alls omöjligt att olika oljor är olika känsliga för kondens och fukt. Ingen har heller bevisat motsatsen.
Som sagt inget vetenskapligt belägg, men de flesta BMW som drabbas kör på Castrol och är märkesservade är min uppfattning efter några år på detta forum.
Den stora risken är ju att vevstakarna kröks pga oljan kan inte komprimeras, det finns exempel på att BMW vägrat byta in en X5a med M54 motor som vevhusventilationen reparerats på tidigare om inte kunden betalade ett topplyft med uppmätning.
Varför skummar en Castrololja i hydraliska lyftare vid höga varv och tappar lyftartrycket medans en Mobilolja med samma viskositet och samma specar fungerar perfekt. ?? I en helt nyrenoverad motor, det har jag undrat i många år och det lär inte rödluvan och vargen lösa heller.:)
Olika egenskaper ??? Är inte själv om den erfarenheten heller.

Castrol och Bosch tändstift är nått jag undvikit och ej aldrig haft några problem var sig på gamla slitna motorer
så väl som fräscha.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Fredrike39: man håller in trippmätaren tills test dyker upp i displayen. Sen klickar man till test 19. Då visar displayen on off om vart annat. När off visas klickar man en gång på trippmätaren. Sen klickar man fram test 7. Då visas vattentempen i displayen. Vaskat förstått ska den ligga stabilt på 96c.

Mvh Martin
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Lill-myran, jag tror inte du har fryst vv. Min bil betedde sig likadant en morgon och det var en tändspole som gett sig. Enkel fix.

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
FredrikE39, hmm bättre med en kass tändspole än frusen vv..? Vad ska man hoppas på?

Hur som helst känns det som det är läge att se över vv i min då jag tyvärr har "för kort" till jobbet för att åka bil egentligen, men för långt att gå i 15-20 minusgrader. Mycket kortkörningar under vinterhalvåret.

Om det nu skulle vara vevhusventilationen ändå, borde man kanske kunna lösa problemet tillfälligt genom att prova dammsugarvarianten som någon beskrivit tidigare.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vad är det som får dig att misstänka VV? Har du mycket gult under locket? Finns det på oljestickan?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Lill-Myran
Du har något annat fel är vv:n. Typiskt en givare eller tändspole.

Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Vet att jag läste om en kille som ordnat med en ventil i oljelocket för att leda bort övertryck om ventilationen skulle frysa. Nu kan jag inte hitta tråden hur jag än letar. Om någon vet vad jag menar, vv länka till tråden här.
Fr
427
FredrikE39
VW TOUAREG 3.0 D -12
Hittade tråden, men jag förstod aldrig om det skall vara en ventil i eller inte.

Länk
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Liten uppdatering.

Var ute i garaget och startade upp bilen nyss. Gick till min förvåning finfint till en början. Sen började den bli lite orolig och motorlampan tändes återigen. Luktade som "vanliga" avgaser vid start, men sen lite surt/bränt.

Kanske har dragit lite för snabba slutsatser. Kanske lätt hänt när man har en ökänt känslig motor, ogynnsamma kortkörningar och ett eländes kallt väder. Hoppas det går att linka sig iväg till verkstan, sen får nog de kika på det hela.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nu är jag petig men "kör du i 70 km/h i -5 så gör fartvinden att det är typ -25." är helt fel.
Är det -5 ute så blir det inte kallare än -5 hur fort du än gör. Däremot om du kör med rutan nere och ansiktet i fartvinden kan DU uppleva att det känns som stillastående i -25. :)

Jag ska ändå dra om slangarna till kupevärmen, kanske skulle linda en av dom runt oljereturen? :)

Att köra med täckta njurar är inget problem, det går att täcka mer än så. Har hållt koll på returvattnet från kylaren genom datorn och det är helt lugnt. Kör just nu med enbart lilla halvan av spoilern öppen. Det rekommenderas bara på landsväg kallare än -5 eller om det är -10C och man står i kö med kupevärmen på 22C.

Lite sån här runt oljereturen (ända ner till tråget) vore nog bra: Länk

Men +105C är lite lite marginal.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
540 ligger högre 108-112 C innan termostaten öppnar. Visst känns som lite klen marginal. Men den öppnar bara ca 20-30 sekunder tills elfläkten kylt ned igen (stillastående på tomgång)
Termostaten är dock oftast stängd vid landsvägskörning speciellt vintertid.
Sedan är ju kyleffekten högre när du kör oavsett vilken temperatur det är.

Är nog ingen dum idé att leda runt en av värmeslangarna runt vevhusventilationen, vore nog en lösning jag skulle fundera på om jag hade en M52TU el M54.

Länk
ma
358
majtii
F36 4-serie
Olja är som religion.
Är väl egentligen Mobil-människa men kör för tillfället med Castrol då jag hittat till ett pris som inte går att slå. Har däremot alltid kört med Castrol i sporthojarna utan ett endaste problem trots att där påstås det att att kopplingen kan börja slira.

Då vi ändå inte har några vetenskapliga belägg kan jag kontra Hasso med ett samtal jag hade med en kompis svärfar. Han driver en Bosch-verkstad och vi började prata om oljor. Han berättade att han tidigare alltid förspråkade Mobil men efter att ha skickat oljeprover på analys vid tre olika tillfällen rör han inte dessa med tång längre. Även oljerelaterade reklamationer ska ha gått från några enstaka om året till noll efter byte till Castrol.

Det skiljer endel mellan olika typer och tillverkare men att en av världens största tillverkare skulle korka igen vevhusventilationen ser jag bara som en skröna tills någon visar mej fakta.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Idealt sett skulle man tillverka skarva in ett parallellspår som avleder lite vatten från slangen till kupevärmen i en liten 6mm slang.

Denna 6mm slang tar man sedan och lägger parallellt/runt vevhusventilationtsslangarna, och sedan armaflex HT-isolering på det. Då värms vevhusventilationen efter behov (styrs av kupevärmen).

Inte för att jag kommer att lägga så mycket tid på det men det vore en finurlig lösning!
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
är det den nyare motorn som drabbas oftast av detta problemet eller bör man oroa sig om man har den gammla?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag kan bar hålla med hasso!
Har själv råkat ut för detta med frusen vevhusventiltaion 2ggr. Båda gångerna var med castrols oljor! Har kört däremot med tex elf och aldrig råkat ut för detta!
Sen kan det ha med att göra hur vanosen fungerar som det ska eller inte.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Peter! På samma bil?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
majtii. En bekant som driver en av Örebros mest välrenomerade verkstäder har använt Mobil i 25 år utan en enda reklamtion eller haveri.
Dessutom är det ju konstaterat att BMWs vevhusventilation fryser med Castrololja det kommer man tyvärr inte ifrån.
Annars skulle dessa problem inte vara så påtagliga trots en dålig konstruktion av BMW och för långa bytesintervaller. BMW har ju även tagit fram en isolerat uppgradering av vevhusventilationen men den verkar ändå inte funka 100% iallfall. Är ju ändå ett ganska litet problem för BMW i det stora då de flesta bilar säljs i varmare klimat.

Mobil är alltid bättre än Castrol :) dessutom är Castrol ingen oljetillverkare de är oljeblandare eftersom de köper sina grundessenser, som dessutom fuskar med sina specar om vilka grundoljor som används har oljegurun Johan B konstaterat vid nått tillfälle.

Länk
Hasso, "fusket" gäller väl Magnatec om jag inte minns fel?

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.