AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
53.010

Att motverka fryst vevhusventilation

Sida 11 av 12
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: vad jag ifrågasatte var att du för 9 dagar sedan sa att du hört att BMW inte längre rekomenderar Castrol utan Mobil istället.

Sedan hänvisar du till en tråd från 2008 som källan för detta påstående och det som står i denna tråd är att Mobil tidigare var den rekomenderade oljan från BMW, innan BMW gick in i F1

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Uräkta dubbelposten pga av Internet Exlporer hängning...

___
//Ulf
Om Du Programmer läst hela tråden så skulle Du inte behövt skriva dessa inlägg då jag själv kollade upp det hela både med Mobil och BMW.

Tidigare har inte BMW rekommenderat Castrol då det på min -94a 325 E36a stod lika på oljepåfyllnadslocket som min e39a -01a samt min nuvarande 320i -01 e46a,nämligen Castrol !!

Det det gällde var om man läser den tråd jag refererade till var skillnaden mellan Mobil vs Castrol i olika avseenden där Johan B talade starkt för Mobil oljan samt även hasso.

Eftersom Steman skrev ang rek av olja och jag inte såg trådens ålder så tänkte jag att det var nya rek från BMW,men att BMW tidigare än 2008 ( 4-5år ) rek Mobil är helt fel, i alla fall om man läser vad som pressats in på oljepåfyllnadslocket.

Frågan jag ställde till Dej Programmer var vart Du hade hört att BMW i dagsläget rekommenderade Castrol ?
Jag bevisar i alla fall vad BMW svarat mej dito Mobil !

Vill Du Programmer jaga mej för detta så varsågod,lite anmärkningsvärt dock med tanke på Din roll här på AP ?!
Alex84 / Programmer : Verkar som ni verkligen fått stopp i vv-huset....:-)

Kanske dags att öppna en ny tråd för Castrol vs Mobil igen ?????
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Detta med castrol/mobil är ett stickspår. Släpp det nu.
Håller med och släpper Castrol vs Mobil.

Dessa påverkar inte problemet är jag beredd att hålla med om !

Tack redpower & FredrikE39 för påminnelsen ;)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag är mer intresserad av om någon som har vidtagit åtgärder (cold-climate kit, isolerat oljesticksröret själv, täckta njurar) har drabbats av frusen vevhusventilation?
Bytte till Coldclimate sats i Januari 2010 på min 320i-01.
Som jag skrivit tidigare så har klegg uppstått denna vinter för 2veckor sedan.

Körde tidigare på Castrol (sorry) och efter bytet Mobil1.
Oavsett olja så har det börjat om igen trots bytet av olja samt vv.

Fick bort skiten när jag körde de 25 milen ner till Nynäshamn förra veckan.
Bilen drog som skrivits tidigare 1lit de 25 milen ner,så jag fyllde upp med 1liter som jag hade med och hem drog den inget :)

Klimatet samt körningstyp samt ute eller garage förvaring och slutligen motorvärmare påverkar hurvida motorn fixar vintern.

Bilen körs 25km dagligen med start från varmgaraget ( ca 20gr ) och till jobbet där den har motorvärmarplats.

Detta hjälper dock inte när kylan kryper ner under -5 tydligen för problemet finns runt hörnet verkar det som.

Kommer att lufta bilen 1ggr / vecka på lite längre turer då detta verkar få kondensen att släppa från motor resp oljan.

Har inte isolerat oljesticksröret ännu men kör med förtäckta njurar sedan 1 månad tillbaka.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Alex84: jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min mening. För att svara på en av dina frågor så pratade jag i eftermiddags med verkstaden på Theanders i Lund angående rekomenderad olja.

redpower: stopp VV-huset hade jag för ett år sedan...och hoppas kunna undvika det denna vinter.

___
//Ulf
Gäller problemen med vevhusventilationen enbart E39 eller är det samma problem med en E61 -04 (det är väl samma motor i dessa?)
ma
7.450
marin849
En titt på realoem borde visa om det är samma artikelnummer på vevhusgrejerna (undrar om det är cold climate kit från fabrik på E60?).
Men det är ju samma motor som sagt.
Blev lite för avancerat för mig där ;) någon som har kunskap nog att kolla upp det eller vet hur det förhåller sig?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Ser så ut iaf.

E60 M54: Länk

E39 M54: Länk
Tack och bock Mike, sjysst att det finns folk som kan!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har för mig någon har lagt upp nån bild på ombyggd vevhusv. här på forumet. Hittar det inte, kan någon hjälpa mig med det?

MvH Bmw 4-ever
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Nu har det varit kallt ett tag, och jag kollar efter det förhatliga kletet dagligen, men locket är efter oljebytet och täckta njurar torrt som snus. Kanon.
ma
7.450
marin849
Jag har några bilder här, minns ej om jag redan postat dom: Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Du har inte postat dem tidigare.
Vad är det för material? Ett gammalt liggunderlag?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jo han har postat dom

Jag köpte på Biltema finns för 79 kr en hel rulle underlägg
ma
7.450
marin849
Det ljusa är liggunderlag ja, det mörksvarta är Armaflex.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.