|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte byta oljan i min bil nu i helgen. Såg häromdan att Omega har något som rengör i motorn. Omega 907 motor sköljmedel. Länk Man skulle slå det i den gamla oljan och ha bilen på tomgång i 15 min sen tömma ut oljan och i med den nya. Då skulle allt skit som inte kommer ut vid ett normalt oljebyte att släppa och komma ut. Någon som har någon erfarenhet om denna produkten. Det kan väl inte skada motor på någe vis? Bilen i fråga är en BMW 530d 2006/02 Är det något annat man bör tänka på för att förhindra frusen VV på min bilmodell någon som vet? mvh Daniel |
|
| Frågan är om man behöver det på en 4 år gammal bil, kan inte vara så mycket skit i den ännu. | |
|
Själv tror jag att motorn mår bra av lite variation. Dvs inte bara puttra på i stan eller landsväg i konstant 90. Det gamla hederliga begreppet att "blåsa ur/sota ur motorn" funkar fortfarande! Men man behöver ju inte överdriva. Jag får aldrig något sot i avgasröret (som ju är skinande blankt i rostfritt stål på insidan) under normal drift men om jag "sotar ur" motorn hamnar det faktiskt lite sot i avgasröret! Det roliga är att om jag torkar bort sotet i röret och "sotar ur" en gång till kommer det inget sot! Alltså avlägsnades faktiskt en del gammal sot och motorn är ursotad. :) Brukar dra till 5500 eller så på tvåan-trean-fyran, det verkar lagom för att rensa. |
|
|
Äh, det räcker att köra 6500 RPM på ettan genom stan fram och tillbaka. Då hinner bilen bli varm, VV fryser inte och man sotar ur den. 3 i 1, precis som ett Kinderägg. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Har alltid tyckt att det är lite för brutalt för min smak att trycka plattan i mattan på ettan, men roligt är det. :) | |
|
Ingen mer input om det där med att växellådan inte kyls om man täcker njurarna ? Det måste väl vara galenskap |
|
|
Kan du inte bara titta i motorrument var växellådskylaren sitter? Har för mig att den sitter i nederdelen av motorkylaren, dvs under njurarna. |
|
|
Såhär ser det ut Länk Om du letar med värden för din bil på realoem så kommer systemet att tala om för dig om du har detta arrangemang eller inte. Jag har det inte på min 525. |
|
| Men placeringen av växellådskylaren i förhållande till motorkylaren framgår ju inte? | |
| Den tar ju som sagt in kallluft i spoilern också så täcka njurarna kan inte ha för mycket effekt. | |
|
Alex84: du skriver tidigare i tråde att BMW lämnat Castrol som rekomendation och ersatt med Mobil. Var idag i kontakt med min BMW-verkstad och enligt honom så är Castrol den olja som rekomenderas både från BMW Tyskland och BMW Sverige. Du får gärna komma med lite mer info var du hört att Castrol inte längre är det rekomenderade märket. ___ //Ulf |
|
|
Här på AP faktiskt så läste jag i höstas om detta påstående,men har efter kontakt med både BMW Sverige (Solna) samt Mobil Sverige inte fått något klart besked av vare sej BMW själva eller Mobil ? Jag belyste detta efter mitt inlägg och klargjorde även detta efter kontakt med både BMW och Mobil. Skall forska i vilken tråd där detta påstods med Mobil oljan i nyare BMW.. Återkommer... |
|
| Länk | |
| 5:e inlägget från start ( steaman ). | |
|
captainoats: Det är klart att det gör skillnad! Mängden luft är ju det som kyler och om man blockerar hälften av luften så kyler den ju inte lika mycket, eller hur? Det är ju inte så att det är undertryck i motorrummet så att samma mängd luft måste komma in någonstans ifrån var man än täcker. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Men om den luft man blockerar inte ens passerar oljekylaren till automatlådan ser jag inte hur automatlådan skulle bry sig... | |
|
Alex84: det steaman skriver var ju att Mobil tidigare (för 4-5 år sedan) var den rekomenderade oljan... ___ //Ulf |
|
|
Japp,och eftersom det för 4-5 år sedan ( räknat från 2008 ) stod Castrol på oljepåfyllnadslocket så är det väl lite underligt eller hur ? Sen vet jag inte vart Du vill komma? Även vid min kontakt med BMW Sverige (Solna) tidigare så ville Dom inte rekommendera något speciellt märke på oljan utan hänvisade till auktoriserade verkstäder för detta,så vem fick Du beskedet av från BMW Sverige att Castrol var den rekommenderade oljan ? |
|
|
Lyfter fram BMW´s svar jag fick via mail... [Start Citat] Hej Niclas! Tack för ditt mejl. Vänligen ta kontakt med din närmaste BMW återförsäljare eller verkstad. De kan bäst hjälpa dig med den information du söker. På vår hemsida www.bmw.se hittar du en förteckning över alla våra återförsäljare och serviceställen. Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag. Med vänliga hälsningar BMW Marknad ----------------------------------------------------------------------------- BMW Group Sverige Gårdsvägen 11 Box 1525 171 29 Solna T 08-470 60 00 F 08-470-60 90 marknad@bmw.se [LÄNK] [LÄNK] [Slut Citat] |
|
|
Alex84: vart jag vill komma är att ditt påstående att du har hört att BMW inte längre rekomenderar Castrol utan har bytt till Mobil inte kan stämma. Du refererar till en tråd från 2008 där det inte ens står detta utan tvärtom att BMW tidigare rekomenderade Mobil men bytte till Castrol för ett antal år sedan, när man gick in F1 enligt något inlägg längre ner i samma tråd. Att BMW's kundtjänst ger ett halvdiplomatiskt svar och rekomenderar dig att ta frågan med din verkstad visar väl bara att dom inte har tid eller lust att ge sig in i en sådan diskussion utan hellre har ryggen fri och skickar dig vidare till någon annan. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.