AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
53.009

Att motverka fryst vevhusventilation

Sida 1 av 12
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Efter förra vinterns haveri vill jag nu göra vad jag kan för att detta INTE skall hända igen. Nu har det varit ca -10 ett par dagar och visst, det finns gult klet på oljelocket. Då är frågan: Är det farligt eller normalt?

Har täckt för den ena njuren nu och tempen går upp lite snabbare och är stabil. Frågan är då om denna åtgärd räcker. Såg lösningen med ventil i oljelocket och funderar starkt på att ordna en sådan.

Känns jobbigt att man måste åka runt och vara rädd för ras nu när vintern är här.

Tips mottages tacksamt.
Gult klet på oljelocket ????? Det har inte jag..............525 03,a
Korta körningar så motoroljan inte blir varm är det sämsta.
Vet att det finns att köpa vevhusventilation kitt som är isolerade men 03,an har iallafall isolerad slang men inte själva burken som sitter under insuget.

Jag kör tyvärr korta sträckor till jobbet varje dag men kör ett par gånger i veckan längre så motorn får komma upp i temp.
Men att du har gul klet igen efter att du fixat vevhus haveri förra vintern skulle jag misstänka nå annat, gul klet = kondens eller vatten i motoroljan..!!
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De e busenkelt en halvtimme till en timme i motorvägsfart i veckan löser de problemet.
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Fick hela kittet bytt förra vintern till kallt klimat. Kör 1mil till jobbet. Och nu har det varit minusgrader ett tag, men visst finns det lite gult klet innanför oljelocket.
Inget konstigt med det, kör för korta sträckor helt enkelt.
Oljan bytte jag för typ 700 mil sedan. Kör gärna nån längre sträcka då och då eller stäng av värmen i bilen och låt den stå på tomgång i en 45 min typ.
Du märker ju om vevhusventilationen är igentäppt om inte motorn ändrar tomgång när du öppnar oljelocket med motorn på. Såg även på youtube nån snubbe som satte dammsugarn i anslutningen till ventilkåpan och sög ur massa gult klet, fick bättre ventilation efter det.
Hmmmm gult klet efter en mil varje dag?????
Varför har jag inte det och vill absolut inte ha det, kan det skillja på motoroljan ??

Och tomgångkörning är varken lagligt över 2 min :-) eller bra för motorn, bara så du vet.............:-)
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Redpower, jag kör på Castrol Edge 0W30 olja......rekommenderad olja. Och det är väl inget konstigt med att det är gult klet efter 1 mil? Kör du i 70 km/h i -5 så gör fartvinden att det är typ -25. Och en mil avverkar man på lite drygt en kvart. Kör i 70-100km/h i 10 min sen de sista 5 min i stadskörning. Motoroljan har väl typ haft arbetstemp i 5 min när jag stänger av motorn. Det är inte tillräckligt länge för att få bort det gula klet som blir pga en fisljummen ventilkåpa. Jag kan köpa att tomgång inte är lagligt men inte att det skadligt (förutom på sommaren)......om du har en nedkyld ventilkåpa kan det aldrig vara fel att låta den bli varm någon gång.
OK ...hehe Ironi.
Men jag reagerar på gul klet eftersom jag aldrig fått det på någon av mina bilar och inte nu heller på 525,an...........Och jag har bara 5 min körning till jobbet...
Men jag har bilen i garaget elller motorvärmaren inkopplad........
Samma olja 0W30 men inte Edge, har formula SLX longlife, kanske det som skiljer mellan oljan och gul klet??????????
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Jag har följt oljedebatten endel, men inte fått ut något konkret av den. Vissa menar att Mobil1 New life 0W40 avger mindre kondensvatten. Castrols oljor verkar många bojkotta till förmån för billigare och bättre(?). Du ska nog bara vara glad över att du inte har något gult klet innanför oljelocket, de flesta andra här har det nog, åtminstone dom som åker kortare sträckor. Din motorvärmare hjälper säkert till också. Nu i vinter ska jag hålla stenkoll efter gult klet. Vill verkligen inte råka ut för frusen VV igen =(. På en jobbarkompis 320 hittade vi även gult klet längst ner på oljestickan + under oljelocket.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Castrololjan kan var en del av problemet är jag ganska övertygad om, min Seatmotor frös pga kondens i en oljekanal råkade var Castrololja i den pga tidgare ägare=motorbyte.
Dessutom så är det ju så att väldigt många M54 ägare drabbas av vevhusventilationsproblem de flesta gissar jag servar hos BMW =Castrol, är en teori och fundering jag haft ganska länge.
Motorvärmare 3-4 timmar och varmgarage förhindrar kondens också.
2 ggr sedan 1974 har jag haft problem och bägge ggr var det Castrololjan som var orsaken. Därför är det motoroljemärket bannlyst.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kolla denna tråden, här finns det en massa bilder på olika lösningar när det gäller att täcka för njurarna.

Länk

Mvh Martin
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Jag väntade på att Du skulle blanda dig i leken Hasso. Ett oljebyte är nära förestående så jag kan ju lika gärna göra det nu. När en BMW profil som du INTE rekommenderar Castrol kan det vara värt att lyssna på.

Kikade precis på Mapodo och de har Mobil 1 ESP till bra pris. Kanske skall slå till med mobilolja över vintern?
Jag hade varje fall inte Castrol olja i min M54 förra året när jag drabbas av frusen vevhusventilation.

Tror alltid att Bil&Motorteknik använder Agip.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
FredrikE39: Är en fundering jag haft i flera år sedan problemet uppdagades, men har inget vetenskapligt belägg för det. Olja har olika egenskaper även om den smörjande egenskapen är lika bra. Och det är ju inte bara BMW som drabbats. Täta oljebyten och rejält varmkörda motorer samt motorvärmare kan minska problemet.

Länk
ma
358
majtii
F36 4-serie
Kör mestadels korta turer och använder Castrol. Har inget kladd på varken locket, stickan eller i slangen.

Med tex en kass o-ring på oljestickan kryper det in fukt den vägen och då kan man inte beskylla oljan för kladdet. Att varmköra ordentligt så vattnet kokar bort är aldrig fel men ändrar ändå inte på problemet.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Den som är orolig tar isär och gör rent allt (speciellt oljereturen). Sedan är det bra att köra och hoppas på att det inte händer. Händer det så måste man stänga av bilen direkt och gå ut och öppna oljepåfyllningen för att släppa ut övertrycket.

Oljebyten eller oljetyp har mindre betydelse enligt mig. Bättre att spara pengarna till kommande reparationer än att byta olja ofta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så tar man tag i det och löser dessa (och de flesta andra oljerelaterade) problemen för alltid.

Montera ett högfiltrerande bypassfilter med förångningskammare som tar bort vatten (och bränsle och vissa andra vätskor) från oljan.
På köpet får du en extremt bra filtrering av din motorolja och det gör att oljan kan hålla extremt länge (t om "livstidsfyllning"!) plus att motorn får helt ren olja hela tiden = minimalt slitage!

Kostar mindre än man tror!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har för mig att på vissa bilar har man dragit om kylarslangar till kupé värmen för att värma på vevhusventilationen så den inte ska frysa.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Falsterbo, jag har lite material i min dator - kan maila om du vill.

En sats för personbilar kostar 3499kr plus att man måste tillverka två oljeslangar (görs lätt på en verkstad som sysslar med tunga fordon och hydraulik) som görs efter vart man väljer att montera filterhuset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Kan bekräfta kanske Hassos teori: Jag kör ALDRIG med Castrol (Likvärdig LL godkänd helsynt. som Mobil, Shell etc.) och har aldrig haft bekymmer med mina egenimporterade E39:or gällande vevhusvent.

De körs ibland kort men mest minst 3 mil, står ute ibland i många minus.
Kanske bättre att börja cykla till jobbet....:-)
Att Castrololjan ska göra så vevhus ventilationen fryser lättare än med andra oljor är som historien med rödluvan och vargen...............

Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Dagen D har visst kommit även till mig verkar det som. Hela förra vintern gick man runt och oroade sig men slapp skiten. Idag var det slut med "tur" - med största sannolikhet har min vevhusventilation frusit.

Har inte kört långt alls sedan oljebytet i oktober, troligen max 50 mil, hade bilen i kallgaraget (-2 i morse, annars nästan alltid plusgrader) och motorvärmaren på i ca 3 tim innan start.

Startade upp och motorn gick ryckigt på tomgång, vibrerade en del och jag hoppade direkt ut och kikade i hur det såg ut vid avgasröret - rejält med rökpuffar. Kan knappast vara något annat än vv?! Motorlampan han tändas innan jag stängde av motorn. Verkar inte vara någon olja som läckt ut i motorrummet vad jag kan se.

Troligen har verkstan använt Castrololja, innan körde jag med BP Visco 5000 (LL98). Kanske kan oljan vara skillnaden?

Hur som helst riktigt irriterande och nu uppstår frågan hur man tar bilen till verkstan. Har en tid om två veckor och jag sitter och hoppas att den riktigt bitande kylan ska släppa så det blir plusgrader i garaget. Verkstadsgubben tyckte jag kunde försöka starta upp när det blivit plus och sen tomgångsköra tills den nått arbetstemp. Några åsikter om detta? Någon större risk för motorn att dra igång den om propparna hunnit smälta?

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.