AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.407

Köpa e61 523/525, vilken utrustning bör finnas?

Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Hej!

Håller på att titta efter en begagnad e61, årsmodell 2006 och uppåt, då vi snart blir en till i familjen och E46:an blir för liten.

Budgeten ligger på ca 220-240 kSek och vill helst inte köpa en bil som gått över 10000 mil.

Tittar på modellerna 523i eller 525i (helst den sistnämnda).

Helst vill jag hitta en bil med M-paketet, men de har ju en tendens till att dra iväg lite i pris.

Frågor:
Vilken utrustning tycker ni bilen bör ha, dels för att jag ska vara nöjd samt att bilen ska vara attraktiv den dag jag vill sälja?
Jag har dålig koll på vad som ingår i de olika utrustningspaketen till e61, har bättre koll på 3-serien.

Vilken utrustning bör jag UNDVIKA, d.v.s. sånt som kan krångla och leda till dyra reparationer etc.?

Bilar som inte har xenon, vilken typ av lampor sitter det i dem (projektorlins?) Hur är ljuset utan xenon, duger det eller är det inte att föredra?

Om bilen inte har dragkrok, vad kostar det att få monterat (materiel+arbetskostnad)?

Tacksam för ALLA era synpunkter och förslag.

Mvh,
Johan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
De flesta här tycker att man skall ha komfort eller sportstolar
Där är det kanske lättare att själv prova. Själv har jag allt utom Tv skärmar i nackstöden och headup och kanske några andra specialare vet faktiskt inte
Jag tycker det är trevligt med panoramatak , skinn och automat annars tycker jag man både kan ha och mista det mesta andra.Dragkrok kostar massor på BMW men denna har bra rykte här iaf Länk

Lycka till

Ha deT
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Bilen bör ha Advantage och Comfort-paket. Då har du bland annat larm, farthållare, xenon, pdc, utökad klima och skinn. Den absoluta majoriteten av E61 sålda på senare år har denna utrustning så det förväntar sig många begagnatköpare.

Uöver detta så är det en fördel om bilen har sport- eller comfortstolar, HiFi och dragkrok. En del vill ha automatlåda. Sportratten har även många bilar.

Panoramataket har orsakat läckage för en del ägare. Andra typfel är att kompressorn till nivåregleringen (standard på E61) lägger av och behöver bytas. Rost i ytterkanterna av bakluckan under den öppningsbara rutan är också vanligt och det åtgärdar BMW på garanti.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Det är inte projektorlins i halogenvarianten. Halvljuset är lite småkass men helljuset ok enligt min mening. Jag har inte testat Xenon så jag vet inte hur stor skillnaden är.
Eftersom 95% har Comfortpaket (inkl Xenon) så får du automatiskt det bättre ljuset.
Advantagepkt (Farthållare, larm, mugghållare, fällbart baksäte) har i stort sett alla bilar, jag har bara sett en eller två utan av alla annonser jag kollat på.

Som Gorban skriver....Advantage + Comfort är att rekommendera för att bilen ska vara lätt att sälja senare.
Vidare hade jag även valt en med facelift
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.