AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.062

vinande ljud vid gaspådrag 503xd 2008

Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
Hej.
Har en 530xD från mars 2008. Köpte den i juni i år och är nöjd med bilen. Efter cca 2 månader märkte jag att vid gaspådrag, både kallt och varm motor hörs vinande ljud. Körde direkt till BMW och frågade vad kan det vara. Mannen provkörde med mig i bilen och sa att allt låter normalt, att det är så turbo ska höras när den laddar. Blev nöjd med svaren och körde hem. Nu har det gott tre månader och ljudet/oljudet blir liksom värre, det hörs påtagligt vid varje gaspådrag, både lågfart och nu hör jag det även när jag kör 70-80. Vid högre fart dränks då oljudet i vägljud och vind. Jag har frågat igen killen på BMW men han bara viftar bort min oro och säger att allt är som det ska vara. Bilen har i skrivande stund gott 6400 mil. Olebyte är bokat till 9 dec. Märker inte något försämring vid accelerering och den ÄR pigg. Bara min oro att turbo kan rasa eller vad det än kan medföra. Vad har Ni för erfarenhet.
En annan ak som stor mig är vindljud som kommer typ bakom min vänster öra snett bak. Är det dåligt isolation eller...?
Tack.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Kanske läckage på någon turboslang?
Jag har själv kollat en del på min 530xD -06, tycker t ex det är lite tveksamma anslutningar till intercoolern, de känns lite "glappiga" när man rör på dem. Jag undrar om de verkligen kan vara vara 100% täta i alla lägen..??

Ett litet läckage är inte säkert det ger något felmeddelande etc, behöver inte märkas nämnvärt på effekten eftersom turbon laddar mera och kompenserar för ett litet läckage. Men självklart är det inte bra och självklart ökar det belastningen på turbon...

(Men jag har inget vinande ljud i min bil.)

F ö så tycker jag inte ens det är någon idé att rådfråga många auktoriserade mekaniker. Verkar ibland som de har en tendens att neka till alla fel, åtminstone så länge garantin gäller eller tom så länge som det kan finnas minsta risk att ägaren önskar åberopa GoodWill.
Det krävs ett riktigt haveri innan de erkänner någonting och det verkar som de hoppas att haveriet ska inträffa senare så att det inte blir några diskussioner om vem som ska betala.
Att avhjälpa fel för att förebygga ett haveri verkar vara totalt ointressant (av förklarliga skäl..?).

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
Tack för svaret. Jag vet inte vad ska jag göra nu. Det känns lite otäckt att inte lita på sin verkstad. Det låter hela tiden och jag är hela tiden rädd att bilen ska gå sönder under körning.. Undrar också är det så att de helt enkelt väntar på att vagnskade garanti ska gå ut innan de "hittar" felet.

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Mitt råd är att kolla med en som kan turbo på riktigt och inte har sålt sin själ till ett specifikt bilmärke.
En modern och fräsch turbo skall inte ge obehagliga ljud in i kupén enligt mitt tycke. Missköter man en turbo i 6000 mil så kommer det att ge skador helt klart..
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Vi servar våra bilar själva.
Detta beslut fattat utifrån de erfarenheter vi skaffat oss under mer än 30 års missnöje med många olika verkstäder.
Under garantitiden låter vi självklart göra garantiservice men vi gör dessutom själva alltid extra service utöver garantiservicen!
Jag litar inte på bilverkstäder.
Har hittills aldrig hittat någon enda bilverkstad som gör bättre/noggrannare service och/eller reparationer än vad vi själva gör. Jag personligen har många dåliga erfarenheter särskilt från märkesverkstäder (samma erfarenhet av flera olika märken...).
Mindre privata firmor, med ägaren personligen engagerad i sitt företag och i sina kunder, är dock oftast mycket bättre än stora märkesverkstäder.
Likväl så väljer vi alltså att själva utföra de allra flesta service och reparationer.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Roffa1
Jag är ganska petnoga med mina bilar, hittar lätt minsta miss som verkstaden ev, gjort. Måste dock erkänna att jag har fullt förtroende för min BMW verkstad Autopartner i Linköping. Där finns kompetens utöver det vanliga liksom extrem noggrannhet.
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
hmm. finns det någon bra verkstad för turbo i Skåne eller närhet? Nästa vecka är det motorolje byte och jag ska igen påpeka på den oljud jag upplever. jag hoppas att jag är bara nojig och att det är inget stor grej men när fler säger att det ska inte förekomma någon ljud från turbo.. då undrar jag...
Finns det annat som kan ge en sådan vinande oljud vid gaspådrag än turbo?
Så fort jag släpper gasen minskar den oljud... attan.. och jag som är så nöjd med min bil....

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag känner inte till verkstäder i Skåne. Men mitt tips är att leta upp en mindre privat verkstad med god renommé och goda referenser. Det borde inte vara alltför svårt?
De allra flesta seriösa verkstäder har idag det datastöd etc som man behöver för att serva BMW och andra.
Och de har koll på vad som ska göras för att garantier etc ska gälla!
Du låter dem göra oljeservice och allt (så har du tjänat 25 - 50% även på oljeservicen!) och låter dem kolla upp det vinande ljudet.
En kunnig och engagerad mekaniker/verkstadsägare har goda möjligheter att hitta ditt fel för han har en vilja att finna det.
På märkesverkstaden däremot så har jag ofta fått erfarenheten att man INTE vill hitta fel, åtminstone inte innan garantin har gått ut.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
NFS eller kanske Jarls? Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.