|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen är en mekanisk konstruktion och har många rörliga delar, för att inte nämna att bilen i sig är rörlig. Därmed finns det många olika typer av oljud som kan uppstå av många olika anledningar. Men finns det några bra allmänna tips för hur man kan gå tillväga för att lokalisera oljud av olika slag? I mitt fall så handlar det om oljud som kommer från kupén. När jag börjar köra och det är minsta lilla guppigt på vägen så hör jag ett vibrerande ljud någonstans till vänster om ratten (sett mot körriktningen). Det låter som att det är någon plastdetalj någonstans som jävlas med mig. Jag har provat att trycka in och banka lite med näven på olika lister, instrumentbräda och centerkonsoll men det hjälpte inte. Rå styrka verkar inte klara ut det här problemet. Det låter inte mycket men det är lite irriterande att lyssna på, och det började låta så för bara några dagar sedan. Vad tror ni att det kan vara? Hur djupt ska jag gräva liksom för att hitta orsaken? Jag har ingen lust att plocka isär hela kupén bara för det eller lämna in bilen på verkstad. Det verkar inte finnas mycket kunskap i eller intresse för det här ämnet bland bilentusiaster, dvs. att lokalisera och dämpa olika typer av oljud i bilen. Jag har märkt att det är ganska vanligt, speciellt i äldre bilar att det skramlar, och vibrerar och så i kupén. Men för en vecka sedan såg jag ett klipp på YouTube där en snubbe i USA visade upp en liten elektrisk sak som han använde för att lokalisera oljud från stötdämpare, tror jag. Helt oanande om att jag själv skulle få liknande problem. Det är proffsens svar på problemet med att lokalisera oljud. Det är i princip fyra mikrofoner med trådlös sändare och en mottagare där man kan lyssna efter oljud. Man kan använda det var som helst på bilen egentligen. Det skulle vara intressant att veta om något motsvarande finns att köpa i Sverige. Om det inte kostar alldeles för mycket så skulle jag kunna tänka mig att köpa det. Det borde inte vara dyrt att tillverka i alla fall. Någon som vet? Tack och hej! | |
|
Jag jobbar "granne" med analyserings avdelningen på Volvo och jag kan säga att dem inte har några instrument överhuvudtaget för att lokalisera oljud. När en bil åker på en testbana så hörs det skrammel och testföraren hör ett oljud som han anmärker på ett ungefär varifrån det kommer och noterar. Därefter åker bilen till analys och killarna där har ju gjort otaliga bilar, så oftast vet dem vart dem ska börja söka. Jag har sett dem riva ner hela instrumentbrädor och riva ner stolarna i bilen för att komma åt under mattan osv. Jag är ledsen men jag tror inte det är så enkelt att lägga in ett instrument i bilen som kan tala om vad som skramlar. Den kan i så fall bara "peka ut" vart en högre frekvens kommer ifrån jämfört med bakgrunden som då är tyst. Är det från dörren som det kommer så kan det vara så lite som ett clips som gått sönder, eller en kabel som lossnat och slår mot chassiet. En fackman hittar nog felet mycket lättare. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Jag hade bland annat barr och löv i kupéfläkten på min e30, det ger ifrån sig ett ganska irriterande ljud. Men har du pollenfilter i din bil så är det felet ganska osannolikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.