AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.954

Optimera bränsleförbrukning

Sida 2 av 3
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Ja farten har nog mest betydelse.
När jag åker till fjällen på vintern med vinterdäck full packning och skidbox har jag lägre förbrukning än när jag åker till sommarstugan med sommardäck och utan takbox mndre packning. Men då går det ju kanske 20km/h snabbare i snitt skulle jag tro.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Diskussionen om bilen drar mer eller mindre på vintern är nonsens!
Förbrukningen ligger den senaste veckan kring 1,8 -1,95 l/mil!

Gissa vilken bil?

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bilen kan visst dra mindre på vintern - efter att man fått upp motortemperaturen!
Det skiljer ca 0.07l/mil mellan vinter och sommardäck på vår bil, med redan varm motor etc.
Däremot vid kallstart så går det ju åt 3-5ggr mer per timme på tomgång och även mer när man kör. Man ska absolut inte varmköra stillastående, då häller motorn ut bensinen i grenröret för att värma kattarna, men såfort man går över ca 1000rpm hamnar bensinen på drivhjulen istället. det syns tydligt om man tittat på tändtidpunkt och insprutningstid på vår M54.

Ja ska man ändå upp i fart ska man ge nästan full gas då man har störst verkningsgrad där inom ca 1500-4000rpm.

Notera att det kan bli samma eller lägre snittförbrukning om man alternerar mellan 80% gas och ingen gas (bränsleavstängning) men bekvämt är det inte...
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men det är ju just det som är poängen! I vardagstrafik har de flesta kortare sträckor till arbetet och troligen en del kökörning. Det gör att motorn gå kall en stor del av tiden. Att sedan snö och kyla gör medtrafikanterna försiktigare och långsammare förlänger ännu mer uppvärmningstiden!

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
marin849: Nu mäter man ju inte förbrukningen momentant utan totalt. Det är sällan man sätter sig i en bil med en redan helt uppvärmd motor och kör iväg, speciellt på vintern. ;-) Och den ynka lägre förbrukningen på 0,07 l/mil du pratar om äts tyvärr upp med råge av kallstarten även om du kör slut på en hel tank med en enda kallstart. :-/

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Beror såklart på hur långt man kör!

Det räcker annars fint att sätta sig i en bil med motorvärmare så att motorn är minst +20 redan vid start.

Det går annars väldigt fort att "ta sig ur" området mellan -10 till +20 i kylvätsketemperatur, efter det motsvarar det ju en start i +20, men det är klart, kör man en mil per start är kallstarten största bidragande faktor.

ma
7.450
marin849
Missade det sista du skrev som är direkt fel.
Låt säga att jag kör en hel tank typ 80 mil. Sparar alltså 5,6 liter.
En kallstart tar någon eller några deciliter beroende på temp.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ehm. Hehe. Palm får underkänt i ett matteproblem? Ooomöjligt!
Mittåt! Jag måste erkänna att jag schabblade med decimalen - fick 0,56 liter i förtjänst på 80 mil. :-/

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
marin849:

Eftersom F10:an endast har oljetempmätare så har jag blivit mycket observant på motortemperaturen och kan meddela att F10 inte någon gång kommit upp ideal drifttemperatur på de senaste kalla veckornas körning i Stockholmstrakten.

Med en vattentempmätare hade jag nog inte observerat detta! Det medför givetvis en ökad förbrukning.

PS. Vi använder blockvärmare men det ger endast marginell förbättring.

ma
7.450
marin849
så störande. Vad kommer du upp till? Vad är normal sommartemp?
Kör du med klimatauto dvs du rånar motorn på värme?
Men inte ens min gamla e39 (ineffektivare motor) kommer upp i oljetemp i stan. krävs landsväg en bra stund för de sista 10-15 graderna, kylvätskan däremot den är vid det laget uppe för länge sen. Sen spelar nog 100 eller 80-85c i oljan jätte stor roll.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om ni oljetemepraturer lägre än det Bmw kallar drifttemperatur, vilket är 120 grader och med mätarnålen klockan 12, inte spelar någon roll varför presenterar man detta och inte vattentemeraturen som förr?

Det är väl ändå så att en lägre oljetemperatur påverkar friktion och ger högre utsläpp och förbrukning.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad menar du nu steaman ?

120grader på oljan är snudd på för högt, visserligen klarar en olja/motor upp till ca det gradtalet(beroende på var man mäter), men normalt kommer man inte upp till mer än ca 85grader i oljetemperatur och då ska man ha kört ganska länge..

Det tar åtminstone(eller normalt) minst dubbla tiden för oljan att komma upp i drifttemperatur än för vattentemperaturen att visa normal drifttemp.

Man ska iofs inte heller "dra på" innan oljan nått drifttemperatur(minst 60 grader i tråget anser jag då med min lilla erfarenhet), men på mina BMW's jag haft med oljetemperaturmätare kom de aldrig upp än till ca 60-65 graders oljetemp på ca en mil, visserligen mättes oljetempen längs ner i tråget på dessa vagnar och det innebar då att oljan var som kallast där..

Jaja, 120grader låter iaf för mig våldsamt högt för oljetemperaturen, vid bankörning kan man dock komma upp i dessa temperaturer vid något tillfälle.

Men varför BMW slutat med att visa vattentemperaturer i sina bilar kanske beror på att den aldrig kommer upp till vad folk tycker är en normal temp beroende på elektrisk v-pump som bara går "när det behövs"...
En analog vattentempmätare skulle kanske åka "jo-jo" och folk skulle bli oroliga att det var något fel..

JAG vet inte, men fundera kan man ju.

Mvh Janne.
ma
7.450
marin849
Sant. Men oljan säger ju mer om motortemp så särskilt under uppvärmningen är ju oljetemp ett bättre på om man får gasa eller inte.
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Hade en 9-3 sc 1,8 förut och den drog också mindre på vintern. Blev så fescinerad av detta att jag gjorde tester där jag försökte hålla hastighetsgränserna vid några turer mellan Trollhättan och Göteborg sommar resp vinter. Lyckades vintertid köra på 0,68l/mil och sommartid 0,70l/mil. (Bensin alltså) Säkert inte helt rättvist utfört men ändå. Misstänker starkt däcken som orsak till detta. Det var ingen snö under vinterkörningen.

Kör nu 318d Touring sedan några veckor och har hunnit med två tankningar. 0,63l/mil (0,59 enligt datorn) efter första tankningen och 0,66 (0,64 enligt datorn) vid andra tankningen. Tycker då att jag försökt köra snålt. Pendlar idag mellan Thn och Uddevalla 25km varav 18 km motorväg. Hoppas dessa siffror justeras nedåt efter ett par hundra mil och när värmen kommer tillbaka.

st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Janne T:
Jag menar att tempmätaren
- börjar vid 70grader
- "klockan 12" dvs rakt upp på Tempmätaren (som är i mitten av skalan) är den märkt med 120 grader
- längst till höger är den märkt 170 grader Celsius

Det står följande i användarhandboken:

▷ Cold engine: the pointer is at the low temperature
end. Drive at moderate engine and
vehicle speeds.
▷ Normal operating temperature: the pointer
is in the middle or in the right half of the temperature
display.
▷ Hot engine: the pointer is at the high temperature
end. Switch off the engine immediately

Slutsatsen ar att motoroljans normala driftstemperatur ska vara 120 eller något över!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

steaman:
Ok, men på mina bilar har som sagt oljetempen svårligen ens kommit till 70 grader, men temperaturen mättes då i tråget.
Kan nog vara så att "din" temperatur mäts på något annat ställe..

Mvh Janne.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror att moderna motorer konstrueras för högre drifttemperaturer för att optimera förbränningen. Det har säker gått hand i hand med utvecklingen av helsyntetiska oljor.

Mvh, Steaman

JanneT: Kommer du knappt upp i 70 grader på oljan?? Gubbkör du (skoj)
Själv ligger jag på ca 90 normalt och 110 vid tuff körning
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Visserligen så går det åt det hållet, men jag tycker ju ändå att 120grader är mycket för en normal oljetemperatur, men det kanske är så att oljorna av idag klarar av denna oljetemperatur(verkar ju onekligen vara så enligt din instruktionsbok) utan att tappa smörjegenskaper etc..

Kan väl säga så här mycket att>>>>> Jag vet inte :)

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

wannabedrivers:
He,he...kanske är så att jag gubbkör, men det tog långt över milen innan oljetemperaturen för min del var uppe i ens 70grader i tråget(där oljepluggen sitter normalt hade jag min oljetempgivare), men jag hade väl dålig utrustning eller nå't i båda mina E28:or jag hade detta installerat i :)

Men visst kunde jag emellanåt ha ca 80 grader på mätaren, men det var INTE ofta..
Det var nästan att ta fram Champagnen när det hände ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.