AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.953

Optimera bränsleförbrukning

Sida 1 av 3
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Har gjort det lite till en sport att se hur lågt jag kan komma i förbrukning l/mil med min 330d touring -01. Har 15 mil ToR till jobbet så något vill man ju göra för att fördriva tiden. Just nu snittar jag strax under 0.5l / mil vid resorna till jobbet och färddatorn visar 5.9l / 100km i snitt på de 1000 mil jag ägt bilen.

330d touring -01
KCR-box
Manuel låda
M-sport 2 plus sänkning (vet ej hur mkt då den var så vid köpet)
Nokian hakkapelitta RSi 205-50-17 (3.2bar runt om)
Sommardäcks förslag mottages i 19"
Tankar på statoil i hopp om att deras utlovade sänkning av förbrukningen hjälper.
Monterat motor och cupé värmare för att vara snäll mot bilen och mig själv.
(tydligen första vintern den upplever här i Sverige...)

Grymt nöjd med bilen än så länge och imponerad av förbrukningen. Ångrar inte valet av 330 kontra 320 med tanke på vilken knuff den levererar vid lite extra gas :)

Finns det fler som jag som nördar in lite på att få ner förbrukningen och vad använder ni för små knep?
Kanske man ska köra med ac avslagen åt ena hållet.
Fälla in backspeglarna för att få det där lilla extra.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
har du kollat verklig förbrukning? KCR-boxen lurar motordatorn, fast det kanske inte märks så mycket om du kör lugnt. För att sänka förbrukningen mer led luften runt karosse Sätt för njurarna (endast vintertid), se till att du har alla kåpor under motor+växellåda
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Snittförbrukningen är den som visas i färddatorn men räknar alltid när jag tankar också. Därför jag har koll på vad den drar vid pendling. De stämmer förvånansvärt bra överens. Hade som sagt räknat med lite fel där iom boxen. Men har ingen märkbar skillnad.
Jag håller hastighets begränsningen till och från jobbet och oftast är det ingen trafik att tala om. Har ju ingen lust att betala extra för att komma tidigt till jobbet ;)
Njurarna är täckta nu när det är kallt och alla kåpor sitter där de ska under bilen.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Snittar du under 5.0 l/100km med en gammal 2001 så är du helt outstanding förare! Jag antar i så fall att du är den som alla kör om på vägen också :))
Det är nästintill omöjligt att komma i dem siffrorna du säger, under 5,0 under vintertid.
Som nämnt ovanstående inlägg så lurar KCR boxen värdena väldigt mycket. Jag kan tro dig om du hade sagt tvärtom, att DU räknat 5,9 och att färddatorn visat strax under 5,0 men inte såhär...sorry.
Jag kör en 320d som drar 5,3 i vanliga fall men nu när kylan och snön har kommit så är den uppe i 5,7. Då har jag en 8-9 år nyare och bil med mindre motor än dig, som också är trimmad.

"Riktiga män kör diesel"
ma
7.450
marin849
men nyare dieslar har avgaskrav att leva upp till vilket innebär högre förbrukning, allt annat lika.
I det avseendet är en 01a mycket bra.
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Vintertid borde det väl oftast vara lättare att hålla nere förbrukningen då de flesta kör med större, bredare sommardäck än vinterdäck. Sen ger väl kall luft mer syre än varm luft? Visst kör jag inte fort men håller mig till angiven hastighet. Anpassar mig efter den lilla trafik som finns.
Frågan var mer inriktad mot vad folket gör för att hålla nere förbrukningen än just den specifika förbrukningen.

Falsterbo: Gissar att du hade både packning och folk i bilen? Mycket imponerande med 0.48 i förbrukning då. Det blir ju lätt ett par hundra kg extra då.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har aldrig hört någon vars bil har dragit mindre på vintern.
Motorn tar bl.a. längre tid på sig att komma upp till arbetstemperatur, om den ens kommer dit. Om temperaturproblem finns att läsa i högst aktiva trådar.

Kall luft ger högre effekt (mod. intercooler), men också mer kondens. Vatten brinner ju som bekant inte så bra.

Vinterdäck ger generellt högre grepp då det är mer gummi iblandat. Dragracingbilar har 99% gummi i sina bakdäck för att få bästa möjliga grepp. Så ett något smalare vinterdäck ger bättre grepp än ett bredare sommardäck. Sen beror det ju givetvis på hur mycket is/packad snö man kör på. Det är mer motstånd i snömodd än på ren asfalt också.

Generatorn får jobba hårdare då det är högre spänningsfall i kalla kablar och genom att batteriet bara ger 70% effekt när det är kallt - och då är svårare att ladda.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ma
7.450
marin849
Högre spänningsfall i kablar när temperaturen ändras från +293,15K till +263,15K vet jag inget om. :)

Generatorn behöver inte ladda mer för att batteriet "bara ger 70% effekt", däremot kan man nöta kortare tid på startmotorn om det skulle behövas. Om batteriet inte tar åt sig laddning lika bra betyder ju det lägre ström = lägre belastning på generator, däremot tar det ju längre tid att ladda så energin som skall in i batteriet totalt sett är ungefär densamma.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Batteriet blir ju varmare när det laddas och om det är -30% laddat från början så måste ju det laddas med de sista 30%enheterna från generatorn.

_
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Rent teoretiskt då så skulle ett byte till led och xenon lampor i stället för halogen ge en minskad bränsleförbrukning även om den blir väldigt liten.

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Givetvis, och inte bara i teorin. Allt som drar mindre energi gör av med mindre energi. Typ. ;-)
Fast om du sedan sätter in cancellers för att slippa lampfelsindikeringen så gör du ju av med lika mycket ändå...

_
ma
7.450
marin849
Visst är det så. Generatorn ligger nånstans mellan 45-80% i verkningsgrad beroende på modell och driftsfall. Motorn 20-35%.
Så varje sparad W i elsystemet blir alltså upp till 10W mindre från tanke. 1 l bensin = ca 10kWh.
Mao två lampor halvljus 55W i 70 mil (en tank) med snitt 35km/h (lite stad o så): 2.2kWh vilket blir mellan 8 och 22kWh efter förluster.

Spara alltså 0,8-2,2 liter bränsle per tank genom att köra olagligt utan halvljus. :)
Eller 0,01-0,03 l/mil!

Om man då byter ut bakljus, positionsljus osv till LED, blir det inte försumbart. Tänk sedan effektiv elmotor till kupefläkt och PWM-styrning, bränslepump, torkare, alla datorer i energisnålt utförande, kort sagt hela skiten och plötsligt inser man varför tillverkarna är inne och pillar överallt i jakten på att få fina siffror i förbrukningstester!
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Den här diskutionen leder till en Toyota Prius utan bensinmotor med en solcell på taket och Collin i baksätet tjatandes om Volvos senaste dieselinnovation!
Kör BMW, Njut! Och ha ändå en bra verkningsgrad på er motor oavsett om det är 4,6,8,10 eller 12 under huven! OK räkna bort 10`an då även om även den har en bra verkningsgrad!

JHbimmer
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Att komma upp till 4-5 mil längre på en hel tank är ju inte helt orelevant bara genom att uppdatera till modernare/snyggare belysning. (extremfall men ändå)
Sen är det riktigt kul att köra motorstark BMW som ändå drar mindre än de flesta andra i bekantskapskretsens så kallade snåla bilar :P

ma
7.450
marin849
HJH: Vilket skräckscenario!
Det fina är ju att det inte finns någon som helst motsättning mellan att optimera elsystemet (och övriga externa enheter så klart) och minska elförbrukningen ombord OCH att tillverka fina motorer till körglada bilar!
Tvärtom är det ju delvis därför BMW kan prestera effekt men ändå gå snålt. Och att man t.e.x. stänger av "onödiga" förbrukare när plattan är i mattan ger ju mer effekt på hjulen! :)

Redan en E39 kopplar ur ac-kompressorn tillfälligt om föraren vill varva upp motorn snabbt hehe.
HJH, Top Gear har ju "bevisat" att en Prius drar mer bränsle än en M3 (E46 tror jag det var) vid vad de kallar normal körning. Priusens prestanda fick sätta tiden och BMW:n gled runt på samma tid för att jämföra förbrukningen vid samma varvtid.

Till trådskaparen vill jag bara säga att du är fel ute när du letar 19" till sommaren om ditt mål är att minimera bränsleförbrukningen. Med tanke på din förbrukning vet du väl förresten heller inget om "knuffet" i motorn för med den förbrukningan kan du aldrig gasa "lite extra".

Vad mer kan du göra? Ligg alltid max en billängd bakom en långtradare så då minimerar bilens luftmotstånd. Du kan riva ut passagerarstolen, baksätet, airbags, montera ur ACC:n, rensa bagageutrymmet på allt, inklusive verktygslådan och eventuellt reservdäck. Hårdbanta bilen och föraren. Dina kläder väger också - kör naken?

Eller så njuter du av din bil precis som den är. ;-)
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Länk
Verdi
330d -01 ska dra 0,55 på landsväg och 0,96 i stan. Kör du den på under 0,50 så är det ju enormt bra. :)

Jag har en liknande väg till jobbet som du, dock med lite stadskörning, och ligger på 0,54 verklig förbrukning sen jag bytte till vinterdäck för en dryg månad sen. Skulle kunna ligga under 0,50 om jag ville, men hur kul är det? :)

Mitt rekord är 0,44 enligt färddatorn. ~0,46 verklig förbrukning. (orkade inte hålla det lusiga tempot under en hel tank.)

ps. Om du kör snabbare kan du sova längre. ;)
An
16
Anders Eriksson
330D Touring -01
Nu börjar det hända grejer. Klart att man kan rensa det mesta ur inredningen. Men det kan va bra att ha ett extra säte vid samåkning. Men att tex byta ut reservhjul, domkraft och verktyg mot punkterings lagning på burk är ju ett ganska vanligt knep från biltillverkarna för att hålla nere bland annat vikt på prestandad bilar.

Verkar iaf som det är fler än jag som hamnar under 0.5 / mil vid längre turer. Eco driving till vardags och bus på helgen :P

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Min bil (Saab 9-5 aero) drar mindre soppa på vintern. Dels för att man kör saktare och dels pga smalare däck antar jag.

Annars är det väl grundläggande "knep" som:

Kör saktare. Väldig skillnad på 110 och 90 km/h bränslemässigt i alla fall på Saaben.

Beräkna trafiken och titta frammåt. Tävla med dig själv om att inte röra bromsen förren du är framme :) (ok, utom vid rödljus och skarpare kurvor inne i stan såklart).

Gasa lugnt upp till marchtempo.

Rätt däcktryck.

Så låg vikt det går med allt vad det innebär.

Detta var mina 5 cent :)
Verdi
Ska man inte upp i fart så snabbt som möjligt? Gärna hoppa över växlar osv. Tror det är en del av "eco-driving" som de lär ut på körskolor numera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.