|
|
|
|---|---|
|
Bilen stod ute i kylan hela gårdagen, när jag sen skulle låsa upp bilen med fjärren så blinkade och cupebelysningen tändes, men dörrarna låstes inte upp. Fick ta till nyckeln och då låstes dörren upp utan problem, de andra tre dörrarna var dock fortfarande låsta. Låser man bilen när man sitter i den så går det öppna förardörren med handtaget men inte dom andra. Man hör att bilen försöker låsa upp men det händer ingenting. Troligtvis något som fryst men hur åtgärdar man det enklast? Bilen står i ett garage med några plusgrader men troligtvis inte varmt nog då problemet kvarstod i morse. | |
|
"Man hör att bilen försöker låsa upp men det händer ingenting." Får ta och revidera det där... När man låser så hörs det att alla fyra dörrar jobbar, när man försöker låsa upp så är det knäpptyst. |
|
| Hejsan! det finns låsolja man kan he in i nyckelhålet då brukar allt gå mycke lättare. | |
|
Mattias du måste vara årets stjärna med det inlägget. Killen skriver ju att han får upp dörren med nyckeln och att bilen blinkar normalt när han trycker på öppna-knappen på fjärren men inte låser upp dörrarna. "Lite låsolja på låscylindern"...allvarligt...! Jag är inte helt 100 på hur BMWs system är, men många har vaacum som öppnar och stänger centralsystemet. Kan det har kommit fukt vid själva insuget och frusit till på just det mest olämpligaste stället eftersom den inte vill öppna. Har du ställt in bilen i ett garage om du har möjlighet till det? Bara för att utesluta så det inte är fukt som kan spöka. "Riktiga män kör diesel" |
|
|
...varmgarage glömde jag tillägga... "Riktiga män kör diesel" |
|
|
24h i 5-grader varmt garage hjälpte inte. Någon som känner till ett varmt (15+) garage i Göteborg där man kan ställa bilen över natten? Känns lite tråkigt att lämna in bilen till BMW om den bara behöver tinas upp. |
|
|
Troligtvis en säkring som gått enligt denna arbetsbeskrivningen: Länk Ska ta och kolla under lunchen. |
|
| Om du har möjlighet testa med cupévärmare över natten. Kanske får bort både fukt och du får upp tempen. Om du inte har kablage indraget får du väl ta sladden genom rutan eller dörren :) | |
|
Det var en säkring. För att fixa: Öppna handskfacket, töm på skräp, öppna luckan som sitter baktill i handskfacket, ta ur säkring #56 (schema finns på en lapp som sitter fast på baksidan av luckan du precis tog bort), sätt i ny säkring, starta bilen och voila! |
|
| dd88: Undra varför säkringen gick. Måste ju finnas någon bakomliggande orsak. | |
| Chris87: I BMW´s manual står det att man bör byta till 20A istället för den 15A som sitter i ifall säkringen går. Tydligen är detta ett någorlunda återkommande fel, någon riktig orsak, mer än underdimensionerad orginalsäkring, har jag inte hittat något om. | |
|
Har samma problem på min idag. Den utlösande faktorn misstänker jag va att bilen åkte iväg och jag stog kvar med nyckeln i fickan. Efter det så har den strulat... Ska definitivt kolla på rasten om det är säkringen som gått... Har bokat tid hos Bo-Jimmys Bilservice imorgon för felsökning, och den tiden hoppas jag slippa använda... :S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.