AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.483

Funderar på köpa en 745 e65, några tips?

Ox
45
Oxenstierna
745i - 03
740iA - 95
Funderar på att köpa mig en 745 och har sneglat lite på denna Länk
Verkar vettig tycker jag, är priset rätt? Sen undrar jag lite hur är garantierna från bmw på dessa vagnar? Vill ha lite kött på benen så jag inte stör säljaren med en massa onödiga frågor.

Har även sökt här på forumet men med dåliga resultat (fel sökord antagligen) Några tips på läsvärda trådar?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Iom att han ställt av den på vintrarna så är den nog i mycket bra skick! Det enda som behöver göras är ett automatoljebyte om han inte redan gjort det.

Det finns garanterat inga garantier från BMW kvar på en så gammal bil... ;)

Mvh
Hejsan! Ser ut som en riktigt fin bil, dock så har man ju inte sett den men bilderna ger ett gott intryck! Det du sa om garanti, man kan "köpa" en garanti ifrån exempelvis svenskbilgaranti för ett antal tusen kronor. Vet dock inte hur det funkar om man köper ifrån en privatperson och om bilen är för gammal. Känns inte som en 2003:a är det men tyvärr börjar de bli det;) Sedan är ju inte åldern allt som man brukar säga;) Priset känns helt rätt! Lycka till!
Ox
45
Oxenstierna
745i - 03
740iA - 95
Tack så mycket för svaren, läste i en tråd om att det ska finnas ett vattenrör inne i motorn som ska vara kostsamt att byta, hur kollar man om det har börjat läcka?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste nog lossa hela insuget som ligger mellan cylinderhalvorna - om du river så är det väl lika bra att byta istället för att göra jobbet 2 gånger, finns en mycket billigare, enklare och bättre eftermarknadslösning än BMW´s:

Länk Länk

Länk

Du märker det nog i första hand på att bilen varnar att kylvätskenivån sjunker.

Mvh
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Du ser det på motoroljan samt att bilen ryker mycket vitt.

Nu kan en 745 få för sig att börja ryka kraftigt vitt om du har kört många korta sträckor och sedan göe en långkörning. Det beror på att det är då hela avgassystemet blir varm och blåser då ut allt vattnet från avgassystemet.

Har sett många inlägg om detta rör som näms i ovanstående inlägg men har aldrig hört någon råka ut för detta. Det är nog ytterst ovanligt.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ajhp:

två.åtta´s far hade turen att få reparationen på garanti!:

Länk

"Min far köpte en -04 för drygt två år sedan. Förutom något enstaka skitfel (som ej varit modellrelaterat) är det två saker som gått snett under 6500 mil. Bilen hade rullat 4000 mil när den köptes som premium selection hos BMW-handlare i södra tyskland."

"1. Läckande oljetråg till automaten. Enligt Wölkes i Gbg är det ett vanligt fel och trågets utformning har uppdaterats flera gånger. Felet föranledde en reparation som kostade ca 7 000 kr."

"2. Konstruktionsfelet som rör kylvattenröret i motorn orsakade en reparation som gick loss på 60 000 kr."

"Maskinskadeförsäkringen tog kostnaden i båda fallen. Min uppfattning är att man bör höra sig för ordentligt innan man köper en bil med N62. Antingen köper man en bil som har en bra bit kvar till 10 000 mil så att maskinskadeförsäkringen fortfarande gäller eller också ser man till att köpa en där kylvattenröret är bytt. Detta är min personliga åsikt och inget som alla måste hålla med om."

Antagligen ovanligt men om det händer så måste originalröret bytas framifrån och mycket av fronten + kamkedjorna måste ner för att komma åt att byta, tidsödande, komplicerat och dyrt.

Allgermanauto´s lösning kostar 800 $ + frakt 100 $? och jobbet kanske går loss på 5-9000:-?

Mvh
Ox
45
Oxenstierna
745i - 03
740iA - 95
Ja då låter det hela inte så skrämmande. Nu är bara det stora problemet att jag bor i skåne och bilen är i uppsala så det blir ju svårt att åka och titta på den. hur kan man lösa det på bästa sätt? M-test?
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Lite tips här:

Det är viktigt att alla styrdon är felfria och kodade, dessutom om gamla ägaren bytt någon modul och inte kodat om så kan det bli problem! enligt BMW så går EJ /får EJ att koda om begagnade moduler för E65 som man köper på skroten eller någon annan stans, konsekvensen blir att BMW kan ej kommunicera med bilen om en sådan situation inträffar dvs. vid ej kodade moduler.
Det är tekniskt möjligt att koda om en begagnad modul men BMW får ej göra det! Detta eftersom det har hänt en del problem så anser de att det är stora risker de tar om något annat går sönder under kommunikationen mot bilen (programmering/ uppdateringar mm).

Det går säkert att gå till någon annan verkstad som har BMW utrustningen men där får man skriva på ett papper om att något går fel så är det kundens ansvar.

Slutsats: be BMW att koppla upp den på Progman/ISTA/SSS och be de att göra en verifiering att bilen är kommunicerbar och kan uppdateras i framtiden utan problem. BMW hat tagit startigin i E65 att man bara byter till nya moduler och kan därmed utföra korrekekt kodning / Programmering

Mvh
George
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Vill även berätta det här, om bilen har en modul som ger en fel kod fast felet inte relevant för ägaren och inte har någon funktionell betydelse, så hindrar detta fel att utföra kodning och programmeringsarbetet i andra moduler.
T.ex. om diagnosen rapporterar ett fel i en antennförstärkaren så går det ej att uppdatera bilen med ny programvara eller koda in en ny modul. åtgärden blir att man måste byta ut de moduler som genererar fel koder innan man börjar.

mvh
George
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hör av dig om du behöver hjälp att kolla på den, ( Bor i Uppsala )
He
23
Henriiik
520iA T -02
Wölkes bil gör denna reparation med vatten rör till ett bra pris , de har gjort det på min bil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.