AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.780

525 e34 kokar, ger ingen värme, hackig körning

Sida 1 av 2
bl
30
blixte
330i Touring -01
Min e34 525i -92 med m50 motor tror jag de är i, den går upp i temp när den står stilla och börjar koka, den är i vanlig temp vid körning! fläkten går, vad kan de vara för fel där?

den har också slutat ge värme inne i bilen de kommer bara lite värme när man kör på höga varv, pumpen som är kass? finns de säkring till den pumpen?

den går även hackigt när man trycker plattan i mattan så misständer den till ca 2000 varv sen går den bra upp till ca 5000 då den börjar misstända lite till ca 5500-6000 varv, detta är då bara när man trycker på, kör man med jämn gas är det inga bekymmer!

tacksam för hjälp!!

mvh robin
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>>Min e34 525i -92 med m50 motor tror jag de är i, den går upp i temp
>>när den står stilla och börjar koka, den är i vanlig temp vid körning!
>>fläkten går, vad kan de vara för fel där?
Detta är garanterat pga dålig fläktkoppling. Sitter en viskokoppling mellan remskivan och fläkten, den ser till att fläkten snurrar runt med samma hastighetsom remskivan vid låga motorvarv men att den börjar slira vid högre motorvarv (annars skulle fläkten och dess blad gå sönder pga centrifugalkrafterna).

Det är detalj #2 jag tänker på
Länk

Men när mätaren går upp mot det röda, du står väl inte kvar och låter motorn börja koka som en kaffekittel där i kön? Eller vad menar du med att den börjar koka hela tiden?
Hade precis samma problem (bytte fläktkoppling och monterade till fläktkåpa för min var trasig) och då var det spännande att köra i Malmö i rusningstrafik. Jag kunde stå ett par minuter eller så i kö men sen började nålen klättra mot det röda. Och när den börjar närma sig det området är det bara att slå av omedelbart. Iallafall M20 & M30 topparna har en tendens att slå sig när de blir varma så man ska vara mycket försiktigt att köra dessa varma. Nu har du en M50 topp, jag tror de är lite mer robusta men tror inte de gillar att gå varma heller.
Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
jag tror på luft i kylsystemet.

16 ventiler är 8 för lite.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
ingen värme i kupen = för lite kylvätska, luft eller för dåligt flöde (vattenpump trasig). Det är inte pga fläkten, i så fall skulle det vara varmt så in i h i kupen när motorn kokar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ekan24v & marin849 : Låter faktiskt rimligt, men jag förstår isåfall inte varför motorn kommer ner i vanligt temperatur när man kör? Om det är luft i systemet eller dålig cirkulation borde ju motorn gå varm även när man kör.

Enda jag kan tänka mig är att cirkulationen är riktigt dålig men att tack vare den riktigt kalla kylvinden nu på vintern så kompenserar detta för den dåliga cirkulationen - men när man står still klarar inte systemet av det.
ma
7.450
marin849
Nej, du har så mycket större luftflöde genom kylaren då så att så länge du kör lugnt ökar kylsystemets kapacitet mer än vad motorn avger värme till kylsystemet. När det är kallt ute typ 0C eller så har man en väldig överskottskapacitet på kylaren eftersom den även skall klara av att kyla motorn en stekhet sommardag. Därför kan man klara sig med väldigt lite kylvätskeflöde (eller luft) om det är kallt ute.

Dock kommer skillnaden mellan största och minsta temperatur i motorn att bli mycket större vilket innebär risk för lokal kokning i motorn, dvs temperaturmätaren visar normal temp men i något lokalt område kan det koka/vara för varmt ändå!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Eftersom du har problem med värmen i kupén skulle jag gissa på luft i systemet. Möjligen dålig vattenpump, fast det borde kvitta då det sitter en cirkulationspump för just värmepaketet och den tar vatten direkt från motorn.

Börja med att lufta, försvinner symtomen lr åtminstone några så får man ta ställning till vad det kan va då.
bl
30
blixte
330i Touring -01
stort tack för dessa svar! ska börja med lufta och se om man får byta pumpen då! vart sitter denna pump? vart kan man få tag på sprängskiss över det hela?

tack tack+++
bl
30
blixte
330i Touring -01
är de så att man ska höja upp bilen så mycket man kan i framkant för att få så bra luftning som möjligt? sitter de bara som ett lock på överkant av kylarn då eller hur fungerar de?
ch
129
cheffer
525i -90
Vattenpumpen sitter precis under toppen på framsidan.

Länk

Nr 1 där har du vattenpumpen :)
bl
30
blixte
330i Touring -01
okej tack tack! :) går de på något sätt se om den är trasig?
ma
7.450
marin849
Är det elpump på en 92a?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Det gör det.

...om du demonterar den först...
Ta bort viskofläkt, multirem och lite annat småplock, sen är det "bara" att dra ut vattenpumpen lite försiktigt.
(Jag skulle byta ut den när jag ändå tagit bort den gamla. Det blir bara dubbelt arbete senare annars med största sannolikhet.)

Tråkigt men det är den bistra sanningen.

Jag hade liknande symptom på min bil.

Nu ska jag inte måla fan på väggen men...

I mitt fall med min e34 m50b25 slutade det med topplocksbyte (...för den hade spruckit...) och byte av topplockspackning, topplocksbultar osv. (...förstås...)

Klarade mig under 15000:-, men det var tack vare egna kunskaper , tummar på rätt sida av händerna och många kontakter.

Topplocket ÄR värmekänsligt! ...SOM FAN!!!
Motorblock - gjutjärn, topplock - aluminium.

Lycka till!

On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Elpump på 92a?

Till bensinen ja - vattenpumpen?
Knappast, den drivs av samma rem som driver generator - styrservo - ev.ac.
ma
7.450
marin849
Menade inte huvudvattenpumpen, utan om den har en extra elektrisk pump som ser till att värmen i kupen fungerar även på lågt varv (då huvudpumpen ger för lågt flöde). Finns på masor av BMW, men vet ej på E34-92.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Aha, du menar så.

Massuppf*ttning från mig, uschäckta.
Det är väl värmeventilerna som reglerar detta och det går nån elektrisk kontakt till dem.
ma
7.450
marin849
Jag gick in o kolla på realoem.com och valde nån e34 525 1992 och det finns en elektrisk cirkulationspump.
Cirkulationspumpen går om värmen i kupen är på. Värmeventilerna reglerar sedan hur mycket värme som släpps in.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det var denna pump jag pratade om i mitt tidigare inlägg, den pumpar vatten genom värmepaketet. Fungerar inte den får man dålig värme i kupén.

Oddsen att den skulle va trasig samtidigt som motorn blir överhettad vid kökörning är föga liten. Men det är och anda sidan lätt att kontrollera, den sitter under en ~10x13cm svart kåpa. Den ska börja surra med tändningen påslagen.

Pumpen går jämt, oavsätt inställd värme/kyla (åtminstone i min 540). De omtalade värmeventilerna sitter precis i anslutning till pumpen och reglerar varmvattenflödet i 2 steg.

Original vattenpump på M50 har skovelhjul i plast, dessa brukar vittra sönder med tiden. Många 525/325 har gått på skrot pga havererad vattenpump = kokande motor = många fall sprucken topp.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

..kåpan/pumpen sitter i motorrummets övre högra hörn, sätt framifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående cirkulationspumpen (som kallas tillsatsvattenpump i ETK) så är det inte alla som har det.

Min 535i E34 -89 har inte en sådan.

Finns dock listad i ETK men det står inte vad som avgör om den ska vara med eller inte
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.