AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.171

Beställa en ny 318dT eller 320d x-Drive

Sida 1 av 3
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

Volvo V60 Ocean Race -12 Såld
BMW 118d -08 Såld
Hej!

Är påväg att beställa en ny 3-touring. Valet står mellan en 318dT och en 320dT x-Drive. Specad enligt nedan.

Modellår 2011
Färg 300 Alpinvit II
Klädsel FMAT Tyg/läder Impuls Anthrazit
Advantage Edition 21 700

3AC Dragkrok infällbar
441 Rökarpaket
575 Extra 12-voltsuttag
6NN Bluetooth business
761 Individual tonade rutor
470 Isofix

Stänkskydd fram
Motorvärmarpaket (motor- och kupévärmare)
Bagsgerumsmatta
Vinterhjul dubbade conti vinter viking

Har fått en offert på 345 000 för en 318dT och 365 000 för 320dT x-Drive.
Vad säger ni, är detta ett bra pris? (Gäller privatköp)

Ni får gärna ta en titt på specifikationen och kommentera den och om ni tycker något skall läggas till?
tycker att det skiljer väldigt lite i pris speciellt med tanke på att 320d har xdrive.. vet inte om priserna i övrigt är bra men mellan dessa två hade jag satsat på 320d
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Oj, sorry ser nu att jag skrev fel pris på 318dT:n. Det ska vara 338 000. Men skillnaden kanske inte är så jättestor ändå...

Skulle som sagt vara intressant med lite kommentarer kring priset också.

Hur ser specen ut annars, nått jag "missat"?

MVH
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Fyrhjulsdrift är ju fantastiskt, så alla gånger värt :)
Min åsikt är att x-drive systemet är alldeles utmärkt. Däremot tror jag värdeminskningen är större än för motsvarande bakhjulsdriven BMW.

Flåklypa
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
du bör även räkna in att 318d är en miljöbil så här sparar du in en hel del pengar på skatt. Men jag hade nog valt 320xd trots det. fyrhjulsdrift och lite större motor för så pass lite pengar emellan.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Har också noterat att skillnaden i pris mellan dessa två inte är jättestor.
Sedan är det väl kanske inte fel att ha x-drive på vintern och när man ska dra släp.

Någon som har 320d motorn och x-drive?
Orkar motorn att dra runt på fylhjuösdriften, eller känns bilen märkbart segare än en vanlig 320dT?

Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag kör 320dT xdrive och bilen känns inte det minsta slö alls, även om det inte är någon raket förstås. Ungefär mitt emellan min gamla 120d 163 hk med resp utan box. Den är också ungefär lika snål med bränslet som den bilen (snittar just nu 0,62 l/mil blandad körning och däromkring låg också min förra 120d).

För den prisskillnaden skulle jag valt 320:n, men du bör ju även fråga dig själv om du är beredd att ta den extra decilitern (ca) i förbrukning, och ett par tusenlappar per år i skatt.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Jonas: Det låter ju bra, 0.62 blandad är ju inte dåligt!
Hur lång tid tar det innan motorn är inkörd, eller fick du den låga förbrukningen direkt?

Som det ser ut nu lutar det åt en 320dT x-drive.

Skall nog lägga till M-ratten också.

Förresten vad har ni för interiörlister i bilarna, standrard listen (satin matt) eller?
Har någon en åsikt kring vilka interiörlister som passar bra till tyg/läder-kombinationen?

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag skulle lägga till USB också.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Verdi
ricopet,
Varför är inte en vanlig 320dT ett alternativ?

M-ratten är ett måste. Den är så mycket skönare än den de andra rattarna.

Angående din undran om interiörlist så tycker jag att den finslipade aluminiumen är överlägsen standardplasten. Det lyfter hela kupén en klass vad gäller upplevd "premium". Om du ska ha mörka stolar så tycker jag att det är givet.
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Verdi:
Tanken var först att ta en 318dT touring då den är miljöbilsklassad. Sedan kom jag på att jag nog ska beställa en fyrhjulsdriven bil och då måste man gå upp på 20d-motorn.
Har en 118d och den går riktigt fint, men 18d motorn kanske blir klen i en 3-serie?

Får ta en funderare på alu-listerna. Har ju det i min etta och det är riktigt snyggt.
Det kostar dock ca 3000 kr, men höjer som sagt premiumkänslan.

Japp det blir svarta stolar i halvskinn. Så antingen standardlist eller alumunium får det bli. Trälister blir nog lite väl mörkt och känns lite 90-tal till svartinredning.

mistafrizz:
Hm, vet inte om jag ska ta usb. Har ju lagt till bluetooth, vilket jag framförallt behöver. Kan väl spela musik genom att koppla mp3-spelaren via aux-uttaget?

Tar nog hellre alu-panelerna än usb om jag måste välja.

mvh/
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Mitt råd är att köra på xDrive för jag själv ångrar det så djupt att jag inte valde det vid min beställning förra året.

"Riktiga män kör diesel"
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag låg på ca 0,67-0,68 från dag 1, sedan sjönk det en halv deciliter när jag lade på vinterdäcken. Har hittills gått 1300 mil och jag har inte märkt någon tydlig inkörningseffekt ännu, kanske det dröjer ett tag till. Men den här bilen är definitivt lättare att köra riktigt snålt med än gamla 120:n!

Jag har standardlisterna och de ser rätt plastiga ut. Mer KIA än BMW om man så säger! Funderat på att byta till alu finslipat istället men det är inte prio 1, det skulle dock lyfta interiören ett par snäpp.
Tyg/läderklädseln är helt OK däremot, snyggare och troligen tåligare än Sensatec/flashpoint som jag hade innan.
Sportratten tycker jag inte är så mycket annorlunda än M-ratten, kanske aningens "rivigare" i sömmarna i början och lite torrare läder, men nu efter ett halvår börjar den kännas lagom insliten. Tog sportratten för att få aluinläggen, den helsvarta M-ratten är så ful...

Dessutom kör jag standardhögtalare. Inget jag skulle rekommendera till HiFi-entusiasten direkt. Duger dock hyfsat för mig som är halvdöv på ena örat och mest lyssnar på radio :D
Men ett Alpine HiFi-paket åker nog in till våren ändå (salesafter.de t.ex.).

USB lade jag till men har ännu inte använt det, så jag hade nog också hellre valt andra lister än USB så här i efterhand. Mitt bästa tbh är annars Bluetooth, funkar superbt även med Radio Prof. Har den dyra BT-varianten men det behöver man egentligen bara om man ska köra musik från iPhone etc.
Verdi
Johan T,
LITE hårdare plast i vanliga sportratten? Jag tycker den känns som plast. Den är ju stenhård! M-ratten är mjuk och härlig på alla sätt. :)
Verdi
Ska givetvis vara torrare och läder. Inte hårdare och plast. :) Freudiansk felsägning.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle nog försöka välja 320 motorn om du skall ha x-drive.

Har du kollat vad du kan spara på att ta vinterdäck separat?
Vill minnas att BMW vill ha hutlöst betalt och bilmodellen är ju tillräckligt gammal att det bör finnas välsorterat på både blocket och div internetföretag.

Annars gillar jag specen.. Inte för mycklet, utan det man behöver på en vanlig bil.. Vissa tar ju f*n all utrustning som finns och man undrar ju hur mycket som används. Farsan är likadan och kom häromveckan fram till att det var flera knappar i hans lexus som han inte visste vad de var till för eller som han inte använt sedan bilen var ny, bland annat Dieselvärmarn!

//amullo
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Amullo: Själv använder jag dieselvärmaren nästan varje dag, grymt skön att ha, men användandegraden beror väl på landsända. Eller på att den är svårare att förstå sig på i en Lexus ;)

Verdi: M-ratten är skönare, ja. Fast som sagt så tycker jag den är så förbaskat ful, synd man inte kan få M-ratten med sportrattens centruminlägg. En nackdel med M-ratten är däremot att den är repkänslig, man bör inte köra med ringar på fingret. Jag fick två riktigt irriterande skador på min förra bil, varav en som verkstaden lyckades skapa. Sportratten tål nog däremot att man går loss med vinkelslip!
ri
184
ricopet
Volvo V40 T4 Summum
BMW 320d-xdrive -11

BMW 118d -08 Såld
Amullo:
Som sagt viktigt att inte ha för mycket, utan just det som känns nödvändigt.
Har inte kollat andra vinterdäck, men tänkte ha orginalfälgar, för har enso på min etta och dessa är inget bra alls. De har typ börjat bli fula redan. Så verkar inte hålla någon hög kvalitet direkt...

Herr.Bayer:
Lutar allt mer åt x-drive faktiskt. Skulle säga istort sett klart att det blir så.

Jonas T:
0.67 är ju riktigt bra. Vad har du för däck, run-flat 17''?
Vinterdäcken, kör ni run-flat på dem också?

Tänkte först ta kupévärmaren, men inser att bilen kommer att stå i garage mest så den traditionella elektriska motor & kupévärmaren blir nog bäst!

Kör nog på standardljudet också, eventuellt eftermontera något vettigt senare om jag inte står ut.

Har även bestämt mig nu för att inte ta usb, utan istället välja till aluminiumpanelerna.

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Du får nästan betala lika mycket för en "vanlig" m+k-värmar installation som för dieselvärmaren. Med komfortpaketet kostar den inte mer än drygt 10 tusen. Väl värda pengar, tycker jag (särskilt om du ändå tänker montera en vanlig).

Jag förstår inte att man kan hoppa över USB om man är det minsta intresserad av att lyssna på musik. Smidigare lösning finns inte. Att använda telefon eller mp3spelare innebär att du måste välja aktivt varje gång du ska börja eller sluta lyssna. USB börjar och slutar när du slår på tändningen. Kanonsmidigt.

Möjligen har det blivit lättare med telefon nu när bluetooth streaming ska fungera i BMW också. Jag har inte provat det.

En nackdel med USB är att det tar väldigt lång tid för bilen att läsa in spellistorna på minnet. Men det är inget som stör mig eftersom jag oftast låter den slumpa bland alla låtarna och det funkar oavsett. Men vill man byta spellista/artist/album kan man få vänta 10-15 minuter.

Annars håller jag med om att xdrive är kalas. X3an är den absolut bästa vinterbil jag kört. Jag kör mellan 10-20 mil om dagen och det känns helt tryggt med xdrive till och med på de eländiga vintervägar vi har nu. Rekommenderas.

"BMW six appeal"
Skulle ta 320dX-drive Touring sju dagar i veckan. Dels för att jag upplever att 320dT är en väldigt populär bil och du kommer få bra andrahandsvärde, sen förstås pga större motor och inte minst X-drive. Vet inte vilka hjul du har på bilen? Hjulen/fälgarna gör mycket på en bil och skulle kika på den punkten. Sen förstås uppgradera ljudet. Standardljudet är inte bra och skillnaden är stor om du uppgraderar. Bra ur andrahandsvärde också. Sen skulle jag inte köpa vinterhjulen hos BMW-handlaren. Du fixar dem själv billigare på nätet. Mellanskillnaden kan du lägga på att uppgradera andra/annat tillval. Själv uppskattar jag dessutom nu i mörkret dels helljusassistent och adaptiva ljus, helt underbart.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.