|
|
|
|---|---|
|
Bilen har gått 8000 mil, (fullservad enl. rek.) då den började krångla, vägrar att starta, verkar komplös för startmotorn går runt väldigt enkelt. efter ca 10 startförsök startade motorn men inte på alla cyl, de 3 sista kom igång efter ca en minut. När detta inträffat ett par ggr. blev det verkstad, Bmw verkstaden trodde det var lyftarna, de bytte dessa och båda kamaxlarna eftersom lagerbanorna hade djupa repor (det värsta jag sett på en motor, ingen olja antagligen). Problemet kvarstår, dessutom drar motorn mycket olja, ca. 1L på 300mil, även detta kontrollerat av verkstad utan resultat. Behöver byta till större bil, men vill inte sälja i detta skick, tips någon....... | |
| det kan vara ett relä . minns inte vad det hette men ett blått litet relä bytte jag så starta den. dom ser det på bmw med datorn annars.. | |
| Om det va fel på ett relä borde Bmw verkstan hittat det, men man vet ju aldrig,tack för tipset. | |
| Jag hade problem med en 320-01 som inte startade när det blev kallt. Dock gick starmotorn runt som den skulle. Jag bytte DME-relä samt relä till bränslepumpen, 50:- styck och sedan funkade den bra igen. (hade den på verkstad länge och bytte mkt annat innan reläerna.....). | |
|
Min förra 320i E46:a blev helt kompressions en gång. Det lät som en symaskin när jag drog på startmotorn. Jag blev helt chockad :) Jag sökte här, och har för mig att det var ett ganska så vanligt problem. Ska nämna att jag bara hade flyttat bilen några meter dagen innan, och det var nog det som orsakade att ventilerna hängde sig på nåt sätt. Allt var kallt i motorn när jag stängde av den. Problemet löstes genom att jag lät den gå på startmotor i säkert 10 sekunder, och då började den tända så smått. Efter ytterligare 10 sekunder gick motorn fint, och jag upplevde aldrig problemet nån mer gång. Men detta hände som sagt bara en gång. Det verkar som att du har nåt värre problem. |
|
|
Exakt detta händer som FlashGordon beskriver men, det händer för ofta, helt komplös och efter långt nötande med startmotorn kommer cylindrarna igång, en efter en. Någon fler som haft detta problem? någon som har en teori vad det kan vara? Som sagt lyftarna är nya så dessa borde inte orsaka problemet. Tack alla för visat intresse// |
|
|
Sök på 'kompressionslös' så får du upp en del trådar :) Det verkar som att felet försvinner för de flesta om de varmkör motorn lite innan de stänger av den. Kör du väldigt korta sträckor innan du stänger av den? Du kanske har en felaktig olja som blir kletig vid kyla? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.