AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.207

e34 tankmätare samt frågor

Visa användare
53
Ekan24v
316i compakt -94
525i 24v -91
518i -90
Har en liten skum tankmätare på min 525 91a
ibland går den ner på noll för att sedan stund senare gå upp igen.
tanklampan tänds dock inte. kombiinstrumentet?
någon som vet vad för värden det ska vara? tänkte mäta upp med multimeter.
sen funkar inte trippmätarknappen samt den andra felkodsknappen i mätaren. öppnade och kollade på knapparna, ska det sitta metallringar där? för just nu finns det inget som kan sluta kretsen liksom :S

Mvh

16 ventiler är 8 för lite.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har samma fel angående trippmätar/felkods-knapparna. Har haft det ett tag, känns som jag borde ta tag i det snart. Vilken version (färg) på kombiinstrumentet har du, antar det är ljusblått på baksidan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha!

Jag gissar på att du har ett kombiinstrument med ljusblå baksida (Gen III). För de med grå baksida (Gen I) har helt annorlunda konstruktion på dessa tryckpinnar.

Tog mig en titt på ett Gen III kombiinstrument jag har liggandes här. Och visst verkar det fattas något. Men tyckte det var vansinnigt mystiskt att jag skulle tappat bort fjädrar och brickor vid demonteringen (var toknoga).

Så började kolla på konstruktionen och mäta lite.

Du ser att de har trätt på en gummikudde på varje pinne, här är en bild på det.
Länk

Det verkar som att de är gjorda av ett eletriskt ledande material (eller är täckt med det iallafall). När jag mäter får jag dock ganska varierande motstånd. På ena sidan av gummuplupparna får jag runt 1.5 kOhm och på den andra sidan typ 3.0 kOhm. På den andra gummipluppen får jag runt 9 kOhm och 7 kOhm. Jag verkar få lägre motstånd på den sida som inte använts för att sluta kontakten på kretskortet - så det kan vara värt att bara vända på dessa gummipluppar och se om det blir bättre. Eller jaga rätt på någon typ av ersättare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.