AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.245

Svårt att tanka min coupé

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Lustig rubrik kanske, men det är ganska jobbigt.

Problemet är att det helt enkelt inte går att tanka med full hastighet, man får finlira med tankhandtaget så att "lagom mycket" bensin rinner ned i tanken.

Det tar alltså lång tid att tanka och irriterar inte bara mig utan också bilisterna som väntar på sin tur bakom min bil.

Någon mer än jag som har problem med detta?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Har märkt av detta problem på OK(Q8)-mackar. Tror att OK´s pumpar är lite känsligare och därför stänger av lättare.

Jag tankar på Statoil och har inga problem. =)

Ett tips: Försök att inte ha munstycket så långt in när du tankar.

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Precis som bumper säger tryck inte in det för långt och tryck även "ner" handtaget så mycket du kan alltså in och sen ner |
v

Ehh ja du förstår nog så brukar det gå bra. Tog någon tankning innan man fattade det :)
Har också märkt av detta på OKQ8 där jag tankar, men precis som föregående talare säger så funkar det om man inte för in munstycket så långt utan precis bara så långt att det hänger kvar. Jag brukar dock stå kvar och hålla i handtaget för det känns lite halvosäkert när det hänger sådär på gränsen.

www.malte-racing.com
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Ska testa att inte föra in munstycket hela vägen, det borde ju fungera. Tack för tipsen!
Crusty
Lustigt! Jag har oxå märkt att OkQ8 pumpar är så jäkla känsliga!!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Samma här har också märkt det nu när micke nämner det..
Visa användare
33
Tysken
118d -08 (fr.o.m. v. 14)
Det är väl bara pumparna med gummidamasker på OK-Q8 som krånglar? (värdelöst vetande =)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nej det har hänt på Jet för mig en gång i början också :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det är fan otroligt! Jag som har stått och kliat mig i huvudet och inte fattat varför det är så jobbigt att tanka! Nu vet jag, felet är OKQ8!!!! Jag tankar också där!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tanka på Shell, det funkar alltid.

Hade liknande problem på OK med min E36, numera undviker jag dem om jag kan.

My Bimmer is my mistress
Si
70
Sickan
2002-75
Har oxå märkt de där, men jag brukar börja o vrida handtaget lite bakåt sen tankar lite försiktigt så att de blir liksom ett litet sug, sen så e de bara o trycka in handtaget går bra som fan för mig iaf!!
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Kör du ner handtaget för långt ner kvittar det på vilken mack du tankar.Anledningen är nog att röret till din tank böjer sig en bit ner och då blir det för mycket motstånd för pumpen så då slår den ifrån av sig självt.Testade nämligen på Preem och det gick inte där heller utan håll i handtaget och håll den en liten bit upp istället.

Mvh Ricke
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

"Vågade" nästan inte skriva mitt första inlägg pga rädsla för "kritiken" mot OK/Q8. Men tydligen så är det fler som uppmärksammat samma problem. =)

Kanske man ska skicka detta inlägg till chefteknikern på OK/Q8... :P

/Edvard
BMW CS # 4503
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
?? *ser ut som ett ?*

*Best Man Wins*
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Grejen är nog inte ett pumparna är känsligare på OKQ8, utan dom pumpar nog lite snabbare än övriga när man gasar på för fullt. Inga problem att lära sig att tanka där. Prova att vrida lite på pumphandtaget och dra det lite in och ut så hittar ni nog den perfekta ställningen:-). Vet att jag hade lite problem med föräldrarnas förrsta gångerna jag tankade den, men nu har jag lärt mig hur man skall hålla pumpen. Så nu går det att tanka för fullt.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
är det inte bara det här påfyllningsröret som är paj då ? brukar uppkomma detta problem då... men det kanske är standard problem på bmw vad vet jag... spelar då ingen roll på min iaf vilken statoin jag tar... allt max tryck så att säga kör så att den stänger av sig själv sen trycker jag alltid in munstycket längst in så den inte ramlar ut men som sagt påfyllningsröret eller vad det heter eller så kanske det är ett vanligt problem på lite nyare bmw-bilar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.