AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.070

Byta ratt på e39 "Problem"

be
9
beemermpower
540(M5)Touring M-sport -98

Hade tänkt att byta ratt på min e39 -98 från en m-sport till en 3 ekrad ratt från x5 -01. Men stötte på lite problem!

Det är så att det sitter 1 kontakt som går in i airbagen på m-sport ratten, men det är 2 kontakter som går in i airbagen på ratten från x5:an.

Går detta att lösa på något vis? Finns det någon adapter för det? Eller det är så helt enkelt att det inte går att byta ratt?

Någon som vet?

Tack på förhand!

Mvh
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Facelift M-sport ratten som sitter i x5an e39an och e46ans senare åremodeller (den som vi alla vill ha) har en 2 stegs airbag. Där har du problemet, den slår ut olika beroende på hur kraftig krocken är.

Du kan ju säkert köra på att bara koppla in ena kontakten men då har du väl mer som en felkonstruerad liten bomb framför ansiktet när du kör.

Svaret är alltså nej =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
be
9
beemermpower

Tackar för så snabbt svar!

Aha oki, det var ju trist att inte det gick. Får satsa på en nyare m ratt istället då =). För en bomb vill man ju gärna inte ha framför sig när man kör ;)!

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu är det väl inte en M-sportratt då dessa inte fanns till X5 utan den snarlika sportratten dock har ju denna samma sorts airbag som M-sportratten så problemet är precis som Gustav skriver ovan. Enligt vad jag hört så byttes airbagsystemet någon gång under modellår -99.

Sen kan jag personligen inte förstå varför du vill byta bort den sköna M-sportratten mot den vanliga sportratten som är stenhård att hålla i har en riktigt tunn rattkrans. Om det däremot hade gällt ett byte till den nyare M-sportratten som kom från modellår -02 (-01 på M5) så är det en annan femma, det bytet har jag själv gjort på min 530.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En nyare M-sportratt löser ju inte problemet då det handlar om att din bil har det äldre systemet, dvs du måste ha en ratt med airbag som är kompatibel med din bil.

___
//Ulf
be
9
beemermpower

Vet inte riktigt varför jag skulle byta till en sådan, antar att det var för att jag kom över en till bra pris =)!

Men det får bli en m-sport från en -02 istället då, inte så dumma dom =)
be
9
beemermpower

Aha nu förståd jag. Ursäkta mitt tröga jag =)!

Du menar alltså att det inte alls går att sätta dit någon nyare m-sport ratt!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej, airbagsystemet uppdaterades till 2-stegsvarianten 03/99 så du måste ha en ratt som är till en modell före det.
be
9
beemermpower

Oki då får det väl bli en ny m ratt till e39 då!

Tackar för svar!
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Lånar gärna tråden lite för här verkar det finnas rattexperter! :)

Funderar på att skicka i en ratt från en e90 i min e39 ´97. Innebär det att den konverteringen oxo e omöjlig eller? För e90 borde väl oxo ha tvåstegsairbag eller?

//Anders.
in
122
insomnia715
BMW e61 Touring
Hej!
Gamla modellen har ett high impact steg och det nya har ett low impact och ett high impact steg. Man kopplar helt enkelt bara in endast high impact steget så fungerar det som ditt gamla och utan felkoder.
Har själv gjort bytet från gamla ratten/airbagen till en facelift M5 ratt med tillhörande airbag från -02 utan problem.
Finns en del att läsa på bimmerforums om detta.
Mvh Thomas
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
O jäklar! där ser man! Ja har sökt här på detta forumet o läst att folk kommit fram till att d inte går så länge den nya ratten e tvåsteg... Men d du säger låter jäkligt logiskt!

Va tror du om möjligheten att sätta in en multifunktionsratt från en e90 i min e39 då? Kommer d jävlas pga olika styrsystem, eller kan man få d att fungera perfekt?
in
122
insomnia715
BMW e61 Touring
Hej!
Om en ratt från E90 passar i en E39 kan jag tyvärr inte svara på.
Borde finnas någon annan på detta forum som vet ??
Mvh Thomas
ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Jo man kan ju tycka det med all den kunskapen som finns här inne... Splinesen lär nog passa, men ja tänkte mest som sagt på om det är olika bus-systemen lirar ihop och om man kan få tag på kopplingsshema för e90 ratten och till e39 kabelstam med kontakterna vid ratten...
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Läs länk: Länk

Där står det mesta om kompatibla rattar till E39.

ja
304
janebrink
335dT ´07
VW Beach Buggy ´69
Ford Mustand ´69
Jo ja har läst lite där, men den sidan behandlar bara m5 rattar, och den ja vill ha dit e ju från en e90... Och ingen m ratt heller... det där me dual airbag e ju redan utrett att det går, så då e d bara resten kvar. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.