AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.502

Trött på batteribyten i nyckeln

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Går det att byta till den induktiva laddningsringen på en e39 utan detta?

If it works, don't fix it.
Hur ofta måste du byta batteri? Vi har inte behövt byta på 1,5 år, så kroknar ett av batterierna snart lär jag inte se det som ett problem.

S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag måste byta batteri ca en gång i månaden, i bägge nycklarna... Vilka batterier använder du?

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag har inte bytt i min på 4,5år!

Det måste nog var något fel på din nyckel, testa att använda den andra nyckeln.

/// Kristian
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag har haft min bil i 2 år och har inte bytt något batteri. Förra ägaren skulle nog ha talat om ifall han hade bytt alldeles innan jag köpte den också...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Det är lika med bägge nycklarna...lagom drygt att byta batteri och initiera en gång i månaden. Vad behöver jag för ett byte? Ett låskit med larmdosa och nycklar? Bolt on?

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Pröva ett annat märke på batterierna och kolla på förpackningen så att dom inte är gamla (vissa kan ha varit i lager flera år), batterierna i nyckeln ska vanligtvis hålla i flera år.
Det låter nästan som du har fått fel typ av batterier. Du kan inte byta till laddbara batterier och induktiv laddning osv på de gamla nycklarna, det är en helt annan konstruktion på nycklarna osv.

FP
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
OK, vilken typ av batterier behöver jag? Jag bryter ihop snart...

Om jag får tag på en låssats med tillhörande nycklar så borde ett byte fungera? Eller är det för enkelt?

Du behöver ett litiumbatteri CR2016, reservdelsnummer 51218201226 hos BMW men du även kan handla CR2016 hos närmaste elektronikhandlare osv.
Här finns mera info:
Länk

FP
Att byta nyckel och system bara för att få den uppladdningsbara varianten verkar lite overkill, och dyrt framför allt.
Utöver de rent mekaniska delarna med nyckelämnen och låscylindrar runt om, så innehåller nyckeln lite mera än bara fjärrsändare, där finns även transponder för startspärr osv. Sen är det frågan om den befintliga fjärrmottagaren kommunicerar med den nya som har rullande kodsystem osv.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Satsa på riktiga kvalietetsbatterier (t ex Duracell, Maxell, Panasonic, Varta eller Philips) i stället för "no name-batterier" med osäker kvalitet - det lönar sig i längden om allt är helt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Tack för tips och info! Ska kolla riktigt noga när jag handlar batterier, får se hur det går.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.