AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
549

insugsljud

Hej!
Jag funderar på att montera ett nytt öppet luftfilter på min 325 -89. Jag gissar att det inte är helt ovanligt att folk gör det. Kan nån hjälpa mig med följande frågor?

1. Har hört att ljudet mest förändras vid fullgas på höga varv, är det sant? Påverkas även ljudet vid tomgång och måttliga gaspådrag?

2. Har ni nåt tips på bra fabrikat?

3. Måste jag skärma av motorn så att filtret inte får varm luft från motorrummet, eller kvittar det?

4. Vad gör jag med röret som idag levererar friskluft till filterlådan, skall det sitta kvar och bara vara öppet?

Kul om nån som har fixat själv kan svara!
/Oskar
sh
820
shu!
525i -91
1.Det låter då den varvar...

2. J.R openair...

3. Finns många teorier kring det där, men om du vill ha drag från 0-100 så bör du skärma av. Men om du inte gör det så kommer draget ändå kring 20 km/h för då får den ändå tillräckligt med kall luft (ger lite mer med avskärming dock). Men om du bestämmer dig för att skärma av så bör du tae bort det på vintern.

4. Jo

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Hjelm
Behöver man ta bort avskärmningen på vintern?
sh
820
shu!
525i -91
Kan inte riktigt förklara själv hur det funkar men ja hittade ett inlägg där en kille förklarade det ganska bra. Och han sa "Att få allt för kall luft i insuget ger omvänd effekt, man får bränsleutfällning istället. Detta betyder att istället för att bränslet sprutas in genom insprutningsventilen med en duschstråle, så fälls den ut i insugets väggar istället med en otrolig effektförlust som följd."

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Kanske det, men nu sitter spridarna ca 10cm från förbränningsrummen. Så det blir nog inte så mycke bränsleutfällning på den korta biten.
Sedan går det inte att få kallare insugningsluft än vad det är utomhus.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
ett öppet filter låter bara när motorn belastas, d.v.s. det låter inte alls mycket om du bara står och varvar motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.